Problem med drivning av 48V-fläkt. *Löst*

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Problem med drivning av 48V-fläkt. *Löst*

Inlägg av JimmyAndersson »

Jag ska montera en väl tilltagen fläkt i min UPS.
I UPS'en finns 15V lätt åtkomligt. Fläkten är märkt 48V. 75mA. Fläkten klarar sig bra på 20V för att snurra.

Jag har kopplat upp en 555a som via en "halv h-brygga" (BC547 och BC557) går till ett antal kondingar och dioder. Då får jag utan problem ca 37V vid belastning (med motorn).

Men fläkten snurrar inte. Inte ens om jag försöker putta igång den...
Ingenting blir varmt. :)

Så varför snurrar inte fläkten? Någon som har en idé. :)

edit: Lade till "*Löst" i rubriken.
Senast redigerad av JimmyAndersson 22 oktober 2007, 04:37:26, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Polvänd, för lite kräm, inte jämn spänning.

Kan du driva annat på spänningen? Kollat med scope?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Fläkten är kopplad åt rätt håll. Det blir ju lite ojämn spänning med en sånhär konstruktion, men kan man pwm-styra en sånhär fläkt så borde den även klara en utjämnad 100kHz-signal. I oscilloskopet ser signalen fin ut.

edit:
Nu har jag fått igång drivningen av fläkten. Märkte att den tömmer kondingarna i startögonblicket, så med ytterligare några komponenter och en ökning av inspänningen till 25V så startar den fint. Obelastat får jag då strax över 50V och med fläkten inkopplad så ligger det 20V över fläkten när den snurrar.

Men nu har jag som sagt bara 15V, så det får nog bli några fler kondingar och dioder. Hm, den här grejjen täcker redan 3/4 av labbplattan... Var är stepup-kretsarna när man behöver dem mest? Jag har stepdown-kretsar, 7660, switch-kretsar mm, men ingen som passar till detta.

Man har alltid för litet sortiment, oavsett hur mycket grejjer man har. :)

edit 2: Hittade LM78S40 (73-099-82) hos Elfa. Den borde passa fint.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Ta en Simple Switcher (finns också hos ELFA), de kan vad du behöver utan extra transistorer och en massa bjäfs.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Fläkten har väl ingen inbyggd elektronik som kan strula till det. Om du ökar på frekvensen så blir impedansen på kondingarna lägre och du kan minska på storleken på kondingarna. Samtidigt måste du se till att dioderna klarar den högre frekvensen. Likriktardioder trivs inte så bra vid höga frekvenser.
Edit: stavfel
Edit2: Eftersom du likriktar och filtrerar har eventuell inbyggd elektronik ingen betydelse.
Edit3: Du ska inte behöva några transistorer utan 555 driver 200mA det räcker i ditt fall. Sen lite dioder och kondingar för att dubbla spänningen. Vissa 555 kan behöva pull-up.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Håller med IceCap, han har gedigen dansk utbildning, sedan så finns det CMOS variant av 555, 7555 och den driver några mA så det har betydelse.

Transistorerna BC547, 557 klarar bara 100 mA och då inspänningen bara är en trdjedel så måste strömmen vara 3 ggr 75mA (kraft och väg).

Den halvbrygga jag tror du använder tappar säker 2x Vbe i utsving, att göra en bra halvbrygga med rail to rail kräver lite fler komponenter. Hela labbplattan, typ.

Prototypen
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Visste faktiskt inte att man kunde PWM:a datorfläktar. Men man lär sig något nytt varje dag. :D
xxargs

Inlägg av xxargs »

En kajsa varg-lösning är ju tex: det här

kopplingen borde ge ca 27 volt vid 15 volt in och följdaktligen 57 mA över lasten R4.

L2 och D3 ser till att begränsa spänningen och fungerar ungefär som en zenerdiod med skillnaden att överbliven energi puttas tillbaka till strömkällan utan att göra värme av det.

I grunden jobbar kopplingen som en strömgenerator där strömmen bestäms av transistorns tilltid i kombination med drosselns induktans när spänningen är högre än matningsspänning.

R2 och R3 är det det som bestämmer takten/tilltid tillsammans med C1, och man kan säga att strömförmåga ökar ju större R2 är inom vissa gränser (strömmen ökar genom T1 och takten går ned), man bör välja ett värde så att det är relativt liten ström genom D3 vid normaldrift och inkopplad last, men ändå så stor marginal att den ändå klarar ev. startström på lasten.

L1 och L2 är magnetiskt ihopkopplat, i praktiken får man linda två spolar på samma kärna (någon pot-core typ) - varvtalsförhållandet bestämmer maxspänningen och ju högre induktans på L2 gentemot L1, ju lägre spänning och omvänt. är värdena lika så får man ungefär dubbla inmatningsspänningen på utgången om inte R2 Ä så lågt att den stryper strömmen den vägen.

Det är två stycken smithtriggrar som buffer i ritningen (finns ju 6 st i kapseln), men en av dessa kan enkelt tas bort, men kräver då justering av R1 och R2 (byta plats och justeras lite, har inte gjort det här) - kopplar man direkt till trissan från X1 så lastar trissan så mycket att det ger helt andra värden på R1 och R2 samt riskerar att inte orka starta alls.

Den här lösningen ger nog förmodligen mycket högre verkningsgrad än en H-brygga med diod och kondingar i kaskad/spänningsdubblarkoppling, ser man också till att använda switchtrissor och switchdioder så kan man fila ytterligare på verkningsgraden.

Här har man också möjlighet att bygga lite starkare strömförsörjningar än vad som är rimligt att bygga med spänningddubblare/kaskadkoppling
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Intressant schema. Ska testa. :)

Icecap:
Jag letade igenom Elfa's sortiment med switchkretsar igår och de flesta Simple Switcher-kretsarna krävde antingen fler komponenter, klarade inte 15V in-spänning, osv, så de föll tyvärr bort. Den enda som verkar passa är LM2577T-ADJ (73-277-45) och LM78S40CN (73-099-82). Den sistnämnda är 97,50kr billigare.

Beställde nyss några av varje. Troligen landar de i brevinkastet morgon. :)

Prototypen:
"Transistorerna BC547, 557 klarar bara 100 mA och då inspänningen bara är en trdjedel så måste strömmen vara 3 ggr 75mA (kraft och väg)."

Ah, just det! Det var där jag hade missat! :)

Switchkretsarna kommer nog som sagt i morgon, men jag fortsätter ändå med detta. Det är ju kul. :)
larsson

Inlägg av larsson »

Blir det inte billigare och/eller enklare att bara byta ut fläkten till en med normalare spänning? Fast det kanske är nån specialdesignad fläkt som sitter i UPSen?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Det fanns ingen fläkt i UPS'en, vilket gör att den blir ganska varm.
Jag råkade köpa en hög med 48V-fläktar (120mm) och tänkte montera en i UPS'en.

Fläkten är en stabil grejj med stora fläktblad och metallchassi. Den flyttar mycket luft och är ändå tyst.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

larsson skrev:Blir det inte billigare och/eller enklare att bara byta ut fläkten till en med normalare spänning?
Det gör ALDRIG Jimmy, han älskar att stångas med problemen. Eller hur J

Prototypen
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Finns det inte 30V el liknande att tillgå inne i UPS'n?
Dom flesta brukar jobba med 30-60V internt.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Konstruktörerna av UPS'en har varit snälla att märka kretskortets anslutningar med vilka spänningar som finns tillgängliga. I den här UPS'en finns 4,5V och 15V. Det går iofs att plocka 24V direkt från batterierna, men det skulle inte hjälpa. Jag måste ändå upp till 40V.

Prototypen: Det har du 100% rätt i ! :) :)

edit: Transistorerna fick sällskap av parallella BD139 och BD140, så nu kan jag mata in 15V och få ut 20V över fläkten när den snurrar. Det var dit jag ville komma med den här varianten. Så i morgon kan jag ersätta allt på labbplattan (som nu är full) med en liten switchkrets. :)

Obelastat kunde jag utan problem få ut över 70V.
Det hade nog gått att få mer, men kondingarna hade inte blivit glada då.

Ehm... såg just i databladet att NE555 har en "absolute maximum Vcc" på 18V.
Jag körde just med 26V i några minuter.... :vissla:
Nåja, den lever än. Men jag ska nog sätta ett litet märke på den ändå, så den inte hamnar i någon apparat. :)
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

LM2577-ADJ: inspänning mellan 3,5 och 40V
LM2585-ADJ: inspänning mellan 4 och 40V
LM2586-ADJ: inspänning mellan 4 och 40V
LM2587-ADJ: inspänning mellan 4 och 40V
LM2588-ADJ: inspänning mellan 4 och 40V
LM3478: inspänning mellan 3 och 40V

Hur noga hade du kollat sa du????
Skriv svar