Styra potatiskanon och en raket ramp från datorn....

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
hentho3
Kontakt:

Styra potatiskanon och en raket ramp från datorn....

Inlägg av hentho3 »

jag hade tänkt att bygga 2 styrsystem till övanstående.... har ni tips och lite länkar till olika sidor man kan läsa på:)

inga sarkasmer tack.....

tack på förhand/
hentho3
peter555

Inlägg av peter555 »

Det enklaste är att köpa ett interfacekort till datorn, typ ett sånt här.

http://www.velleman.be/downloads/0/illu ... k_rev3.pdf

Men jag vete tusan om jag skulle förlita mig på att använda en PC för såna där applikationer.
hentho3
Kontakt:

Inlägg av hentho3 »

ooj redan ett svar:) hmmm.... men jag gör det bara för att testa lite:) skulle va skoj o bara få det att funka:) det var bara nån konstig ide jag fick heromdan:P
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Menar du styra som i avfyra eller som i att sikta, eller båda?
hentho3
Kontakt:

Inlägg av hentho3 »

styra båda pjäserna med uppåt, nedåt, höger, vänster och snurra
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Gängstänger på stegmotorer som du styr från paralellporten som om det vore en cnc fräs. :)
Användarvisningsbild
Göran Nilsson

Inlägg av Göran Nilsson »

LaRdA
Det med gängstång och stegmotor får du gärna förklara. Det kan vara lösningen på ett problem som jag har.
Trordu det går styra stegmotorn utan att koppla in en PC
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

En stegmotor kan man styra manuellt med lite extern elektronik som inte alls behöver vara komplicerad ett dugg och som inte ens behöver involvera en uP. Jag har tex en liten stegmotor som jag satte ihop ett enkelt drivschema till på skoj för en 15 år så att jag kan styra den framåt ett steg i taget med en vanlig enkel 4017 krets och 4 drivtrissor. Har för mig det är stegmotorer med en viss typ av koppling med lindningarna som man kan göra så med.

Då stegmotorer styrs på ett digitalt sätt så är det inga större problem att göra ett drivschema till vilken som helst med tex and och or grindar eller vad som behövs för att kunna styra en. Vill man både kunna styra den fram och bak så blir det lite extra att göra men borde inte vålla några större problem det heller.

Är man sedan haj på programmering så är säkert en uP det enklaste då man med enkelhet kan implementera många extra funktioner om man vill.
Användarvisningsbild
Göran Nilsson

Jag ska se vad jag kan hitta på detta forumet för att lära mig mera om stegmotorer.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Du kan hitta mycket roligt här. Tex Kit 158 för bipolära motorer. Tom schema är med.
Tottish

Inlägg av Tottish »

Ett sætt som gør det hela ænnu lættare och antagligen billigare:
Vet ju inget om Gøran Nilssons applikation men i Hentho3's fall så ær det væl mest att avvæga med blicken om kanonen/rampen ær "rætt" riktad. Detta gør ju att han lika gærna kan anvænda vanliga (nedvæxlade) DC-motorer till gængstængerna. Æven om stegmotorstyrning inte ær hæxkonst så ær det ju fortfarande ett par snæpp værre æn en DC-motor med en H-brygga. Det som i och før sig kunde vara ballt med stegisar ær ju att man, om man har kanonen permanent monterad, kunde ha vissa givna "pre-sets" så att man t. ex. kunde trycka på en knapp så den automatiskt siktade på "den dær gamla (førhoppningsvis døda) eken". Detta fodrar dock att stegisarna ær kopplade (via læmplig kontroller) till PCn eller någon uC-løsning.
Sen ett annat tips om hur du kan konstruera. Tænker i førsta hand på kanonen. Vore ju kul om den stod på en roterande skiva med en gængstångsmatnings-løsning før sikte i højdled. Blir væl betydliget mer rørligt æn att ha gængstång æven i horisontal-led.
Allt beroende på vad du har før verktyg/ekonimi, kunskaper och tid att tillgå, som vanligt =).

Kan væl lægga till det obligatoriska i dessa sammanhang, utan att vara før mycket moraltant:
Tænk efter 7 gånger innan du gør något øver huvud taget. Det ær inga dåliga krafter du leker med. Men visst ær det skoj nær det smæller, det ær svårt att bestrida. =)

Simma lungt...
/Tottish
Användarvisningsbild
Göran Nilsson

Först blev jag väldigt entusiastisk när jag såg en lösning på problemet med att styra en potatiskanon med stegmotorer.
Jag hittade en linjär stegmotor med genomgående gängad axel hos ELFA, perfekt tänkte jag.
Om jag kopplar den gängade axlen till en 300mm manöverarm från rotationsaxlen så borde jag få bra precision.
När jag sedan räknade på vad egentligen handlar om för precission så var det nog inte så enkelt.
Jag antog en precission på +- 25mm på ett avstånd av 30meter. Enligt mina beräkningar så handlar det om ca några hundradels grader rotation på axlen som kanonrörets sitter på.
Tottish

Inlägg av Tottish »

Gøran Nillson:
Ær det just en potatiskanon du ska bygga? I så fall så ær det væl lite entusiastiskt/overkill att rækna md en precision på +/-25mm på 30 meter?
Hur ska du ens kunna "sikta" med den precisionen om vi ponerar att sjælva kanonen ær tillræckligt vælbyggd før en berækningsbar projektilbana?
Om du ændå vill ha den precision som du beskriver så kan du væl førlænga manøverarm/gængstång och/eller væxla ned stegmotorn alternativt sætta dit en kraftigt nedvæxlad DC-motor med "integrerad" væxellåda før en kompakt løsning. Sen så måste du ju førstås ta i beaktning att en gængstång med mutter ær långt ifrån glappfri och jag betvivlar att tolleransen i stigningen motsvarar dina krav. Det vet jag dock inget om, men gissar att det ær så.

Oj, vad negativ ton det blev. Sorry det var inte menat så. =)

MVH
/Tottish

Edit: Læste visst lite fel. Trodde det var muttern/motorn som skulle rotera några hundradels grader. Om det ær rotationen i axeln som kanonen sitter på som du ræknar med så ær væl axellængden ointressant?
Dessa berækningar (om de ær korrekta) bevisar att du har lite kunskaper gællande trigonometriska funktioner så varfør inte rækna ut hur många varv stegmotorn skall snurra før att uppnå dessa hundradelar på "huvudaxeln"?
I det område dær det ær intressant førstås.

Tack och Hej igen!
/Tottish
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

En stilla undran.

Vart hittar man potatisar som är äggsakt lika stora, och väger äggsakt lika mycket, :humm:

Sen måste det väl vara totalt vindstilla för att man ska kunna uppnå den precisionen vid varje avfyring, :humm:
Tottish

Inlägg av Tottish »

Jojje:
Det jag funderade på nær jag skrev mittt førra inlægg var om herr Nilsson kanske skulle hooka upp sin anordning till ett luftgevær eller dylikt. Men det kanske ær onødigt att sitta hær och spekulera i stællet før att låta han svara.
OJ! Nu gjorde jag ju precis det! =)

Ha det bra!
/Tottish
Skriv svar