Knepig antenn till wifi på minipci

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
GuruX

Knepig antenn till wifi på minipci

Inlägg av GuruX »

Har kommit över ett minipci-wifi jag tänkte sätta i min gamla laptop. Just nu kör jag med ett PCMCIA-kort, men det vore najs att få in kortet i datorn och få en antenn med bättre täckning.

Så kortet sitter i datorn och dyker upp i både ubuntu och windows xp. Problemet är det att jag inte får in några nätverk alls på det. De dyker inte upp, så jag antar helt enkelt att det är något skumt med antennen.

Antennen består av två klisterlappar (en med svart och en med vit sladd) som jag har satt bakom skärmen. Det kluriga med dem är att när jag sätter i dem i själva kortet. så verkar de ha kontakt med varandra. Uppe i "klisterlappen" så verkar både jord och signal (mitten på koaxkabeln) vara ansluten till samma mottagaryta. När jag då kopplar i dem både i kortet blir det naturligtvis så att jord och signal till både vit och svart antenn blir anslutna till varandra. Ska det vara på detta viset?

Själva kortet:
Bild

Vänster antenn, kallad vit. Ansluten till main på kortet:
Bild

Höger antenn, kallad svart. Ansluten till aux på kortet:
Bild

Kablarna som ansluter antenn med kort:
Bild
Bild

edit: av nån anledning vill inte imageshacks bbcode fungera. jaja, copy/paste kan ni.
edit2: ja, så var det löst! tack 13th.Marine
Senast redigerad av GuruX 17 oktober 2007, 15:02:37, redigerad totalt 2 gånger.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Använder i princip alla laptops minipci internt?, isåf kanske man kan byta ut wifi moduler som saknar adekvat drivrutin (unix).
Användarvisningsbild
GuruX

Inlägg av GuruX »

blueint skrev:Använder i princip alla laptops minipci internt?, isåf kanske man kan byta ut wifi moduler som saknar adekvat drivrutin (unix).
Inte hundra på det. Detta minipci är plockat ur en toshiba och funkar fint i min acer. Så det är nog inte helt ovanligt.
Men det verkar betydligt enklare att använda ndiswrapper. Ett program för att köra windowsdrivare för wifi i linuxdatorer.
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Inlägg av 13th.Marine »

Lägg ett mellanslag mellan URL och IMG taggen så ska de funka.
Användarvisningsbild
GuruX

Inlägg av GuruX »

Här är ytterligare lite info i form av en PDF över antennen.
http://www.zero13wireless.net/g_sintorn ... HTL008.pdf
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

GuruX skrev: Men det verkar betydligt enklare att använda ndiswrapper. Ett program för att köra windowsdrivare för wifi i linuxdatorer.
NDIS har den nackdelen att det är lite bökigt, och framförallt möjligheten att korrigera fel är noll. En del tillverkare kan inte programmera alls..
Kör *BSD btw.. :wink:
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

- Antenner kan vara, det som vi normalt skulle kalla för "kortslutna". Det är helt ok, dom får bättre "hävstång" att sända då. För att få små/platta antenner effektiva så behövs det en hel del "svart magi".

- Det finns små fina adapters som gör att du får en RP-SMA på sidan av din dator. Där du kan ansluta mycket större antenner. Du köper allt du behöver billigt på Ebay.

- Alla bärbara har sitt WLAN i form av minipci och den typen av kontakter. Det är fritta att byta med några få undantag:
1. Den knapp som du kanske har för "wlan på/av" kanske inte funkar.
2. IBM har på vissa datorer spärrar alla minipci-kort utom ett par som dom säljer, detta för att "vara säker på att man inte överskrider standard".
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Jag har haft precis samma problem på min bärbara och löste det genom att sätta en tape på ett av benen på kortet.
kanske låter konstigt men läser du lite här så klarnar det!!

http://www.minipci.biz/pin7.jpg

http://madwifi.org/wiki/UserDocs/MiniPCI
Användarvisningsbild
GuruX

Inlägg av GuruX »

Nu ska ni få skratta lite åt mig! Jag var så inne på det här med antennen att jag inte ens reflekterade över att jag hade en knapp på datorn som är till för slå på/av internt wifi. Jag tänkte att om det dyker upp i enhetshanteraren måste det ju vara aktiverat. Ungefär som att mitt PCMCIA-wifi försvinner ur enhetshanteraren när jag ploppar ut det. Men, med ett litet tryck på den knappen upptäcker mitt nya wifi direkt en massa nätverk och kan ansluta.

Med detta har vi konstaterat att think outside the box innebär att man ska tänka utanför datorskalet.
Tottish

Inlägg av Tottish »

Hehe! Du ær inte den førsta som går på den minan, GuruX.
Precis samma sak hænde nær jag skulle hjælpa en kompis att installera ADSL/WLAN i deras hem. Satt och bøkade i timtal utan att något alls hænde. Precis samma saker gick genom mitt huvud då: Den finns och fungerar felfritt i enhetshanteraren juh???
Pysslade med IP-konfigurationer och en massa annat jox hela kvællen utan framgång, naturligtvis. Dagen efter så ringde hans Morsa supporten och de løste problemet på 5 min. Dom berættade på supporten att det var en av de vanligaste anledningarna till att folk ringde dit. En annan klassiker på samma tema var att folk ringde och sa att "deras touchpad hade gått sønder". Var ju också en sån dær diskret liten knapp ovanfør musplattan som inte återstælls vid omstart.

Så kan det gå om man ska lyxa till det... jævla Dell alltså. =)

MVH
/Tottish
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Ja den missen har man gjort några gånger :)
Numera är det alltid det första jag kollar när det är problem med bärbara datorer och trådlösa nätverk.
Skriv svar