Temperaturreglering, hjälp?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
MNorrgren

Temperaturreglering, hjälp?

Inlägg av MNorrgren »

Hejsan

Har en anordning som jag behöver ha en temperaturreglering på.

Jag vill ha den på ca 270 grader. När aluminuimklumpen, som ska bli varm, är 270 grader vill jag den ska slå av och när den går under 260 grader att den slår på igen.

Det är alltså ett värmelement jag ska reglera. Det ligger på 1000 watt ungefär.

Just nu sitter det en mekanisk bimetalltermostat, men den har lite väl stora differenser så.

HUr kan man göra på enklast möjliga sätt``
H.O

Inlägg av H.O »

Inte billigast kanske, men enklast:
Köp 1 st ELFA: 76-682-05 och lämplig PT-100 givare, t.ex 76-688-25 med tillhörande kabel etc - knappa in parametrarna och kör.

/H.O
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Behövs nog en kontaktor eller halvledarrelä som kan hantera strömmen också.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

köpte något likande från ebay för någon hundralapp, en digitalreglermodul som klarar 999grader

annars en typ k givare en spännings ref op och något som orkar styra lasten

kjell har en k givare med omvandlare för någon hundralapp , så du kan kolla temperaturen utan tabell , gör det lite enklare
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Är det i yttersta delen av spetsen som dennatyp K prob från kjell som temperaturen mäts eller är det i hela metalldelen?
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Mätstället sitter innanför spetsen men är elektriskt isolerad ifrån metallen.
J10

Inlägg av J10 »

Givaren är inte isolerad från "röret".
Jag filade härom dagen isär en för att se hur den såg ut och vad jag kan se så är "röret" "helgjutet" typ 1cm från spetsen och i den "gjutningen" så är trådarna sammanfogade.
Det går att fila isär den typ 1cm upp och på så vis få givartrådarna isolerade från "röret", verkar vara något keramiskt som håller trådarna på plats, det brinner iaf inte.
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Aaa ok, ja men det skulle ju kunna gå.

Det är inte så noga, med att det är just den temperaturen, det kan variera upp och ner 5-10 grader, kan kvitta, men så nära som möjligt. För just nu är det lite stora skillnader, bimetall- termostaten slår av vid 260 grader, sen slår den på igen när aluminiumet svalnat till 180 grader, inte bra. Det ska hålla konstant runt 270.

Men får ha nån anordning som kanske kan styra ett relä eller så. Ja skulle ju funka med en sån, 76-682-05 på elfa. Men de var lite dyr, så noga behöver vi inte vara haha.

Men ska kika runt lite, det var ett bra tips!

MIcke
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

J10 skrev:Givaren är inte isolerad från "röret".
Konstigt, normalt sett vill man inte ha något annat material än termotrådarna anslutna till varma lödstället för att det förstör funktionen. I såfall måste skyddsröret vara gjort av samma material som en av termotrådarna. En annan nackdel med att ha röret på samma potential som termotrådarna är ju att om röret blir spänningsförande går den spänningen in i mätkretsen. Man brukar göra en hel del för att försöka slippa störningar, ibland skärmar man t.o.m. Att exponera på detta sätt som du beskriver verkar inte så klokt.
Enklaste sättet att avgöra om det är isolerat är helt enkelt att resistansmäta. Gjorde du det?
J10

Inlägg av J10 »

Jag misslyckas med att förstå hur jag annars skulle veta om dom är isolerade eller ej om jag inte har mätt.
Ja, jag har resistansmätt proberna jag har.
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Beställer nog lite triacs mm och en PT-1000 givare från Conrad idag. Det bör ju gå att få till en tempreglering av min brödrost (som ska bli reflow-ugn) för ett par hundralappar.
Skriv svar