Lillasyster slirar...

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
gvs
EF Sponsor
Kontakt:

Lillasyster slirar...

Inlägg av gvs »

Jag har just fått fart på lillasyster och sitter och leker med motor tuning i Mach3. Vad ska man ha för värden? Jag hittade denna som Jojje har lagt upp, men vad säger värdena?
En annan sak jag har noterat är att kopplingen mellan motor och gängstång, den som sitter med en bit bränsleslang, slirar. Då motorn har gått ca 2-3 sekunder så stannar släden men motorn går. Någon annan med samma problem? tips?
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Mekanisk koppling.. fast det har ju andra problem.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Om du dragit åt med slangklämmorna ska inte detta hända.
När du har strömmen avslagen ska du lätt kunna snurra på stängerna med bara två fingrar.
gvs
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av gvs »

Det sitter ingen slangklämma på själva motoraxeln, bara på gängstången. Saknar jag denna?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

du ska ha fått 6 klämmor. två till varje slang
gvs
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av gvs »

Det är där det brister... Jag har version V1 av lillasyster, köpte den första prototypen av Jojje då jag tyckte att den hade blivit lite väl stor i version 2. På den sitter det bara en klämma per slang. Frågan är hur jag ska få in klämman, när jag har skaffat dem:

Bild

Det är ganska trångt...

EDIT: klyftiga jag. bara att ta bort motorerna ju!
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Lossa motor och gängstång, montera slangklämman och sätt tillbaka alltihopa...

/PeterH
gvs
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av gvs »

Hm... nu har jag varit och skaffat slangklämmor och ser att problemet inte är att den slirar utan inte snurrar! det låter dock som att den snurrar, fast den inte gör det. Måste vara någon inställning.

EDIT: Drog ner farten till 100 mm/min. så nu har jag 200 step, 100 mm/min 200 acceleration, 1 på step och 1 på dir. Den går ju ganska långsamt. Ska man prova sig fram till bra värden eller finns det några vettiga att börja med?

En till sak: Det låter som att motorn hackar till lite ibland, vad beror sådant på?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Det sista kan bero på att något annat program försöker stjäla uppmärksamheten av CPU'n eller parallellporten. Alternativt någon krock (t.ex delad IRQ) med parallellporten och något annat.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Vilken fart man får på motorerna beror mycket på datorn. Många som bytt upp sig upplever att stegmotorerna får helt annan fart än tidigare.

Vad kör du på för något?

Och som M&M "frågade". Kan du lätt snurra på gängstången om du kopplar bort nätagget.
gvs
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av gvs »

Japp, att snurra på gängstången är inga problem.
Jag kör med 900MHz, 384MB. Vet att det är i minsta laget, men det får bli så. Annars blir parallellkabeln ca 5 meter. Ska leta delad IRQ...
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Det beror troligtvis på din slöa dator. När jag körde henne sist så var det inga problem med farten iaf.

Prova iaf med en snabbare dator, å se om det blir nån skillnad. Då vet du iaf det.

Sen bör du mäta vad strömbegränsningen är inställd på. Allt är tryckt på kortet.

Vilken spänning kör du på?
gvs
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av gvs »

Kör med 30 volt, har inte rört kortet, ska kolla på strömbegränsningen ikväll, det är pottarna man vrider på va? Vad bör den stå på?

Att motorn slutar snurra men fortsätter låta beror det på att datorn är långsam? Får väl titta mig om efter en snabbare (eller dra lång sladd, men det borde ju oxå bli problem.), tyckte bara att det verkade vettigt att använda den gamla bärbara till detta...
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Jag skrev att du kunde prova med den andra snabbare maskinen. Det är väl bara att ta ett bord eller en stol å flytta Lillsyrran lite närmare så kabeln räcker. Det tar bara några minuter, så om lilla frun misstycker, så kan hon gärna ringa till mig (08 - 420 35 250) å jag kan förklara varför.

Eftersom jag satte in ett nytt kort före du fick den, så bör du titta på strömbegr.
Som sagt var, allt står på kortet, nja nästan iaf :D , men sätt spänningen till mellan 1,5 - 2V.
Användarvisningsbild
pcmper
EF Sponsor

Inlägg av pcmper »

Somliga bärbara går bara inte till Mach3 :!:

Provade en gång med IBM 2 Gigaherts och den hacka och bråka mycket med stegmotorerna, så den var bara att skippa för CNC-ändamål :(

Kör nu med en gammal bärbar Dell Inspiron 7500 på 500 MHZ och den fungerar :)
Skriv svar