Intervall timer?
Intervall timer?
Hej! Jag har sökt länge efter en timer som man kan ställa in "repeat" eller ett intervall på en viss tid.
Har en lampa(nätspänning) som jag skulle vilja tända och släcka under kortare interfvall, ca tänd 3min släkt 8min, sedan ska den hålla på så.
Jag har gjort en blinkkrets av ett 555 kort en gång men är newbie med mikroprocessorer.. Jag antar det är något sådant jag behöver, typ en PIC?
Jag tänkte mig något typ en PIC(eller något, kom med förslag!) som styr ett relä.
Hur ska jag göra? Helst hade jag velat köpa något färdigt men det verkar inte finnas. TACK!
Har en lampa(nätspänning) som jag skulle vilja tända och släcka under kortare interfvall, ca tänd 3min släkt 8min, sedan ska den hålla på så.
Jag har gjort en blinkkrets av ett 555 kort en gång men är newbie med mikroprocessorer.. Jag antar det är något sådant jag behöver, typ en PIC?
Jag tänkte mig något typ en PIC(eller något, kom med förslag!) som styr ett relä.
Hur ska jag göra? Helst hade jag velat köpa något färdigt men det verkar inte finnas. TACK!
Tack för svaren. Men jag vet inte riktigt hur jag ska göra. När jag gjorde min blinkkrets så gjorde jag efter denna guide: http://www.geocities.com/SiliconValley/2072/proj2.htm
Det fungerade fint, ska jag ha ungefär samma layout men andra motstånd etc? Tiden är inte super noga men skulle vilja få ganska exakt ändå..
Finns det någon guide eller något liknande? Försökt hitta men inte hittat någe bra.
Det fungerade fint, ska jag ha ungefär samma layout men andra motstånd etc? Tiden är inte super noga men skulle vilja få ganska exakt ändå..
Finns det någon guide eller något liknande? Försökt hitta men inte hittat någe bra.
Hej igen. Ja jag har hittat denna sida: http://ourworld.compuserve.com/homepage ... en/555.htm
Mycket lättare än datablad tycker jag ... lektrolyt?
Det är aldrig bra med stora lytingar i timerkretsar, det blir problem förr eller senare. Med lågläckande menas att den har låg läckström och därför kan användas ikresar där det går liten ström.
Det bästa är att helt undivk lytingar i tidsbestämmande krestar. Av någon anledning så tänker alldeles för många 555 när det gäller timers. Tänk 4060 istället, det är en lång räknare aom även inkluderar det som behövs för en oscillator. Med denna kan man använada plastfoliekondingar och sedan dela ned oscillatorn till lämplig tid. Med lämpliga grindar på utgångarna till en sådan kan du troligtvis få den funktion Du vill ha.
Det bästa är att helt undivk lytingar i tidsbestämmande krestar. Av någon anledning så tänker alldeles för många 555 när det gäller timers. Tänk 4060 istället, det är en lång räknare aom även inkluderar det som behövs för en oscillator. Med denna kan man använada plastfoliekondingar och sedan dela ned oscillatorn till lämplig tid. Med lämpliga grindar på utgångarna till en sådan kan du troligtvis få den funktion Du vill ha.
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Så sant, en sida jag kollade nu anser att 4060 ska användas om tiden är längre än 0.1s. Finns en del intressant om 4060 där, bland annat hur man räknat ut tiden.
http://www.doctronics.co.uk/gt_1.htm#long
http://www.doctronics.co.uk/gt_1.htm#long
> Det är aldrig bra med stora lytingar i timerkretsar,...
Det är därför man ska se till att använda CMOS varienten av 555.
De har mycket lägre läckströmmar så man kan använda kondingar med
lägre värde som t,.ex polyester och större motstånd istället. Det var
svårt (eller i alla fall svårare) på de äldre bipoära 555'orna som "läckte"
mycket mer. Många tänker nog på de bipolära när man tänker
på 555-kopplingar...
Det är därför man ska se till att använda CMOS varienten av 555.
De har mycket lägre läckströmmar så man kan använda kondingar med
lägre värde som t,.ex polyester och större motstånd istället. Det var
svårt (eller i alla fall svårare) på de äldre bipoära 555'orna som "läckte"
mycket mer. Många tänker nog på de bipolära när man tänker
på 555-kopplingar...
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt: