Fackmannamässig installation... INTE!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Fackmannamässig installation... INTE!

Inlägg av MadModder »

Var nere i ett garage på Birger Jarlsgatan i STockholm idag för att svetsa in lite fiber. Kunden (SkyCom) Hade monterat ett fint skåp på väggen för sin utrustning, och låtit någon montera ett 4-dubbelt vägguttag bredvid. Naturligtvis kopplade vi in vår fibersvets där. POFF! Och VÄLDIGT mycket av den magiska röken släpptes ut, och den välbekanta doften av bränd elektrolyt fyllde garaget. Något är inte riktigt som det ska här sa jag och följde kabeln upp i taket. Jag hittade detta:

Bild

Det är den nya vita kabeln som går iväg åt höger som går till uttaget.
Inget lock påskruvat, och allt bara hänger löst. Det är gamla kabelfärger i dosan. Grön, röd och grå. Sen kommer det visst också en gammal blå in mitt i alltihop. Jorden är ju kopplad till röd, och om jag minns rätt var röd jord förr. Men det ska man väl inte ge sig fan på...

Vi lånade en annan svets, och kopplade in oss på ett gammal svart originaluttag i bakelit som satt en bit bort, och det funkade ju naturligtvis utmärkt.

Såklart rapporterade jag detta till vår kontaktperson i huset. Han blev jätteglad. :roll: Datatrafiken skulle igång idag, hehe. Vi blev iaf klara med vår del i det hela till lunch.

Har nu lödit bort den trasiga kondingen, tvättat av kortet med T-röd, och diskat ur plastchassit, och lödit dit en ny konding.

Förbannade idiot till elektriker...
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Sån’t borde polisanmälas, det faller ju under allmänfarlig vårdslöshet! :?
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Inlägg av 13th.Marine »

Jag älskar hantverkare!

Att de ens tänker tanken att lämna det sådär?!
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Hantverkare + Elektricitet = Döden i väggen..
Okej nu var jag elak, men nog har man sett en del :wink:

Sen har vi ju "Made in China".. (Made in Cheat)
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Jag tror ärligt inte att en utbildad hantverkare med behörighet gjort detta jobb, det är nog en "pulare" i huset som hjälpt till "eftersom han kan detta med el..."

/PeterH
Tottish

Inlägg av Tottish »

Hehe, ja det var ju inte særskilt bildskøn kopplingsdosa, det dær.
Men, ni som kan det hær, vad tror ni det var som skedde under det numer urdiskade plastchassit? Kan det bildas nån spænnings-spik eller något med taskigt dragna starkstrømskablar? Ær inte direkt hajj på det hær =)

/Tottish
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Fundering, kan dom ha kopplat så att ev utrustning ligger mellan fas och skyddsjord istället för nolla ..?, eller annan intressant ole-dole-doff koppling.

Det enda som är någorlunda säkert är att någon fas fanns inkopplad. Såvida inte nollan ligger helt fel spänningsmässigt.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

"ole-dole-doff koppling"

Bra namn! :lol:

Visst är det lite vit eltejp i dosan? Högst upp i bild, snett till höger ovanför skruven med den bruna sladden.

Med en sånhär eh "installation" så kan det ju tänkas att det ser lika illa ut i uttaget där fibersvetsen kopplades in. För hoppningsvis är det ingen elektriker som är skyldig. Isåfall bör man nog förlänga elektrikerutbildningen med något decennium.

När jag ser sånahär lösningar så vill jag bara rensa och börja om från början.
Användarvisningsbild
wombat

Inlägg av wombat »

Så här skall det se ut:
Bild
Bild
Bild

Textilisolering och porslin!
I drift till 2004!

/W

:D [/img]
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Jimmy, jag ville inte öppna det nya eluttaget och inspektera. Inte mitt jobb. Och skulle det hända nåt vill jag inte stå där med "fingrarna i syltburken". Men troligtvis ser det minst lika illa ut där under.

Hade jag varit elgubbe hade jag öppnat närmsta befintliga eluttag och kollat färgerna, sen följt ledningen till närmsta kopplingsdosa, och sen dragit min kabel därifrån.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

wombat, sådant där vill man ju nästan låta sitta kvar (dock urkopplat från elnätet...) som prydnad ibland, om det är välgjort. :)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Exakt.

Wombat:
Så ska det se ut! Snygg kabeldragning och lätt att följa kablarna! :)
Johan.o
EF Sponsor

Inlägg av Johan.o »

Förstår jag det rätt att en elektrolyt efter likritaren i er fibersvets poffade?
Måste ju varit felkopplat så att det var 400V i uttaget.

Ni skulle mätt upp spänningen i uttaget efter olyckan,
Nu får du gå hela livet utan att få svar på varför.. :wink:
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

Jag har varit i många många hus som fortfarande använder sådan kabeldragning som wombat visade bilder på. hela källare som varit dragna på detta viset, samt vindar. Fortfarande idag fungerande.

Det är ju inget fel på dragningen det kan jag tycka. Bara man inte tar på grejjerna:)

Nåja, inget som skulle godkännas idag kanske, men det har ju uppenbarligen fungerat i 80 år Det är ju inte att förakta:)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Hehe. Jo jag tänkte att jag skulle haft en multimeter i fickan...
Japp, en poffad elektrolyt.

Nu hade iaf kretskortet torkat helt, och jag monterade ihop allt. Funkar klockrent. :)
Andra agget som poffar på exakt samma sätt. Första var när ett elverk lämnade för hög spänning. Lite dyr säkring det där. En konding för 30 spänn. Och sen en stunds rengöring... :P
Skriv svar