Fackmannamässig installation... INTE!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Johan.o
EF Sponsor

Inlägg av Johan.o »

Jag håller med danei.
Skall myndigheter tipsas så är det (i detta fallet) trådskaparen Madmodder.
Som gör det ingen annan. Någon ordning får det allt vara.

Vad skulle syftet vara med att tipsa en myndighet att det minsann satt
en felaktigt installerad kontakt i en Stockholms-källare, som någon annan fått syn på?

Att sköta sitt eget är inte det ett talesätt? :roll:

Dessa "tipsningar" till höger/vänster brukar mest bara ställa till med oreda.
Ska folk hålla på att tipsa såhär så kommer ju snart alla inlägg att hamna under
delen som endast medlemmar kan läsa..
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Ja, och då skaffar väl berörd myndighet ett eget konto.
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

its no good
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

DeeJayPA skrev:
danei skrev:Jag diggar inte riktigt idéen att tipsa myndigheter om vad vi pratar om. Även om det är helt öppet på nätet.
Varför inte det då?
Myndigheter har sina egna agendor. Dom sammanfaller inte nödvändligtvis forumets.
Dom kanske börjar med den berörda installationen. För att sedan kolla igenom forumet om någon medlem har gjort något "fel".
Dessutom rör det anställningsförhållandet för MadModder, så han vill nog bestäma vad som ska ske eller inte. Om det däremot sker ett fatalt missöde och man inte uppmärksammat felet så känns det nog inte så bra dock.
Elsäkerhetsverket har rätt hårda nypor när det gäller publika installationer. Hur dom ser på mer avskilda installationer är kanske en annan sak.
BoF
EF Sponsor

Inlägg av BoF »

> Den gulgröna får INTE användas till annat

Man kan använda den till PEN också, med tilläggsmärkning i varje ände med ljustblått.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Att tipsa var väl lite att ta i...
Jag rapporterade till anläggningsägaren, och mer ska inte behövas. Han var minst lika upprörd som jag. Sen vidtar han lämpliga åtgärder, som t.ex att anmäla den s.k. installatören.
BoF
EF Sponsor

Inlägg av BoF »

Anläggningsägaren är ansvarig så det är helt riktigt att rapportera händelsen till han.
Enl. mitt tycke ett helt korrekt handling av dig.
Användarvisningsbild
Nisse

Inlägg av Nisse »

grym skrev:har sett för många dumheter , och jag tor det blir värre med timelleffekten
Man kan tycka vad man vill om Timell, men alltid när det handlat om elinstallationer i hans program har han predikat att man skall anlita behörig elektriker...
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

ok, jag har int kollat på hans program, men allt som berör egenhändigt ombyggnad av bostäder som slutar i att det blir fel är vanligt att benämna timelleffekten :wink: :D

madmodder, helt ok, det är inte upp till någon enskilld forumist att anmäla, först annläggningsägaren och händer det inte något där kan man ju fundera på att den som har haft hand om det irl kan göra det
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Finns ju också felbyggda våtutrymmen där timelleffekten verkligen känns i plånboken.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Timell-effekten är ett uttryck som försäkringsbolagen myntat.
Personer med för mycket självförtroende ser inredningsprogrammet och tycker det ser mycket enkelt ut och bestämmer sig för att göra likadant, och tar sig då milt sagt stora mängder vatten över sitt lilla huvud. Sen får de knappt ut något alls på försäkringen när den oundvikliga olyckan händer. Då skyller de ifrån sig på Timell.
Användarvisningsbild
Nisse

Inlägg av Nisse »

Jepp, men det har fortfarande inget med elinstalationer att göra.
I samtliga "gör-om-hemmet"/heminredning/"riva-ut-och-gör-om-på-24-timmar"-program jag sett så har man alltid predikat om hur viktigt det är att en elektriker kommer och gör installationen. Det är just därför jag tyckte att begreppet Timell-effekt inte passade här.

Mvh
Nisse
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Nej det är sant. Det är mest kakling i våtutrymmen det gnällts om i medierna. :)
Användarvisningsbild
Tony

Inlägg av Tony »

Timell kanske är seriös, men vissa andra...
Jag såg ett inredningsprogram på kanal 5 eller 3 för något år sedan, de monterade ropelight* (eller vad det heter) genom att spika rakt igenom slangen! :shock:

*Den där helgjutna ljusslingan med parallella ledare och icke utbytbara 230V grynlampor.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Har sett rätt många tattarlösningar av både amatörer och sk elektriker.

Hoppas denne hamnar i grillen, men som läget är rent allmänt så knappast.
Skriv svar