Vocoders har ofta lite lätt överlappade frekvenskurvor på de olika banden som brukar ligga med centerfrekvenserna ca 1/4 till 1/2 oktav isär (dock inte alltid exakt, det finns tabeller för värdena och det har lite med språkets uppbyggnad att göra tror jag)
Dessutom brukar man ha en "voiced/unvoiced"-detektor som kopplar om mellan syntesdelens signal "voiced" och vitt brus "unvoiced" när det kommer bl.a "s"-ljud.
Det behövs inte direkt tusentals filterband utan de vocders som jag använt har haft 8 band (inte så bra), 10-11 band (bra) eller 22+ fler. Det beror lite på frekvenserna man väljer.
Det behövs sedan dubbla antalet filter mot antalet band, man har lika många band på analysdelen som på syntesdelen.
När man har "för många band" i en vocoder brukar det låta för bra tycker jag, robotkvaliten och det onaturliga försvinner. Det finns mjukvaruvocoders med 64 eller 128 band och de brukar inte vara så upphetsande... :)
En grej som skulle gör vocoders lite roligare är om du gör en volymkontroll och/eller en frekvenskontroll och eller/bandbreddskontroll på varje band så man kan ändra spektrumet drastiskt. Det blir många kontroller men man kanske kan köra med färre antal band.
blockschema från doepfer

blockschema från paia:

vill du ha ett bra kamfilter-liknade sound så rekommenderar jag dig att testa allpassfilter (phaser), detta är mycket bra:
http://hem.bredband.net/bersyn/vcp.htm
edit: för att göra en lång post ännu längre...
Jag har också gått i dessa tankar och funderat på att göra ytmonterade filterkort som man kan använda till liknande experiment, man borde kunna trycka in ganska många band på ett europakort. Sen kan man göra ett kort med VCA:er & envelopeföljare på så kan man välja att sätta ihop multibandskompressorer, vocoders, filterbanker mm och återanvända korten mellan labbarna.
edit igen:
Hittade lite info om de vanligaste frekvenserna för bandpassfilter i olika eq och vocoderapplikationer
For an octave band EQ or analysis instrument (10 Band) the frequencies are usually as follows ...
31 63 125 250 500 1k0 2k0 4k0 8k0 16k
1/2 Octave band frequencies (20 Band) will be (typically) ...
31 44 63 87 125 175 250 350 500 700 1k0 1k4 2k0 2k8 4k0 5k6 8k0 11k 16k 20k
Finally, 1/3 Octave band instruments (30 Band) will typically follow this sequence ...
25 31 40 50 63 80 100 125 160 200 250 315 400 500 630 800 1k0 1k2 1k6 2k0 2k5 3k2 4k0 5k0 6k3 8k0 10k 12k 16k 20k