Amatörtrombonist + elektronikfreak = Något studioliknande

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Borde den inte vara graderad i Bequerel eller Sievert????
Användarvisningsbild
Stinrew
Kontakt:

Inlägg av Stinrew »

Nja, det är ju inte strålningen jag är ute efter. Utan snarare effekten, så kanske TW vore bättre :D
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

En gnutta fel symbol då .... :)

Vad ska det vara för studiohögtalare då?? DET är intressant däremot!!!! 8)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Det skulle vara ett väldigt effektivt hjälpmedel när man övar eller måste göra en perfekt tagning. Spelar man fel så *bzzzzt*. :D

Meduza: Aha! :) Jag gillar viola, de har så varmt snyggt ljud.

Housepainter: Precis som mig då, ett enmansband. :)

lgrfbs: Intressant idé! Det borde gå bra. Det finns ett protokoll/program som heter "MIDI via LAN" som man skulle kunna använda för att hålla koll på fördröjningarna.
Användarvisningsbild
Stinrew
Kontakt:

Inlägg av Stinrew »

Shit vad hårda ni är, i den studion skulle man knappt hinna packa upp instrumentet innan man var stekt.

Jag hade tänkt mig ett par Event TR5, fast dom har ju ersatts av Event ALP 5. Jaja, jag får se när det blir av.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Jag skämtade bara. Det går aldrig att pressa fram en bra inspelning.

Som lärare/ljudtekniker/producent får man vara lite psykolog och känna av personen som spelar. Om personen är ovan vid inspelning så brukar jag försöka märkas så lite som möjligt och smyga ner inspelningsknappen eller hitta på diverse knep. Om personen t.ex sjunger väldigt tyst så brukar jag dra ner volymen på medhörning-sången. Inför refrängen ökar jag då volymen en aning på musiken i personens lurar. Är det vana musiker så brukar någon timmas improviserande eller fikapaus göra underverk.

Det absolut viktigaste i en studio är atmosfären och gemenskapen. Det hörs tydligt om musikerna har haft roligt. Känslan är helt klart viktigare än perfekta tonlängder eller korrekt uttal. Det händer ofta att jag gör om en perfekt inspelning bara för att det saknades det där lilla extra, något som inte märks musikmässigt. Däremot märks det när man hör den färdigmixade låten. Vid ett tillfälle skulle jag mixa en singel med ett ganska känt band som hade spelat in själva. De hade tyvärr fokuserat för mycket på mikrofonplaceringar att det lät trist, så jag bad dem spela in låten igen. :)

Oj, nu stal jag visst tråden. :oops:
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

JimmyAndersson skrev:Synd att alla bor så utspridda, annars har vi ju ett helt band här.
Trombon, trummor, bas, gitarr, synth, piano, violin, theremin, sång, osv. :)
Instämmer :). Vore riktigt kul att ha ett EF-Band. Undrar just om det skulle bli 'elektronisk' musik... :)
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Ang värmen kan man väl sätta en radiator (värmepaket från bil) i taket med vätskekylning till något man hänger utanför fönstret eller till en kylbox etc.. så slipper man problem med överhettning?
Användarvisningsbild
Stinrew
Kontakt:

Inlägg av Stinrew »

Eller så spelar man "Mr. Cool"! :D

Jag hade från början planer på att i den ena fläktkanalen ha insug via en stor kylfläns monterad på ett peltierelement. Men dom planerna är skrinlagda, åtminstone tills det att dörr och golv är på plats och jag märker hur det blir efter 1 timmes övande där inne.
Newtn

Dörren?

Inlägg av Newtn »

Stinrew: Vad tänker du göra åt dörren? Jag hoppas att du inte ska använda dig utav en vanlig "inne-dörr" då de släpper igenom allt ljud?

Du måste fokusera på den då det är ett extremt stort hål som släpper igenom ljud.

Snygg bygge annars, verkar häftigt, har haft tankar i liknande banor för att tysta ner mindre utrymmen, som serverlådor och datorer, dock blir det ju väldigt varmt om man inte har bra cirkulation => många hål för ljudet.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

"bra cirkulation => många hål för ljudet"

Inte nödvändigtvis. Man kan bygga en ljudfälla, en labyrint som dämpar ljudet men släpper igenom luft.

En ytterdörr som brukar användas mellan lägenhet och trappuppgång dämpar ca 30-40dB. Skulle kunna tänka mig att tonfällan också hamnar nånstans där. Dörrar är ju ganska dyra, så det är ju lite slöseri att ha en dörr som dämpar mer än resten av rummet.

Hm, varför inte göra en egen dörr? :)
Användarvisningsbild
Stinrew
Kontakt:

Inlägg av Stinrew »

Klart att jag ska bygga dörren(jag har ju byggt fönstret). Blir troligtvis av 45x70 reglar nerbantade till 45x55 med infräst 10mm. spånskiva som yttervägg och likadant bomullstyg på insidan(som övrig insida är klädd med). Fyllt med 45mm. isolering. Reglar runt om plus en horisontell i handtagshöjd på insidan, så det ser ut ungefär som segmenten i en 7-segments LED.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Varöfr inte bara bygga dörren till en gigantisk 7-segements led-display :D
Användarvisningsbild
Stinrew
Kontakt:

Inlägg av Stinrew »

Dags för att damma av och uppdatera en gnutta här då. Jag var och beställde studiomonitorer för några veckor sedan, och dom kom i onsdags. Bilder på detta då:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Stinrew 15 juli 2013, 16:46:03, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
hecke

Inlägg av hecke »

Hur har du tänkt isolera golvet?
Är det inte risk att bl.a. basljud går rätt ner till grannen eller bor du längst ner?
Alternativt att det går vidare i sidled som stomljud i byggnaden.
Spelar själv Elbas, så jag är bekant med problematiken.

Jag hade nog valt lysrör istället för halogen spottar pga värmeutvecklingen.

Annars tycker jag det är ett väldigt smart bygge. Låter ALP5 bra tycker du?
Skriv svar