Temperaturreglering, hjälp?
Temperaturreglering, hjälp?
Hejsan
Har en anordning som jag behöver ha en temperaturreglering på.
Jag vill ha den på ca 270 grader. När aluminuimklumpen, som ska bli varm, är 270 grader vill jag den ska slå av och när den går under 260 grader att den slår på igen.
Det är alltså ett värmelement jag ska reglera. Det ligger på 1000 watt ungefär.
Just nu sitter det en mekanisk bimetalltermostat, men den har lite väl stora differenser så.
HUr kan man göra på enklast möjliga sätt``
Har en anordning som jag behöver ha en temperaturreglering på.
Jag vill ha den på ca 270 grader. När aluminuimklumpen, som ska bli varm, är 270 grader vill jag den ska slå av och när den går under 260 grader att den slår på igen.
Det är alltså ett värmelement jag ska reglera. Det ligger på 1000 watt ungefär.
Just nu sitter det en mekanisk bimetalltermostat, men den har lite väl stora differenser så.
HUr kan man göra på enklast möjliga sätt``
-
- Inlägg: 7125
- Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
- Ort: Jamtland
Är det i yttersta delen av spetsen som dennatyp K prob från kjell som temperaturen mäts eller är det i hela metalldelen?
-
- Inlägg: 7125
- Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
- Ort: Jamtland
Givaren är inte isolerad från "röret".
Jag filade härom dagen isär en för att se hur den såg ut och vad jag kan se så är "röret" "helgjutet" typ 1cm från spetsen och i den "gjutningen" så är trådarna sammanfogade.
Det går att fila isär den typ 1cm upp och på så vis få givartrådarna isolerade från "röret", verkar vara något keramiskt som håller trådarna på plats, det brinner iaf inte.
Jag filade härom dagen isär en för att se hur den såg ut och vad jag kan se så är "röret" "helgjutet" typ 1cm från spetsen och i den "gjutningen" så är trådarna sammanfogade.
Det går att fila isär den typ 1cm upp och på så vis få givartrådarna isolerade från "röret", verkar vara något keramiskt som håller trådarna på plats, det brinner iaf inte.
Aaa ok, ja men det skulle ju kunna gå.
Det är inte så noga, med att det är just den temperaturen, det kan variera upp och ner 5-10 grader, kan kvitta, men så nära som möjligt. För just nu är det lite stora skillnader, bimetall- termostaten slår av vid 260 grader, sen slår den på igen när aluminiumet svalnat till 180 grader, inte bra. Det ska hålla konstant runt 270.
Men får ha nån anordning som kanske kan styra ett relä eller så. Ja skulle ju funka med en sån, 76-682-05 på elfa. Men de var lite dyr, så noga behöver vi inte vara haha.
Men ska kika runt lite, det var ett bra tips!
MIcke
Det är inte så noga, med att det är just den temperaturen, det kan variera upp och ner 5-10 grader, kan kvitta, men så nära som möjligt. För just nu är det lite stora skillnader, bimetall- termostaten slår av vid 260 grader, sen slår den på igen när aluminiumet svalnat till 180 grader, inte bra. Det ska hålla konstant runt 270.
Men får ha nån anordning som kanske kan styra ett relä eller så. Ja skulle ju funka med en sån, 76-682-05 på elfa. Men de var lite dyr, så noga behöver vi inte vara haha.
Men ska kika runt lite, det var ett bra tips!
MIcke
-
- Inlägg: 7125
- Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
- Ort: Jamtland
Konstigt, normalt sett vill man inte ha något annat material än termotrådarna anslutna till varma lödstället för att det förstör funktionen. I såfall måste skyddsröret vara gjort av samma material som en av termotrådarna. En annan nackdel med att ha röret på samma potential som termotrådarna är ju att om röret blir spänningsförande går den spänningen in i mätkretsen. Man brukar göra en hel del för att försöka slippa störningar, ibland skärmar man t.o.m. Att exponera på detta sätt som du beskriver verkar inte så klokt.J10 skrev:Givaren är inte isolerad från "röret".
Enklaste sättet att avgöra om det är isolerat är helt enkelt att resistansmäta. Gjorde du det?