I så fall duger det med en optokopplare, lite läskig konstruktion bara. Om det är transistorutgång koppla emittern till jord på 5 V sidan, kollektorn via ett motstånd till +5 V och din utsignal har du på kollektorn.
"danei", jag kanske formulerade mig lite konstigt, men det jag ville veta var hur optokopplaren skulle kopplas in. Jag tror också jag fick svar på det från "peter 555".
Hej! Jag hade en optokopplare "4N32" hemma. Jag provkopplade såhär:
Tyvärr fungerade det inte som tänkt. När jag mätte spänningen mellan Jord (Svart) och den digitala utgången (Blå), så visade volt-metern ca 1-2 V oavsett åt vilket håll motorn gick. Har jag kopplat galet?
Nej. Lyser dioden bra? Mäter du DC? Du borde få 0V eller ett värde nära 5V om du mäter DC. Mäter du AC kan det vara störningar. Prova också med en konding över svart till blå, 0,1uF till 10uF.
Edit: galet ja, såg inte först men du har kopplat in basen istället för kollektorn
Ok, nu har jag kopplat om, och... det fungerar! Perfekt! Tack för hjälpen.
Sedan har jag bara en fråga till. Om man vill ha lite fördröjning så att signalen stannar som "etta" i ca två sekunder även om det ska vara nolla. Hur kan man lösa det?