Slumpmässigt pipande/ringande trådlös telefon.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Noxin

Slumpmässigt pipande/ringande trådlös telefon.

Inlägg av Noxin »

Jag har en trådlös telefon som till synes slumpmässigt piper och har sig när den står i sin laddare.
Jag har även provat med en annan trådlös telefon, och den reagerade likadant.
Den "ringde till" lite då och då.
Båda telefonerna är Philips A140-någonting.
Vad kan det bero på?
Är det störningar in på linan tro?
Jag bor i lägenhet.
Hur mäter jag för att hitta problemet?
Kan Telia kundtjänst se något om man ringer dem?
PederMolin
Kontakt:

Inlägg av PederMolin »

Jag undrar hur bra Phillips är på bärbara, min bror har haft 2 dect telefoner från phillips och båda har gått sönder under årens lopp!
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Är det störningar in på linan tro? Det skulle jag misstänka!

Det är inte så att när man lägger på någon annan telefon att den piper till?

Det är inte så att den piper för att den är dåligt laddad eller att laddningen är klar.
Hos morsan står en Siemens gigaset och den piper när den får kontakt med laddaren.

Protte.

Telia kan inte göra ett smack åt dessa problem (vill inte heller, bara sälja en ny)
Användarvisningsbild
Noxin

Inlägg av Noxin »

Oj, jag skrev visst Philips.
Det är ju Gigaset jag har. :oops:
Vi har inga andra telefoner i hushållet., så det kan man utersluta.
Det kanske kan vara nätdelen till laddaren som drar in strömspikar från nätet. Det är ju en enkel transformator. Ingen likritkare eller sådant.
Det kanske kan vara värt att prova med en liten UPS som jag har stående?
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Skulle också tro på störningar på linan, ring Telia å be dem kolla. Har haft liknande problem med en gammal analog telefon (en sån där med sladd och separat lur om ni minns dem :) ) som plingade till lite då och då.
micke.karlsson

Inlägg av micke.karlsson »

Troligtvis obalans i kabeln, Ring och gör en automatisk felanmälan så mäts ledningen uatomatiskt, ring bara inte från den felaktioga telenr.

Har du ADSL?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Vad har du för teleleverantör?

Jag har en telefon som varannan månad tokringer. Apparaten är en billig kringsläpbar no-name, ansluten till ComHems tre hål i väggen. Comhem hävdar att problemet inte är deras, men eftersom jag hört andra ha samma problem är jag lite suspekt.
Användarvisningsbild
Noxin

Inlägg av Noxin »

micke: Nej, jag har inget ADSL
soundbrigade: Telia äger väl nätet antar jag. Glocalnet är förvalet (eller vad det heter)
Jag ska ringa Felia och höra.
Användarvisningsbild
Noxin

Inlägg av Noxin »

Jag gjorde en koll på telias hemsida.
En automatisk test hittade tydligen störningar.
Det blir en felanmälan så får vi se vad som händer.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Du testa att rengöra laddaren och stiften under min håller på på samma vis och då var det dålig kontakt så minsta vibration och den tror sig på nytt bli ställd i laddaren. Kan även vara dåliga batterier som orsakar detta alternativt dplig kontakt vid batterianslutningen.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Jag har en Siemens Gigaset som tidigare hr fungerat perfekt, men som ringer spontant en kort signal och nummerpresentationen visar en trea eller sexa. Detta händer när en nyinköpt lågpritelefon fabrikat Topcom används. Detta är en vanlig billig sladdansluten av enklaste modell. Har inte orkat att koppla in något scope för att försöka se vad som händer på linjen, så därför saknas faka om vad orsaken eventuellt kan vara.
micke.karlsson

Inlägg av micke.karlsson »

Det kan vara FA mätningen som spökar till det!
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

har samm som marta, gigaset och en gång varannan dag så pingar den till och visar någon eller några siffror

ska vänta tills jag får bredbandstelefoni och kolla om det ändrar något, annars får man väl sniffa runt och kolla om det finns några andra i närheten som annvänder trådlösa telefoner som kan störa
Spunk

Inlägg av Spunk »

Använder också en Gigaset tel. har använt den i ca 6-8år och som fler har skrivit så "ringer" (en mysko signal) det ca 1 gång varannan dag.
Ingen finns i luren.
Det är inte samma signal som när det ringer vanligt
Användarvisningsbild
BER

Inlägg av BER »

Vissa modeller av basstationer till bärbara telefoner använder sig felaktigt av spänningsnivån som detektering av ringsignalen, dvs. basstationen kan trigga en ringsignal om DC nivån överstiger ca 70 VDC. Då basstationerna ofta laster linjen väldigt lite capacitivt blir linjen känsligare för störningar. Många i personalen på Telia felanmälan som tar emot resultaten från FA:n läser enbart sammanfattningen av resultatet som baseras på en beräknings modell för gamla lur telefoner. I 9 fall av 10 skall en linje som enbart har en bärbar telefon ge det sammanfattade resultatet "Ledning ej godkänd, avbott". Detta är fullt normalt och inte ett fel.
Och som Micke säger så kan FA:n trigga en ringsignal då den gör isolationsmätning med 100 VDC.
Skriv svar