Kyla CPU med peltierelement.
Kyla CPU med peltierelement.
Har en dator hemma med en sådan här kylare på sig. Ligger på runt 50grader när jag maxar processorn och tycker det är för högt. Jag har tänkt mej att få ner den till runt 10-20grader.
Det är en Intel core2duo E6850 som skall kylas, producerar ungefär 120w värme. Tänkte lägga ett 227w peltierelement emellan denna och CPU-kylaren, min fråga är då om detta är möjligt?
peltierelement
Det är en Intel core2duo E6850 som skall kylas, producerar ungefär 120w värme. Tänkte lägga ett 227w peltierelement emellan denna och CPU-kylaren, min fråga är då om detta är möjligt?
peltierelement
Kanske inte så väldigt bra till vattenkylning men med vattenlylning som kyler den varma sidan fungerar det bra. 
För övrigt så har peltiers en dålig verkningsgrad så det är mycket energi som går åt till ingen nytta så kontrollera att datoragget klarar den extra strömmen om du skall driva den från det.

För övrigt så har peltiers en dålig verkningsgrad så det är mycket energi som går åt till ingen nytta så kontrollera att datoragget klarar den extra strömmen om du skall driva den från det.
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Till en viss gräns vid överklockning skulle jag tro men över denna gräns så räcker det inte längre till då chip temperaturen i CPUn ändå blir för hög. Vill man ha många minusgrader eller några få plus så är ett kompressorsystem det bästa vad gäller verkningsgrad och till överklockning. Ok visst det är dock kanske lite mer jobb med att bygga ett men har man kunskaperna så går det rätt snabbt.
Senast redigerad av Henry 21 oktober 2007, 02:32:12, redigerad totalt 1 gång.
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Nej det är lite som jag snappat upp från nätet men mestadels logiskt tänkande vad gäller vattenkylningen. Har dock hållit på en del med kompressoraggregat, bla nu till PVDn, men jag kyler min dator med hederlig luft för den kostar gratis och innebär dessutom mindre jobb.
Överklockar inte heller min dator.

Senast redigerad av Henry 21 oktober 2007, 02:37:18, redigerad totalt 1 gång.
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Dom seriösa grabbarna använder delar av skrotade frysar med kompressor och kondensor, fräser till sina egna evaropator passande till processorn och har dom inte någon välvillig kylnisse som hjälper till med rätt sort kylmedel, vakumsugning och fyllning så används R134A som varje elektronkunnig som även reparerar, har någonstans i sin hylla (gissa i vad) alternativt butan/propan-blandningar för dom som är riktigt modiga och arbetar noggrant för att minimera riskerna. (propan har minus 44 grader koktemp vid atmosfärstryck)
Petier har urursel COP (som bäst 0.3 i nära ideala fall) och kräver mycket kylning, typ 3-4 ggr matningsseffekt för den effekten som skall kylas bort.
---
En som verkkligen har jobbat på detta med kompressorlösningar kan man läsa om i följande, läs i old projekt och recent projekt, gärna i rätt följd, man kan konstatera att det är inte lätt att få till något lyckat resultat samt är nästan ett krav att man har någon välvillig kylnisse i närheten som hjälper till om man är ute efter många minusgrader.
Petier har urursel COP (som bäst 0.3 i nära ideala fall) och kräver mycket kylning, typ 3-4 ggr matningsseffekt för den effekten som skall kylas bort.
---
En som verkkligen har jobbat på detta med kompressorlösningar kan man läsa om i följande, läs i old projekt och recent projekt, gärna i rätt följd, man kan konstatera att det är inte lätt att få till något lyckat resultat samt är nästan ett krav att man har någon välvillig kylnisse i närheten som hjälper till om man är ute efter många minusgrader.