Det är inte lätt att mäta nåt nu när bägge komponenterna jag köpte har brännt.
Men Vin som kommer från motorn är 8V. (mätt med skop och multimeter)
Styrspänningen är 3V enligt oscilloskopet (går inte att mäta med min multimeter då det är en PWM signal)
Testade en gång när motorn var lös som på bilden och då funkade det, dock testade jag inte så mycket och länge. Sen när jag monterat ihop grejerna så snurrade motorn som den skulle en några sekunder sen snurrade motorn hela tiden och ytterligare någon sekund senare så brann komponenten och motorn stannade.
Så det känns som att Martas diagnos är rätt. Frågan är nu bara vad man gör nu, jag är kass på att hitta bland alla trasistorer och vad man ska kolla.
Och just nu så är jag så körd i huvudet att jag knappt vet vänster och höger..
En sån här vad är det för komponent tråd
-
Menar att du tex som test bara kunnat sätta dit tex en BC547 trissa eller så för att se om signalerna ser ok ut, med kanske ett 1k motstånd till basen om inte PICen klarar av så hög ström på sina utgångar om den nu driver den direkt. Den trissan du hade var en mosfet och den hade en Vgs(th) på max enbart 1.5V så vid 3V tycker jag att den skall vara fullt öppen, och då hade den bara en Rds(on) på 0.4ohm så jag tycker den borde klarat strömstyran till motorn (som väl ligger en bit under 1 A) om allt annat är ok på kortet.
-
- Kontakt:
När du sa det så kom jag på den ultrasmarta idén att resistansmäta, Och visst, låg runt 27ohm, sen provade jag värma lite försiktigt med en gasbrännare, då flög den upp till 170 ohm och gick sakta ner, sen ännu mer med brännaren, så plasten den sitter i nästan tog eld, då hamnade resistansen på 2-3Mohm.. sen efter att ha blåst så den svalnat så låg den på sina 27ohm igen.
Vad använder man nu detta till? Något slags överströmsskydd?
Vad använder man nu detta till? Något slags överströmsskydd?
Man kan tom ibland kunna mäta en skillnad i resistans bara genom att hålla i den en stund. Överströmskydd brukar NTC användas till som tex strömrusnings begränsare för en stor ringkärnetrafo. PTC resistorer finns bla i moderna kylskåpskompressorer som arbetar med brännbara gaser och som agerar startrelä i dessa men dess är större. Denna elektriska variant slits inte och skapar inte heller någon gnista som kan antända ev läckande brännbar gas from kylen/frysen som en mekaniskt variant gör.