Eeeeh - så mycket tryck i en sådan Petflaska?! - vad tål dom tjockare då... , måste i allafall ha smällt duktigt när korken gav sig.grym skrev:petflaska, provde en tunn modell upp till lite över 20 kilo sedan stack korken
men jag skulle inte vilja ha en sådan i åratal och hög temperatur med fullt tryck, däremot smidig att ha i en liten mobil sak
Själv provade jag en sådandär liten campinggasoltub typ biltema 17-613 stumfylld med vatten - där vek sig botten och började läcka i falsskarven vid ca 23 - 24 kg/cm (har för mig att det är en designad beteende vid övertryck för att det inte skall explodera likt granat) - den här typen av flaskor och alla sprejburkar också för den delen skall hålla för minst 20.5 kg/cm (om jag hittat rätt info) för att klara EN417
nöjer man sig med max 10 - 12 kg/cm luftfyllning (om man kan få kompressorn att ge så mycket) i en sådan burk så har man förmodligen fortfarande goda säkerhetsmarginaler.
Vikten är klart attraktiv för 17-613 med sina 133 gram tomvikt för 0.64 liter, vill man ha dubbel volym så kan man titta på 17-614 och 218 gram. vill man ha luft för bara enstaka manöver så kanske behållaren för primus power gas 2206 är lämplig i storlek (ca 0.3 l och 90 gram) mao. god ursäkt att woka massor av god mat med gasbrännare för att få fram ehh. råvaror till bygget...

Dessa har skruvanslutning till ventilen enligt '7/16' standard, och har man ingen gammal gasolspis/gaslyckta att skrota så kan man använda och kanske berabeta 17-601 till mer passande form
Nackdelen då - tja, burkarna är gjorda i stålplåt utan ytbehandling invändigt och rostar vid närvaro av luft och vatten - så någon form av rostkyddsolja bör petas in och skakas runt innan burken används mer seriöst, då tryckluft nästan alltid innehåller fukt/vatten om man inte har tork innan.... Kommer det rostfärgat vatten efter ett tag ur en sådan behållare så är det definivt olämplig att trycksättas igen. Fördelen: förutom all godmat man får ursäkten att göra över eld istället för tråkig elspisplatta så är dom tämligen billiga att ersätta med nya behållare.
vill du ha lite mer gas ur behållare i området 5.5 - 6 kg/cm vid 25 grader så kan man prova att använda biltema 15-197 drivgas, som också har 7/16-anslutning som ovan gasolutrustning. burken innehåller samma gas som kylspray, tryckluft på burk (och som kylmediet i modern bil-AC) - dock är det en växthusgas och bör användas så sparsamt som möjligt.