Löda stiftlist?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Zäta

Löda stiftlist?

Inlägg av Zäta »

Hej!

Jag håller på att löda ihop en flatkabel(+ ett par trådar till) med en stiftlist för att enkelt kunna koppla den till min labbplatta.
Nu är jag ganska dålig på att löda men kom att tänka på att det kulle vara mycket lättare att löda ihop en tråd med ett stift om man hade en hylsa elelr liknande på stiftet som man kunde placera tråden i. Finns det sånna stift? Eller finsn det något annat smart sätt när man vill bygga en enkel "kontakt" för labbplattan?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

brukar bara förtenna var sak för sig och sedan snabbt smälta ihop dom, eventuellt krympslang över

skala, tvinna och förtenn kablarna först, sedan går det smidigt
Zäta

Inlägg av Zäta »

Jag ANTOG att jag skulle få det svaret....eftersom jag ANTOG att jag är för dålig på att löda. :) Men är nyfiken iaf....
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

det finns hylsor man skulle kunna annvända, kolla efter ändhylsor, eventuellt kallade terminalrör med

t.e.x elfa 48-192-07

smidigast är att lära sig löda ordentligt :wink: :tyst: , men ar inget illa utan att du kommer ha mycket nytta av just den saken
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Linda en tunn koppartråd runt ett litet borr mha borrmaskinen.
Sen klipper du upp i lagom längder.
Dom kan man även klämma ihop lite i ena änden, när man satt dit tråden, före lödning.
Zäta

Inlägg av Zäta »

Kanon bra tips, det ska jag testa!
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Båda saker du löder ska vara "blöta" av ten. Det är smartast att så att säga blöta alla stifften i ett svep och alla kablar i ett svep så att man får lite fart på allt.

Lödningen behöver inte vara mer än ett par millimeter och du gör den lättast genom att sätta stiftlisten i ett skruvstycke (eller halv rå potatis).

Så värmer du stiftlistens ben i en sekund och sätter sladden emot och släpper med lödkolven, ska kunna gå ganska fort då...
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Mitt förslag är även bra om man har flera sladdar som ska lödas samtidigt till samma pinne.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Jag brukar göra en liten adapter av en bit experimentplatta.
Löder dit stiftlisten och sedan flatkabeln direkt bredvid.
Användarvisningsbild
prototypen

Re: Löda stiftlist?

Inlägg av prototypen »

Zäta skrev:Hej!

Jag håller på att löda ihop en flatkabel(+ ett par trådar till) med en stiftlist för att enkelt kunna koppla den till min labbplatta.
Nu är jag ganska dålig på att löda men kom att tänka på att det kulle vara mycket lättare att löda ihop en tråd med ett stift om man hade en hylsa elelr liknande på stiftet som man kunde placera tråden i. Finns det sånna stift? Eller finsn det något annat smart sätt när man vill bygga en enkel "kontakt" för labbplattan?
Kläm på en helt vanlig flatkabelkontakt, tryck i en bit dubbel stiftlist, men det måste anslutas i labplattan så det inte blir kortslutning mellan raderna.

Gjort på 100 sekunder blankt.

Protte
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Notera och att de vanliga fyrkantiga "header" listerna inte är så bra
för labbplattor, det spänninbg ut fjädrarna onödigt mycket.
Kör istället med svarvade ("machined") runda pinnar eller hylsor, mycket smidigare.
Skriv svar