Railgun

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Electricguy

Railgun

Inlägg av Electricguy »

tjenare.
jag skulle behöva hjälp med att bygga en så kallad "railgun" och jag skulle viljja veta hur en sån fungerar.
Användarvisningsbild
Seiko89

Inlägg av Seiko89 »

Hejsan du kan titta på denna länken och sedan kan du också söka på coilgun eftersom dom fungera på liknande sätt.

Länk
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

man kör alltså en stor fet laddning genom 2 metallskenor och genom den s.k "armaturen" så man får kortis och ett jättemagnetfält.
eler är jag ute och cyklar??
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Ja, i princip, du har helt enkelt skenorna istället för spolar.
Nackdelen är dock att det krävs **mycket** kraft för att få någon fart på projektilen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Railgun

Min favoritsida om coilguns...
http://www.coilgun.ru/

Edit: POS han posta medan jag skrev... :)
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

"Nackdelen är dock att det krävs **mycket** kraft för att få någon fart på projektilen."
Om man bara skulle vilja testa, så man kan skjuta en projektil några meter, hur stor kapacitans och vilken spänning skulle krävas då tror du?

För jag antar att man kör det från en kondensatorbank?

Man bör väll inte behöva så hög spänning då "rail'arna" har väldigt låg resistans?

Mvh
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Om det bara är för test, jag vet inte, men möjligen kan det räcka med innehållet från en engångskamera eller liknande som man moddar om.
(räcker i allafall för skapligt med kraft för coils, för att åtminstone få iväg projektilen en bra bit, misstänker en rail kräver mer, men den borde i allafall röra sig litet.)

Edit: http://www.powerlabs.org/railgun.htm
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

En engångskamera är ju inte så mycket energi i, men kan man verkligen behöva så hög spänning?

Jag gjorde en liten kondensator bank på 28600uF och 13v, och testade en liten enkel design. Jag använde ståltråd som "rail's" och en mutter som släde. Dock gjorde den motsatsen, den svetsade fast muttern :P

Mvh.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Jag vet inte, men åtminstone på de rails jag sett, (men dessa var ju sas aningen större... :) ) löste man saken genom att blåsa iväg projektilen med tryckluft eller en detonerande gasladdning, etc
Användarvisningsbild
Seiko89

Inlägg av Seiko89 »

det borde vara lättare att bygga en coilgun, och det verkar vara ganska kul också om man tittar på youtube
Användarvisningsbild
Seiko89

Inlägg av Seiko89 »

har bara en fråga till dom lite kunnigare. hur gör man så att den flyger på det ena hållet och inte på det andra? har det med lindringen att göra?

Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Man måste matcha in kapaciteten i kondensatorerna, så att den slutar ge ström när projektilen nått mitten på spolen, annars börjar den motarbeta sig själv :)
G4jm0r

Inlägg av G4jm0r »

"In order to prevent the Rail Gun from becoming a spot welder it is necessary that the armature be moving with some initial speed prior to electromagnetic acceleration. Most amateur designs fail because of lack of knowledge of this"

"RailGuns are by far the most spectacular type of electromagnetic accelerators ever developed. They hold the record for fastest object accelerated of a significant mass, for the 16000m/s firing of a .1 gram object"

".....and they can also propel objects of very sizeable masses to equally impressive velocities, such as in the picture to the left, where Maxwell Laboratories' 32Megajoule gun fires a 1.6kilogram projectile at 3300m/s (that's 9megajoules of kinetic energy!)"

taget från http://www.powerlabs.org/railgun.htm
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

jag har nyligen byggt en coilgun av två kondensatorer och en högspänningsgenerator från e husvagns lysrör och stoppat in i en skruvdragare och det fungerar ganska bra.

EM15 är en jäkligt snygg coilgun!!! :P
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Rifakungen: BILDER!! Vad va det för specifikationer på kondingarna?
Skriv svar