Kyla CPU med peltierelement.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
eriikh

Kyla CPU med peltierelement.

Inlägg av eriikh »

Har en dator hemma med en sådan här kylare på sig. Ligger på runt 50grader när jag maxar processorn och tycker det är för högt. Jag har tänkt mej att få ner den till runt 10-20grader.

Det är en Intel core2duo E6850 som skall kylas, producerar ungefär 120w värme. Tänkte lägga ett 227w peltierelement emellan denna och CPU-kylaren, min fråga är då om detta är möjligt?

peltierelement
Användarvisningsbild
Greger!

Inlägg av Greger! »

50 grader för dessa processorer är nog rätt så vanligt, dom tål temperaturer på över 100 grader.
Så personligen tycker jag att det inte är någon större ide att kyla den mera.
eriikh

Inlägg av eriikh »

Greger! skrev:50 grader för dessa processorer är nog rätt så vanligt, dom tål temperaturer på över 100 grader.
Så personligen tycker jag att det inte är någon större ide att kyla den mera.
Nja, vill kunna klocka upp den mer. Höjer jag spänningen till den nu så blir det väldans varmt!
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Problemet med peltier är att du måste kyla bort BÅDE värmen från processorn och från peltierelementet, vilket gör att du antagligen måste ha en häftigare kylfläns.
Edit:Stavning
Senast redigerad av LaRdA 20 oktober 2007, 18:41:33, redigerad totalt 1 gång.
tobbe

Inlägg av tobbe »

men samtidigt kan man få det väldigt vackert med en stor jävla brontofläns som tar upp all plats där luckan normalt skulle sitta
Användarvisningsbild
Zyxel615
EF Sponsor

Inlägg av Zyxel615 »

I princip kan man säga så här: peltier funkar bra till vattenkylning. Övriga göre sig icke besvär. Tyvärr.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Kanske inte så väldigt bra till vattenkylning men med vattenlylning som kyler den varma sidan fungerar det bra. :)

För övrigt så har peltiers en dålig verkningsgrad så det är mycket energi som går åt till ingen nytta så kontrollera att datoragget klarar den extra strömmen om du skall driva den från det.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

"det är mycket energi som går åt till ingen nytta"

Instämmer fullständigt. Personligen har jag alltid tyckt att det låter ganska fel att stoppa in ännu mer värme i en dator. Peltier passar bättre för kyl/värmeskåp. :)
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Mest effektivt är nog att rätt å slätt vätskekyla det hela. Ev stoppa kylsidan i någon stackars frysbox :D
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Till en viss gräns vid överklockning skulle jag tro men över denna gräns så räcker det inte längre till då chip temperaturen i CPUn ändå blir för hög. Vill man ha många minusgrader eller några få plus så är ett kompressorsystem det bästa vad gäller verkningsgrad och till överklockning. Ok visst det är dock kanske lite mer jobb med att bygga ett men har man kunskaperna så går det rätt snabbt.
Senast redigerad av Henry 21 oktober 2007, 02:32:12, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Nu blir jag nyfiken. Hur kyler du dina datorer? :)
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Nej det är lite som jag snappat upp från nätet men mestadels logiskt tänkande vad gäller vattenkylningen. Har dock hållit på en del med kompressoraggregat, bla nu till PVDn, men jag kyler min dator med hederlig luft för den kostar gratis och innebär dessutom mindre jobb. :) Överklockar inte heller min dator.
Senast redigerad av Henry 21 oktober 2007, 02:37:18, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Sant. :)

Hm, nu ska jag nog inte skriva fler knasiga inlägg i kväll. Godnatt. :sleepy:
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

OFT: Seeeegt nätet var vid postning nu då..
xxargs

Inlägg av xxargs »

Dom seriösa grabbarna använder delar av skrotade frysar med kompressor och kondensor, fräser till sina egna evaropator passande till processorn och har dom inte någon välvillig kylnisse som hjälper till med rätt sort kylmedel, vakumsugning och fyllning så används R134A som varje elektronkunnig som även reparerar, har någonstans i sin hylla (gissa i vad) alternativt butan/propan-blandningar för dom som är riktigt modiga och arbetar noggrant för att minimera riskerna. (propan har minus 44 grader koktemp vid atmosfärstryck)

Petier har urursel COP (som bäst 0.3 i nära ideala fall) och kräver mycket kylning, typ 3-4 ggr matningsseffekt för den effekten som skall kylas bort.

---

En som verkkligen har jobbat på detta med kompressorlösningar kan man läsa om i följande, läs i old projekt och recent projekt, gärna i rätt följd, man kan konstatera att det är inte lätt att få till något lyckat resultat samt är nästan ett krav att man har någon välvillig kylnisse i närheten som hjälper till om man är ute efter många minusgrader.
Skriv svar