Hej,
Kolla så att det inte är en massa andra processer som är igång. Kör MSConfig och stäng av ALLT som autostartar. Kör DriverTest.exe (ligger i Mach3-mappen) och kolla på puls-frekvensen och "kurvformen". Frekvensen skall ligga tämligen stabilt nån stans 22-25kHz och "kurvformen" skall vara ett, i stort sett, rakt streck utan några stora "spikar". (Lite små-spikar brukar det vara)
Ja det är ju svårt att beskriva men det låter som att det skulle vara OK. Testa med den andra datorn, om det funkar med den kan det ju vara läge att leta vidare på 900Mhz'aren. Men det kan mycket väl vara så att den är för slö.
Det är inte bara så att accelerationen är ställd för hög? Tappar den när som helst eller oftast under acceleration?
Ok... nya försök. Har dragit upp strömmen lite, den var ganska bra redan innan. Inte det som var felet alltså. Har märkt att motorn kan hoppa igång igen efter ett tag om man bara envisas med att fortsätta köra även då den har stannat. Ska nog byta dator nu.
EDIT: Det gick inte alls.... får blåskärm på andra burken då jag kör mach3. "mach3.sys försökte skriva till skrivskyddat minne"
Det fick jag också när jag installerat Mach3 och startade det utan att ha startat om datorn. Men sedan har det inte dykt upp något mer. Troligen beror felet på att det blir lite krockar när Windows försöker köra igång systemfiler när datorn varit igång ett tag.
För det har väl inte dykt upp fler gånger?
edit: Du kan iofs ladda ner MemTest (du behöver en diskett) och kolla datorns minne, även om den primära orsaken till denna blåskärm inte beror på det fasta minnet.
Det sket sig även efter en omstart. Funderar på om det kan bero på att jag inte har dllportIO installerat? Det hade jag på den bärbara, men det borde man ju upplysas om att man ska ha isf. Laddade ner kcam och testade med istället. Ingen skillnad! Funkar dåligt på båda burkarna. Den snabbare är en AMD @ 1900+ (1600MHz) med 1GB RAM. Märker ingen som helst skillnad. Motorerna går lite ryckigt, eller snarare låter som att dom gör det. Efter några sekunder stallar de, och sedan hoppar de igång igen. Har försökt läsa på om det hela. Det finns tips på att slå av 1/8-steg och liknande, men var gör man det?
EDIT: Nytt försök. Tog bort ACPI-drivaren, ingen skilland. Såg till att parellellporten fick en IRq (hade inte det innan) blev bättre, men inte bra...
Några fler tips?
Körde en test. Försökte fånga den värsta biten, i vanliga fall finns inte det låga bruset.
Du upplyses om att starta om datorn efter installation av Mach3 - gör man inte det så intalleras inte Mach3 Driver ordentligt och man måste avinstallera den manuellt via Enhetshanteraren. Det hjälper alltså inte att starta om datorn nu, efter det att du provat att starta Mach3. Bort med drivern, starta om, installera om och starta om.
Hur som helst, "kurvformen" i din skärmdump ser ganska OK ut. Gör ett riktigt försök till med den snabbare datorn. Sen kan det ju vara så att det inte går att kräma ut mer ur dina motorer, att momentet helt enkelt inte räcker till längre - men det får Jojje nog svara på eftersom han vet vad dom borde och brukar klara.
/H.O
För info: Mach3's driver gör saker med Windows som inte "ska" gå att göra. När Mach3 är igång så är det inte Windows som kör Mach3 utan tvärt om. För att det skall fungera så måste Windows tillåta Mach3 att skriva i det skyddade minnet för Ring0 och detta kan bara göras om datorn startas om MELLAN installation och första körning.
EDIT: Va bra! Borde inte vara någon skillnad mellan XP och 2000 men huvudsaken är att problemet är löst.