Hej!
Lyckades glömma min mobil i fickan på ett par byxor och tvätade dem
Skärmen är immig inifrån och när jag plåckade ut den ur byxorna droppade det vatten i från den.
Vad skall jag göra??
Hur stor är sanorlikheten att den funkar igen?
Sannolikheten för att man har en mobil är inte så stor... sannolikt satt väl batterier där och då är det nog bara att ge upp. Men har du tur så.... men var inte för ivrig bara, låt den torka ordentligt innan du testar.
Jag har lagat flera fuktskadade mobiler och även en som gått ett helt program i tvättmaskinen. Det var väldigt mycket ärg i den men det gick.
Jag har tagit bort beläggningarna och ärgen på tre sätt i de telefoner jag har lagat:
- Kört korten i diskmaskinen utan diskmedel.
- Tops och kemisk ren bensin
- Lagt korten i ättiksprit för att lösa upp beläggningar och sedan spolat rent med vatten.
Ibland lyckas det inte på första försöket och då får man gno mer.
I värsta fall kan ledare ha ha gått av och då är det inte lika enkelt.
Säger bara en sak. Släng den. Jag har jobbat med mobiler sedan -92 och jag vet att det inte är lönt att laga. Även om du rengör den så kommer den att gå sönder inom en snar framtid.
Det enda man kan rengöra kretskort med ordentligt är isopropanol.
Kemisk bensin, vatten m.m. innehåller orenheter som påskyndar oxideringen av kretskort och även i vissa fall få kretskortet till att lösa upp sig.
Jag har sett så många kunder genom åren tvätta kretskort med allt ifrån vatten, tvål, 5-56, diskmedel, bensin... och nästan ingen har fungerat mer än ett väldigt kort tag efter rengöringen. Endast ett fåtal har fungerat en längre tid.
Jag har med lagat ett antal fuktskadade både doppade och tvättade. Lösningen som fungerar för mig var absolut vodka. Lägg den i vodkan utan batteri i 2-3 dygn sen låt den torka ett par dygn till och testa med ett annat batteri.
Somsagt har det funkat fr mig och det kanske har vart tur men jag tror på det.