Långsiktigt hemautomationsprojekt

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Landrash

Inlägg av Landrash »

hmm ingen bra ide med en tamagochi, hur ska man tolka det när figuren på displayen ligger död?
Användarvisningsbild
RasmusB

Inlägg av RasmusB »

Som att det är bäst att stanna i sängen förstås :)
Användarvisningsbild
Noddan
Kontakt:

Inlägg av Noddan »

Lek med grafisk display!

Gårdagens projekt var att börja få igång den grafiska displayen till hemautomationen så att jag skulle ha en trevlig eftermiddag efter tentan idag. Vid åttatiden igår släpptes dock den magiska röken ur någon av kapslarna på kortet så det var inte direkt skoj att lägga projektet ifrån sig. Efter lite felsökning på ETA under lunchrasten kom det dock fram att det bara var en konding som hade kortslutits, lätt och billigt att fixa! Passade på att bygga ihop två noder extra när jag ändå var igång så nu har jag två nya generella kort (CoreCard), en essential och en generic (med kopplingsyta) till liggandes på skrivbordet utan funktion. Bra att ha under utvecklingen. Jag kopplade iallafall upp ett CoreCard för att använda som grafisk LCD-nod som test.
Bild Bild
Vem har sagt att labbplatta inte kan vara snyggt? Bild Utförde lite kontrollmätningar och testprogram som verifierade att själva noden tog emot och skickade CAN ordentligt. Detta tog ungefär två timmar på grund av en bugg i vårat BIOS för noden vilket gjorde att noden hängde sig illa kvickt. Då var det dags att koppla in displayen då…
Bild Bild
Med den isatt var det bara att fortsätta koda drivrutin till LCDn, och för en dryg timma sedan lyckades jag skriva ut text. Sedan var det inte jättejobbigt att få ut grafik på den, fick det att fungera för ett par minuter sen bara… En vacker testbild:
Bild Bild
Fungerar precis som det ska! Nu måste jag dock sluta blogga, ska ut på stan och äta med Johanna för att fira att tentorna är över för den här gången. Ska nog pilla med pixelina lite imorgon efter att jag letat rätt på läckan i bilen :)
Användarvisningsbild
Noddan
Kontakt:

Inlägg av Noddan »

Lite allt och möjligt! Dagens inlägg handlar om lite mer än bara hemautomation, det får ni stå ut med ;)

Idag har det varit en ganska bra dag får jag lov att säga! Först och främst så började jag med att försöka lokalisera vart bilen läcker kylarvatten. Problemet har varit att det har varit fuktigt lite överallt i motorrummet så jag har inte riktigt kunnat se vart det läcker någonstans. Till sist verkade det dock som att vi kom på det, det är helt enkelt kylaren som läcker. När vi har kört har fartvinden gjort att glykolvattnet blåst in i motorutrymmet och fått det att se ut som att något annat läcker. På grund av den gigantiska intercoolern var det dock svårt att se exakt vart det läckte. Imorgon ska vi köpa kylarcement för att se om det hjälper, i sådana fall har vi lokaliserat felet. Förhoppningsvis räcker det, annars får det bli en begagnad kylare helt enkelt. Skönt att det inte verkar vara något värre iallafall! Det var en stor börda som lyftes från mina axlar :)
Bild Bild
För det andra fick jag tag på en morgonrock inne i stan, en födelsedagspresent ifrån mina föräldrar. Hittade en riktigt snygg och mysig på hemtex, så den fick det bli. Har inte tagit några bilder på den dock, men snygg är den ;) När man ändå är inne i stan måste man ju gå till clas ohlson, där passade jag på att köpa en billig skruvdragare som jag tänkt att använda för att dra upp persiennerna via hemautomationen. Det är för mig helt ofattbart att det går att köpa en skruvdragare med tillhörande bits för 39 spänn. Efter lite snabba tester hemma visade det sig att motorn var tillräckligt kraftig för att dra upp persiennen och att växellådan var tillräckligt trög för att den inte skall åka ner igen när man släpper spänningen till batteriet.
Bild Bild
Fortsatte att skruva isär den så att jag separerade motor och växel, men det gav inte speciellt mycket. Motorn är förvisso mindre än skalet men det är såpass smidigt att få en bra anslutning till utväxlingen så det får bli lite större. Ljuddämpning är dock ett måste, usch vad den gnäller när man belastar den lite grand.
Bild Bild
Detta var mer en liten studie inför nästa bygge, jag ska inte dra igång med det på riktigt förrän yttertemperaturmätaren med pixelina är inbyggd i låda och sitter på väggen. Jag har hittat ett program som bygger om bitmappar till c-arrayer anpassade för den grafiska displayen, men har ingen källkod till det så jag får väl skriva ett eget program så att man kan köra det under linux. Jag har iallafall lyckats lägga ut pixelina på displayen, och det blir riktigt läckert. Har en liten bild på detta också såklart.
Bild Bild
Morgondagens plan är att först och främst hämta ut ett paket på posten och att köpa kylarcement och hoppas att kylaren fixas av det. Det innebär även en trevlig tur runt med bilen eftersom det tydligen tar ett tag för cementen att göra sin magi. Sen hade jag även tänkt att knacka lite mer LCD-kod till den grafiska displayen för att visa temperatur på den och börja fundera på hur lådan till displayen ska se ut. Börjar fundera på om det inte behövs en lite fetare arkikektur för att kunna driva displayen på riktigt sen, en mega128 med ett externt minne på en megabyte vore så mycket trevligare än den här mega168 som jag använder nu… Ska fundera vidare på det. Nu kommer snart Tomas och Erik här för att spela Munchkin dock, så nu får jag sluta blogga och fortsätta städa :)
Användarvisningsbild
Jeppsson
EF Sponsor

Inlägg av Jeppsson »

Hej Noddan - Trevligt bygge :tumupp:

Är tanken att alla bilderna på "Pixelina" skall ligga i AVR i c-arrayer eller skickas bilden via CAN gränssnittet varje gång du byter bild och liknande?
486-Moddare

Inlägg av 486-Moddare »

JAg har en sån skruvdragare, växellådan gick sönder innan jag hunnit förbruka första uppsättningen batterier ;(
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

@Noddan:
Du kan inte möjligtvis plåta kopplingen till växellådan, och kopplingen från växel lådan till bitsen?

@486-Moddare:
Dom där skruvdragarna brukar vara riktiga pillsaker med allt möjligt som faller ut och som man inte får tillbaks på plats :)
syltkaka

Inlägg av syltkaka »

Vilket program använder du för att göra om en bitmap till ett fält?
Användarvisningsbild
Noddan
Kontakt:

Inlägg av Noddan »

Oj vad många kommentarar, kul :)

Jeppsson: Det har jag inte riktigt bestämt än faktiskt.. Det lutar åt att de kommer att skickas över CAN på grund av platsbrist i avr:en - en hel bild tar ju upp 1k och jag har bara 16k totalt till allting. Jag funderar fram och tillbaka på hur jag ska göra med det där, men det känns som att man får gå upp till mega128 för att kunna göra det riktigt snyggt. Får bli en senare variant :)

486-moddare: Ajajaj, det låter inte bra.. De får jobba ganska hårt den sista biten. Jaja, jag får väl testa helt enkelt. I värsta fall får jag väl byta ut kugghjulen mot metall istället för plats.

blueint: Kopplingen till växellådan ser du indirekt, ingången till växeln är de där tre plastkugghjulen jag har på bild. Om du sedan kollar på bilden med motorn sitter det ett litet kugghjul i mitten där, det sitter helt enkelt i mitten av plastkugghjulen. Koppling från låda till bitsen blir det värre med, då får jag nog inte ihop maskineriet igen. Det satt ordentligt fast. Är du själv sugen på att använda de till nåt eller?

syltkaka: Ska kolla upp vad det heter, hittade det via en sökning på ks0108 här på elektronikforumet dock.
Frisk
Kontakt:

Inlägg av Frisk »

Tror inte du ska behöva oroa dig över skruvdragaren, kör en liknande, fast rustas variant till mina persienner och funkar bra rustas känns dessutom lite sämre, har en likadan som din, fast annan färg till rullgardinen, känns lite kvalitativare, i alla fall hus av metall, rustas är plastigare.

Intressant projekt och fint dokumenterat! Följes med spänning.

Håller på med ett liknande, men mer amatörmässigt.

/Frisk
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Noddan skrev:blueint: Kopplingen till växellådan ser du indirekt, ingången till växeln är de där tre plastkugghjulen jag har på bild. Om du sedan kollar på bilden med motorn sitter det ett litet kugghjul i mitten där, det sitter helt enkelt i mitten av plastkugghjulen. Koppling från låda till bitsen blir det värre med, då får jag nog inte ihop maskineriet igen. Det satt ordentligt fast. Är du själv sugen på att använda de till nåt eller?
Låt växellåde <-> bits kopplingen vara. Dom brukar vara riktigt j-liga att få ihop :D
Har ideer om rullgardiner/fönsterluckor, öppna lås, driva kolvar, justera höjd på bord etc..
Användarvisningsbild
Noddan
Kontakt:

Inlägg av Noddan »

Vi hoppas på att den håller helt enkelt :) Måste definitivt ljuddämpas dock...

Sporadisk miniuppdatering
Har lekt lite mer med hemautomationen och påbörjat lite tester på ännu ett projekt, denna gång en brevlådekollare. Den ska kunna berätta när det har kommit post helt enkelt, så man slipper öppna luckan i onödan. Till detta har jag delar till ett gammal billarm, kopplade snabbt upp en liten krets och visst fungerade det finfint. När jag klickade på sändaren tändes en lysdiod på mottagarsidan, success! Räckvidden var också finfin, får se hur det blir när jag stänger in det i brevlådan sen. Min tanke just nu är att sätta lysdioder och fototransistorer i taket och sedan försöka detektera reflektioner i metallen i botten av brevlådan. Ska labba lite med det imorgon på lunchrasten hade jag tänkt. Har också lekt lite mer med den grafiska displayen så den faktiskt skriver ut temperaturerna. Har dock kommit fram till att jag behöver mer minne för att kunna göra något vettigt av den, har beställt samples på ett seriellt EEPROM ifrån microchip som förhoppningsvis ska fungera bra. Två bilder kan jag iallafall bjuda på denna gång.

Bild Bild[/b]
Användarvisningsbild
007sweden

Inlägg av 007sweden »

Bild
Någon har beställt från microchip. :)

Nice projekt! Mycket läsvärdigt. :)
Användarvisningsbild
Noddan
Kontakt:

Inlägg av Noddan »

Hemma-Sjuk-Dag
Idag är jag hemmasjuk. Förkyld. Så kan det gå ibland. Det har inte hänt så mycket i hemautomationen på ett tag nu eftersom jag har fått det där lilla konsultuppdraget. Det går dock framåt, hade tänkt att göra en prototyp på kretskort idag men eftersom jag är sjuk blir det inget med det. Jag har dock lyckats med en prototyp på papper som ni kan se på bilden nedan. När jag ändå var på elfa och köpte grejer till den passade jag på att köpa en passande låda till den grafiska displayen.
Bild Bild

Lådan är lite hög, men det får gå ändå. Passar så bra i bredd och djup. Jag ska försöka fräsa ur ett hål i nästa vecka för att kunna montera in displayen på ett snyggt sätt. Det är dock iallafall ett par veckor kvar tills vi beställer nya expansionskort så färdigmonterat blir det inte på ett tag.
BildBild
Jag har också gjort fler försök till brevlådenoden med ljusgrindar för att detektera om det har kommit brev eller inte, men det fungerar inte tillräckligt bra. Ett vitt brev reflekterar tillräckligt mycket ljus för att de billiga fototransistorerna jag testade mer ger utslag. Det behövs någon form av mer riktat ljus för att det ska funka som det är tänkt, men det har jag inte lust att lägga så mycket pengar på. Jag ska fundera vidare på hur man kan lösa det där på annat lämpligt sätt… Nu ska jag fortsätta tycka synd om mig själv och spela TV-Spel.
Användarvisningsbild
maha
EF Sponsor

Inlägg av maha »

Den där lådan går ju iofs ganska enkelt att kapa ner lite grand men frågan är väl hur snyggt det blir (beroende på vad du har för verktyg till hands).

Men vilken passform i övrigt! Inte varje dag man har så där tur! :)
Skriv svar