Trasig bakprojesions TV... Ideér?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Jag tycker fortfarande att det är en väsentlig skillnad mellan ett bildrör (CRT) som projicerar bilden på insidan och en ”kanon” som arbetar mer som en strålkastare. Men låt oss kalla det hårklyverier då! :D

Dom där strålkastarna kan dessutom läcka olja och det kan inte ett CRT! :wink:
Användarvisningsbild
maDa
Kontakt:

Inlägg av maDa »

Kul! aldrig sett innuti en sådan.

Andy: Men det gör den med. Det består av 3x monokrom CRT's, med en väldig ljusstyrka (bränner väldigt lätt in dessvärre) Det speglas sedan mot baksidan och fram.

Bild
Frisk
Kontakt:

Inlägg av Frisk »

Kommit på vad som kan vara fel än?
Kom att tänka på en sida jag kollade en del i samband med att jag köpte min CRT-projektor: http://www.curtpalme.com/ Finns mycket info där. Borde vara stora likheter mellan CRT-bakprojektion och CRT-projektorer, bygger ju på samma sak..
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin

Inlägg av GeekJoan »

Ja det är tre små CRT tv´s.

Just när bilden är tagen så är det bara vit bild för att visa hur skev den är och att de tre kanonerna är ur synk. Men om spelet skulle vara igång så är bilden ok förutom att den då är helt uppfuckad synkmässigt och skev. Det går inte att justera detta med de kontroller som tv´n har (vilka dessutom är på japanska)

Ingången är nog till 100% RGB, men dom sitter inte där man förväntar sig eftersom det är specialbygge. Dom sitter frampå, du kan se två vita kontakter på framsidan.

Skärmen används till ett sånt här spel:
Bild
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Inlägg av 13th.Marine »

Ett sånt hade vi på sektionen!
Tyvärr var det nått vajsing på grafikkortet som gjorde att vi fick artefakter.
Frisk
Kontakt:

Inlägg av Frisk »

Om bilden ser OK ut förutom att färgerna inte matchar varandra finns det nog ett antal hårdvaruinställningar att pilla på, vinkla rören så färgerna ungefär matchar, sen borde det finnas någon mjukvaruinställning för det sista (beroende på om det är analogt eller digitalt chassie)
Brukar även finnas några ringar att justera skärpa m.m. med, men ta det lite försiktigt, hög spänning, har en liten trevlig lapp i min projektor där det står 34KV...
Borde finnas någon projektor med liknande rör som de som sitter i din TV, kolla http://www.curtpalme.com/ så borde du hitta en manual på hur rören justeras (är väl ganska liknande för alla CRT-projektorer)
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin

Inlägg av GeekJoan »

Eh, nej. Det är inte där felet ligger.
ralleville

Inlägg av ralleville »

Är ingångsignalen garanterat kopplad på normalt sätt eller har du möjlighet att ändra ?Har kanske någon före dig gjort detta ?

På jobbet har vi åratal haft Barco kanoner som ser lite liknande ut , dock ingen spegel .En skild VGA box ligger före kanonen , alltså mellan datorn och barcon .I denna finns en hel del inställningar , switchar som kan läggas i olika lägen ,
Om inte detta är möjligt , har du dåliga kondingar någonstans ?

Kanske inte så bra att skruva på rörinställningarna om du inte är van vid dylikt,
Har grejen fått sig någon ordentlig smäll så att inställningarna rört sig ?
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin

Inlägg av GeekJoan »

Jag vet att det är något fel på elektroniken i den. Det har inget att göra med vilken ingång, kanonerna, eller inställningarna att göra.

Bilden ser nu ut så här (Ska vara vitt ända ut i kanterna, och RGB ska ligga över varanda och inte förskjutna):
Bild
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Två scenarion dyker upp i huvudet. A) Avlänkaren ger inte tillräckligt med effekt (horiz) B) Synkronisering i horizontalled är galen.
Skriv svar