Med andra ord, skall kamfiltret göras njutbart för musik/röstbruk så kan man nog glömma analoga bucket brigade delay-kretsar"
Du har helt rätt. Jag skrev tidigare att det kändes märkligt att en förskjuten vågform skulle göra jobbet. Jag gjorde några tester i ett ljudredigeringsprogram (Soundforge) nyss och det visade sig att jag hade rätt i det jag skrev i mitt andra inlägg.
Test 1) En sinuskurva på 100Hz kopierades till två spår, så jag fick två identiska. Den ena försköts en halv period och fasvändes. Sedan mixade jag ihop dem. Då fasades kurvorna ut och kvar blev förstås ...ingenting.
Men nu består sällan musik/ljud/tal av en statisk vågform, så dags för:
Test 2) Här laddade jag in en låt, inspelad i stereo. Konverterade den till mono och kopierade till två identiska spår. Det ena försköts lika mycket som i förra testet, sedan mixade jag ihop dem. Resultatet lät som en phaser-effekt, men med alla tidigare frekvenser närvarande. I spektrumanalysatorn såg frekvenskurvan ut som att jag amplitudmodulerat låten med en sinusvågform.
Test 3) Här gjorde jag likadant som i förra testet, men innan jag mixade ihop spåren så fasvände jag det förskjutna spåret. I spektrumanalysatorn såg det likadant ut som i det förra testet, men det lät som om jag kört låten genom en ringmodulator, eller ett filter på gränsen till självsvängning.
Så knepet med delay för att fasa ut vissa frekvenser är inte användbart i musik-sammanhang. Det passar nog bättre för att bli av med rippel efter likriktning av nätspänning och sådant.
Anledningen till att jag tänker kamfilter beror på att jag skulle vilja bygga en vocoder som inte bara använder grundtonen, utan även under/övertonerna. Detta för att få ett stort och nästan organiskt sound. Som i gamla analoga vocoders. Digitala vocoders får liksom inte riktigt med tillräckligt med frekvensinnehåll från carriern. De brukar även ha sämre dynamik och dessa två brister gör att det låter lite tunnt och platt.
Jag trodde analoga vocoders hade kamfilter, pga ljudet. Därför blev jag förvånad när jag såg Moog's enkla schema.

Visserligen tror jag inte att det står hur många bandpassfilter de använt, men det kan inte vara så många med tanke på det breda frekvensområdet i varje bandpassfilter.
Det vore kul att bygga en vocoder enligt patentet i länken för att se hur den låter, men jag skulle vilja ta det hela ett steg längre. Jag menar, det finns redan många med vocoders som låter ungefär likadant och då är det inte lika utmanade att bygga ytterligare en kopia...