C++ och joystick.
C++ och joystick.
Hej. Jag vill lära mig använda game/midiporten på en dator från ett C++ program. Det jag vill kuna göra är:
* Läsa av de analoga ingångarna (4stycken, 8-bitars)
* Läsa av de digitala ingångarna (4stycken, TTL-nivå)
* Styra utgångarna
För visst kan man styra utgångarna på den? (Det fins fyra stycken +5v som är utgångar(?))
Hur mycket ström kan man ta ut ur utgångarna utan att skada något?
Jag använder dev-C++ för att programera. CDX biblioteket verkar ju vara rätt smidigt, och det skulle ha stöd för detta. Har ni tipps på nån bra tutorial eller liknande?
Mvh.
* Läsa av de analoga ingångarna (4stycken, 8-bitars)
* Läsa av de digitala ingångarna (4stycken, TTL-nivå)
* Styra utgångarna
För visst kan man styra utgångarna på den? (Det fins fyra stycken +5v som är utgångar(?))
Hur mycket ström kan man ta ut ur utgångarna utan att skada något?
Jag använder dev-C++ för att programera. CDX biblioteket verkar ju vara rätt smidigt, och det skulle ha stöd för detta. Har ni tipps på nån bra tutorial eller liknande?
Mvh.
Tror inte att du kan styra utgångarna tyvärr, de är nog bara spänningsmatning till glädjepinnen...
Och om någon vill veta:
http://www.hardwarebook.info/PC_Gameport_with_MIDI
Och om någon vill veta:
http://www.hardwarebook.info/PC_Gameport_with_MIDI
- ElectricMan
- Kontakt:
Det står lite om spelporten i http://www.ibiblio.org/pub/Linux/docs/H ... -se.txt.gz
Jag förmodar, men garanterar inte, att det fortfarande gäller.
Jag förmodar, men garanterar inte, att det fortfarande gäller.
Någon som har tipps på vad man ska använda om man enkelt vill kunna styra några utgångar från C++?
Parallelporten är ju inte så bra då man inte har direcct tillgång till den i XP..
Min tanke va att i C++ är det ju vanligt att man använder joystick.
(Men jag vill fortfarande lära mig att läsa av gameporten)
Mvh
Edit: SvenW: Ska kolla länken
Parallelporten är ju inte så bra då man inte har direcct tillgång till den i XP..
Min tanke va att i C++ är det ju vanligt att man använder joystick.
(Men jag vill fortfarande lära mig att läsa av gameporten)
Mvh
Edit: SvenW: Ska kolla länken

Jag kan inte skriva en rad C++ men har du tittat nått på InpOut32.dll? Den kan du använda för att komma åt parallelporten från XP.
- bengt-re
- EF Sponsor
- Kontakt:
Men varför inte något enkelt med en VCP-driver? FTDI-chipen är så enkla att till och med jag (so minte kan programmera´) klarar av att accessa dem i PC´n. På hårdvarusidan är det busenkelt då chipen har väldigt bra datablad - det likssom bara stämmer...
orkar du inte löda heller så har lawicel perfekta moduler, "FT232RL Development Module " är mycket trevlig och mycket billig också - rekomenderas stark för folk med kontrolbehov...
orkar du inte löda heller så har lawicel perfekta moduler, "FT232RL Development Module " är mycket trevlig och mycket billig också - rekomenderas stark för folk med kontrolbehov...

-
- EF Sponsor
- bengt-re
- EF Sponsor
- Kontakt:
Det är en USB-pryl som på PC-sidan upplevs som antigen en device med den generella drivrutinen som finns eller som en com port med VCP-drivern. På HW-sidan så är den en serieport (eller parallelport) helt enkelt. Kolla på Propellerprogrammeraren - den är bara ett FTDI-chip. Fungerar kallas som en supersnabb serirport och bara att docka in på en stiftlist. DU kan prata med den med terminalen om du vill...