Fackmannamässig installation... INTE!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Flummo

Inlägg av Flummo »

Av någon anledning får detta mig att osökt tänka på kompisens svärfar. Av någon anledning skulle han in och "hjälpa till" med elen i kompisens nyköpta hus, det enda egentliga felet som fanns från början var väl att lyset vid trappan inte gick tända och släcka som det skulle. Av någon outgrundlig anledning ("snefas" var väl ordet han använde :shock: ) gav han sig in i säkringsskåpet och började godtyckligt flytta och skruva loss kablar, med resultatet att ett gäng eluttag inte är inkopplade längre - dock ingen skillnad på trapplyset... :roll: När kompisen frågade varför uttagen var urkopplade svarades det "jag kan väl inte koppla in kablar som jag inte vet vart dom går?"
Användarvisningsbild
wombat

Inlägg av wombat »

Tyvärr så jämnades huset med marken innan jag hann rädda installationerna.
;(

Nu står det ett nytt hus med bussystem där........

Väldigt LO-tech till väldigt HI-tech.... ;)

/W
Tekko

Inlägg av Tekko »

Påminner lite om mina kopplingar, fast inte fullt lika illa.
pagge
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av pagge »

Jag brände två switchar en gån på samma sätt. SKulle ordna ett lan på ett ställe och kopplade in en 3fas in -> 3st 1fas ut omvandlare till ett 3 fas uttag som hängde på väggen.

Kopplade in switcharna och slog på saken. POFF. sa det ifrån 2 st. Jag oroade mig mest för att fixxa nya switchar men en kompis mätte upp vad vi fick ifrån 1fas uttaget och det var inga 220 inte, där var 400 :D.

Vi sket i det för tillfället, kopplade ström från andra uttag och dona i ordning allt, men felamälde det. Dan efter fick vi höra att det minsann inte var nåt fel på uttaget. Gick dit för att mäta och ojsan, urtaget var bortplockat.... vaddå heminstallation och vaddå mörka...
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Påminner altså om dedär hembyggena man gjorde i lågstadiet, typ... :?

wombat, Har en nästan(?) exakt (kanske tom samma modell) likadan liggandes hittade tom en liknande brytare som matchade, tänkte förresten göra skåphandtag till föräldrars stuga av just sådanadär isolatorer blev faktiskt om jag får säga det själv, rikigt snyggt med en mässings skruv i mitten. :)
Användarvisningsbild
Tony

Inlägg av Tony »

MadModder>> Det stämmer, Röd är vanligtvis skyddsjord (kan vara påslag) men det är nog (som Johan.O redan påpekat) 400V.

Fler färger i det gamla systemet:
Påslag är vanligtvis Grå.
Faser är Vit, Grön och Blå.
Nollan är Svart.

Minnesregel: I.F.S. (Ingen Färg Stämmer).
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Det kan ju ha varit skitigt, (näääää... :roll: ) så den vita såg grå ut. Isf var det kopplat med vit grön och röd. Hur man än vänder på det, får jag det isf till 400V... :P
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor

Inlägg av Purre »

Vad jag hört så behöver inte jorden varit röd heller utan det berode snarare på var i landet man befann sig och vem som gjorde jobbet.Så vad är det som säger att den röda är jord då?
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Förr så var det så att det räckte men mantelbiledaren (1mm2) som skyddsjord. Sedan användes röd som skyddsjord om den inte skulle vara tändtråd. Att skyddsjord skulle ha varit svart eller annan färg tror jag inte på, bara röd. Idag räcker inte mantelbiledaren utan det ska vara med en gulgrön ledare i kabeln. Den gulgröna får INTE användas till annat.

Det var en alldeles förtjusande koppling i den dosan, visst var det i källaren hos elsäkerhetsverket den satt?

Prototypen
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Fick idag reda på att det inte var en elektriker med i bilden. Det var ju skönt att veta på ett sätt. Det var en underentreprenör till SkyCom. Skrämmande att folk kan montera upp dylika grejer i allmänna utrymmen...
Två meter därifrån finns dessutom en vattenkran med slang monterad. :shock:

SkyCom har förresten inte gett ett ljud ifrån sig till tidigare nämnda kund. Inte till oss heller, så vi vet inte till vilket av skåpen i datorhallen i andra änden operatören Labs2 (samarbetar med SkyCom) vill ha patchkabeln dragen till från vår slutpunkt. Vilken cirkus...
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det finns textilmantlade kablar som är godkända. Kostar multum. Men om man vill ha en installation som ser gammal ut så går det. Om ni river sådana anläggningar så spara isolatorer och sådant. Det finns en marknad.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

gulligt, elsäkerhetsverket borde ha en bild av det dom med,

annars håller jag med om att alldrig lite på färger, mät, mät mät

har sett för många dumheter , och jag tor det blir värre med timelleffekten

sist så var det en på jobbet som köpte en sommarstuga och utan att tänka på det så hadde dom annvänt förlängningskablen i garaget till diverse saker, och han var tungen att annvända en kontakt till annat och blev mycket glad när han öppnade den och upptäckte att den fins skyddsjordade kablen i själva verket var en tvåledare och hadde jordade kontakter på bägge sidor :evil:
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Elektriska nämnden har fått en länk, får se vad som händer, troligen inte så mycket då det är anläggningsägaren som ska underhålla sin anläggning.

Prototypen
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag diggar inte riktigt idéen att tipsa myndigheter om vad vi pratar om. Även om det är helt öppet på nätet.
DeeJayPA
EF Sponsor

Inlägg av DeeJayPA »

Varför inte det då?
Skriv svar