bygga eller färdig cnc

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

För 20mm plåtar så ska man ha en plasma som klarar ge någonstans runt 80A om jag inte minns fel... någon som faktiskt håller på med detta kanske kan svara...

EDIT: och en sådan får du inte under 10k iaf :)
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Ooops, nu har jag läst på lite. Med min CaddyCut 230V enfas (35A "skärström") kan jag skära 10mm "kvalitetsskärning" eller 12mm delning/skrotning Al/Fe/Cu, så för 20mm så måste man nog upp på 3 fasmaskiner.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Inte för att jag bör lägga mig i, men på ESAB's hemmasida står det följande:

OrigoCut 35i är en lätt och bärbar enfasansluten (230 V) plasmaskärutrustning. Försedd med den lätta och smidiga PT 31XLPC-brännaren. Plasmaskärning genom HF-start och kontaktskärning. OrigoCut 35i kan skära i alla metaller, inkl koppar och aluminiumlegeringar. Skär upp till 6 mm i olegerat stål. CaddyCut skär alla metaller, inklusive koppar och aluminiumlegeringar. Olegerade stålkvaliteter på upp till 8 mm kan delas. Anslut bara el och tryckluft. Den kraftiga HF-tändningen går lätt igenom en pappersritning som placeras som mall för skärning – man skär exakt vad man önskar.

Varför skriver dom OrigoCut ibland, och CaddyCut ibland?
Är det samma maskin eller???

Hur mycket kostar en sån?
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

CaddyCut som jag har kostade 10-12kSEK +moms har jag för mig. Och i dess egna reklamblad står det 10-12mm (vilket jag har prövat) men det är nog helt sant att över 6-8mm så får man inga snygga snitt.

Nej det är inte samma maskin. I allafall inte på utsidan! Men dom förefaller ha exakt samma specifikation.

ESAB är ett otroligt sunkigt företag när det gäller dokumentation.

Min åsikt är följande. Att om man har produkter som man vill sälja så SKALL dess dokumentation finnas tillgänglig via webben annars så kan man lika gärna skita i det, mitt intresse såsom potentiell kund sjunker iallafall. Jag menar om inte tillverkaren inte tror så mycket på sin produkt att dom inte ens ids lägga upp den på hemsidan (manualer, produktblad osv) så kan den ju inte vara något bra köp, och jag bör därmed handla av någon som tror på sina produkter mera.

Caddycut finns med manual på fler språk än vad jag förstår iallafall! Men Origocut 35i hittar jag inte manualen på.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Jag Googlade på CaddyCut och fick då 2 hits. Den ena var en Norsk sida med svensk text products.esab.com/item.asp?id=105270

Där "blandar" dom iaf friskt mellan modellerna. :)
Användarvisningsbild
Uttis

Inlägg av Uttis »

80A för 20mm aluminium är nog inte helt fel även om det finns mycket mindre maskiner som påstås kunna fixa det

att bygga ett eget skärbord är inte riktigt så lätt som det ser ut tyvärr
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Fast det är bra mycket lättare än att bygga en fräs som klarar stål i samma dimension. :)
spufuz

Inlägg av spufuz »

När ni behöver slangpaket till plasman e de bara å skicka ett PM.
Jag har ett ESAB liggande från en aristocut 50 ampere.
gotis

Inlägg av gotis »

Hur mycket begär du för slangpaketet?
spufuz

Inlägg av spufuz »

ESAB tar tydligen ganska många tusenlappar för det jag har.

Vad tror du om 2000 kr?

En kass bild, men en bild i alla fall.
Bild
gotis

Inlägg av gotis »

Oooph!

Lite dyrt bara för en laboration, hade tänkt mig max 600:- men tack ändå, du kanske hittar någon annan köpare.
spufuz

Inlägg av spufuz »

Ok!
Hoppas du hittar ett så billigt! Det hade inte vart dåligt! :D
Skriv svar