Tjo, nån som vet hur man gör för att mäta ampere? jag hittade inge vettigt på google
Dvs, hur man kan bygga en egen krets som presenterar hur många ampere som flyter igenom, tänkte bygga in en sån för raportering av amp-usage till pcn.
(5-12v, max 10A)
Med 1 ampere över en 1 decimeter +5V kabel får du 1.318 mV spänningsfall som kan matas in till någon A/D.
Metod2: Mät magnetfältet. Sätt ett halleffekt element vid EN tråd så får du ett magnetfält som motsvarar strömmen genom tråden.. som kan matas in till en A/D.
(varför har inga pc nätdelar ampere mätning via SMbus el likn??)
Edit: DC -> halleffekt element
Senast redigerad av blueint 2 november 2007, 09:08:25, redigerad totalt 1 gång.
Tjo, efter att ha surfat ett par timmar till så hittade jag någe och knopade ihop följande http://ridorana.ath.cx/bilder/senseamp.png
tror ni det skulle funka (RA0 skulle agera analog in)?
Jag tycker det där med hallsensor verkar lite jobbigt och det är väl inte det som DMMar använder sig av? för det verkade lite stort
Elektriskt ja, men spänningen (5V 10A) skulle avvika med 10% (U=I*R) efter shuntmotståndet på 0,05 ohm. Vilket är mer än dom flesta komponenter specifierar som max avvikelse.
Någon får gärna utveckla detta med halleffekt/magnetfältsensor (KMZ 10?). Med en ström på 10A 5mm från ledaren får jag 400uG vilket med ELFAs sensorer på 10mV/G skulle ge 4 uV. Lite tufft att mäta.
Icecap: Har du någe exempel med inte allt för dyra komponenter som råkar finnas i elfas sortiment?, och jag valde mest den där op-ampen för att det va den enda vettiga opamp-symbol jag hittade i eagle