Hej, om man bygga vacuum pump med vanlig trycklufts kompressor, bara att fixa lita till och använad kompressen bakläge,min fråga är ? Vad fins det ovänttade problem,har nogån provat tidigare.
har annvänt en ca 1kw kompressor som vakumpump, bara anslutit en slang på insuget, och haft ett filter imellan med, funkade bra, dom är inte dimensionerade för det så man har en överdrivet stor motor i förhållande till den effekt man behöver, men det brukar ju inte vara något bekymmer
dom är inte billiga, men jag har köpt två från ebay för småpengar, piab , svensktillverkade
varför jag köpte dom var för att dom tål fukt, vilket jag inte vill ha i en vanlig komprssor, har gjort det och fått problem
men då vakumtorkar jag fuktigt material, då kan man få nästan ren ånga om det vill sig illa
Om jag skulle bygga ett vakuumbord skulle jag hellre vilja ha högt flöde än högt vakuum. Har man för högt vakuum bågnar ju bordet inåt om man inte bygger det väldigt stadigt, typ fackverkskonstruktion inuti. Det kanske man iofs brukar göra...
Eftersom något man lägger på bordet aldrig kommer att hålla helt tätt så kommer en hel del luft att gå emellan vilket gör att det normalt är ett högre flöde framför kraftigt vakuum som behövs.