C++ och joystick.

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
squiz3r
Inlägg: 5424
Blev medlem: 5 september 2006, 20:06:22
Ort: Lund
Kontakt:

C++ och joystick.

Inlägg av squiz3r »

Hej. Jag vill lära mig använda game/midiporten på en dator från ett C++ program. Det jag vill kuna göra är:
* Läsa av de analoga ingångarna (4stycken, 8-bitars)
* Läsa av de digitala ingångarna (4stycken, TTL-nivå)
* Styra utgångarna

För visst kan man styra utgångarna på den? (Det fins fyra stycken +5v som är utgångar(?))

Hur mycket ström kan man ta ut ur utgångarna utan att skada något?

Jag använder dev-C++ för att programera. CDX biblioteket verkar ju vara rätt smidigt, och det skulle ha stöd för detta. Har ni tipps på nån bra tutorial eller liknande?

Mvh.
Användarvisningsbild
oJsan
EF Sponsor
Inlägg: 1541
Blev medlem: 11 november 2005, 21:36:51
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av oJsan »

Tror inte att du kan styra utgångarna tyvärr, de är nog bara spänningsmatning till glädjepinnen...

Och om någon vill veta:
http://www.hardwarebook.info/PC_Gameport_with_MIDI
Användarvisningsbild
squiz3r
Inlägg: 5424
Blev medlem: 5 september 2006, 20:06:22
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

"Tror inte att du kan styra utgångarna tyvärr"
***, Där sprack min idé :( Men brukar man inte ha skakmotor i glädjeplattor? (joypads)

Mvh
Användarvisningsbild
ElectricMan
Inlägg: 4874
Blev medlem: 21 februari 2007, 20:22:48
Skype: ElectricManSwe
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av ElectricMan »

Jag har alldrig varit med om att det har varit en vibrator i PC'ns kontroller :roll:
Men däremot i playstation, xbox mm är det! :wink:
SvenW
Inlägg: 1156
Blev medlem: 24 april 2007, 16:23:10
Ort: Göteborg

Inlägg av SvenW »

Det står lite om spelporten i http://www.ibiblio.org/pub/Linux/docs/H ... -se.txt.gz
Jag förmodar, men garanterar inte, att det fortfarande gäller.
Användarvisningsbild
squiz3r
Inlägg: 5424
Blev medlem: 5 september 2006, 20:06:22
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Någon som har tipps på vad man ska använda om man enkelt vill kunna styra några utgångar från C++?

Parallelporten är ju inte så bra då man inte har direcct tillgång till den i XP..

Min tanke va att i C++ är det ju vanligt att man använder joystick.

(Men jag vill fortfarande lära mig att läsa av gameporten)

Mvh

Edit: SvenW: Ska kolla länken :)
H.O
Inlägg: 5913
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Inlägg av H.O »

Jag kan inte skriva en rad C++ men har du tittat nått på InpOut32.dll? Den kan du använda för att komma åt parallelporten från XP.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Men varför inte något enkelt med en VCP-driver? FTDI-chipen är så enkla att till och med jag (so minte kan programmera´) klarar av att accessa dem i PC´n. På hårdvarusidan är det busenkelt då chipen har väldigt bra datablad - det likssom bara stämmer...

orkar du inte löda heller så har lawicel perfekta moduler, "FT232RL Development Module " är mycket trevlig och mycket billig också - rekomenderas stark för folk med kontrolbehov... ;)
Användarvisningsbild
squiz3r
Inlägg: 5424
Blev medlem: 5 september 2006, 20:06:22
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

H.O: Mja.. Jag har funderat på p-porten innan, det får kanske bli den.

Pinsammfråga:
Jag har glömt hur man hittar adressen till LPT1 :S Hade för mig att den stog någonstans på egenskaper. Nån som vet?? :)

Mvh

Edit: Bengt-re: Ska kolla på dem :)
thepirateboy
EF Sponsor
Inlägg: 2109
Blev medlem: 27 augusti 2005, 20:57:58
Ort: Borlänge

Inlägg av thepirateboy »

Kan bara instämma i vad bengt-re säger, enklare än så blir det knappast. Jag sällar mig till skaran som inte kan programmera men klarar av att kommunicera med ett FTDI-chip.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

;)

Vi är många som inte kan programmera.... Och man har likssom aldrig tid att lära sig något nytt ordentligt längre... Jaja, finns andra som är bättre på att programmera och då kan väl de får göra det som de är bra på. Jag håller mig till assambler där man förstår och allt är enkelt....
Användarvisningsbild
squiz3r
Inlägg: 5424
Blev medlem: 5 september 2006, 20:06:22
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Har nån lust att berätta lite "groft" vad ett sånt FTDI chip gör?? Blir kanske lite lättare att förstå sig på hemsidans saker sen :)
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Det är en USB-pryl som på PC-sidan upplevs som antigen en device med den generella drivrutinen som finns eller som en com port med VCP-drivern. På HW-sidan så är den en serieport (eller parallelport) helt enkelt. Kolla på Propellerprogrammeraren - den är bara ett FTDI-chip. Fungerar kallas som en supersnabb serirport och bara att docka in på en stiftlist. DU kan prata med den med terminalen om du vill... ;)
Användarvisningsbild
speakman
Inlägg: 4838
Blev medlem: 18 augusti 2004, 23:03:32
Ort: Ånge

Inlägg av speakman »

Varför inte bara köpa en Velleman K8055?
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

För att man inte köper något som det står vellman på.... ;)
Skriv svar