bygga eller färdig cnc

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Seiko89

bygga eller färdig cnc

Inlägg av Seiko89 »

Hejsan jag är lite sugen på att köpa/bygga en cnc. Den skall ha en arbetsyta på ungefär 600x900x50 mm (XYZ). Den är tänkt att användas till aluminium/stålplåt och plast. Jag undrar om det är någon som har ritningar på liknande maskin som kan skänkas eller säljas för en billig peng. Jag undrar också om det kanske finns någon som har en till salu?..och undrar vad det hade kostat totalt för köp eller bygge.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

En arbetsyta på 60*90 som klarar stålplåt... det blir inte billigt det...

Det bästa du skulle kunna göra för att klara något sådant är typ att konvertera en gammal verkstadsfräs modell större...

Stål är nämligen något av det jävligare att fräsa i, kräver massor av maskinen.
Användarvisningsbild
Seiko89

Inlägg av Seiko89 »

stålplåt skrev jag med tanke på att jag inte vet vilket material det är på chassie till datorer
spufuz

Inlägg av spufuz »

ja det är ju inte alu men inte direkt superhårt/segt heller.
Men med tanke på den arbetsytan så blir ju maskinen stor och kostar massor av pengar.
Ska du bygga själv krävs teoretisk och framför allt praktisk kunskap och verktyg/maskiner.
Användarvisningsbild
Seiko89

Inlägg av Seiko89 »

någon som har en pris ideé?
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Sex eller Sjusiffrigt blir det nog om du ska klara stål utan problem med den där stora arbetsytan...
Användarvisningsbild
maha
EF Sponsor

Inlägg av maha »

Med tanke på hur pass tunna chassieplåtarna är så är nog sex- eller sjusiffrigt att skrämma killen i onödan. Går helt klart att bygga något som klarar det för mindre än 100.000kr...
H.O

Inlägg av H.O »

Hej,
Alltså det beror ju på vad du menar med fräs och vad du vill kunna göra med den. En knä- eller bäddfräs i den storleken kostat massor, även begagnade, flera hundratusen - minst.

Om du menar en portalfräs, vilket jag antar med "bara" 50mm i Z så behöver det inte bli SÅ dyrt. Jag tror att det blir svårt att hitta nått färdigt - det finns men då kostar det.

Om det är hål i 1mm stålplåt du skall fräsa (och skall göra det seriöst) så kanske det går att göra något hyffsat för ~100.000 (Min gissning).

Än en gång, det beror på vad du skall göra.

/H.O
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Jag tänkte alltså på att köpa färdig portalfräs som klarar lite tjockare stålplåt (ett par mm)

Som exempel kan vi ta att mitt bygge, kommer nog sluta runt 50k och den har lite mer än 1/4 av den arbetsytan du vill ha och är inte planerad för stål...

Alternativt fagges bygge, ligger i samma prisklass även den, och han jobbar inte i något som är hårdare än aluminium.
Användarvisningsbild
Seiko89

Inlägg av Seiko89 »

jag har använd min dremel kopia för att fräsa i chassie till datorer, varför skulle det vara mycket svårare för en cnc att göra det?, och jag betalade bara 300kr för min kopia. är priserna ni pratar om ifall man köper eller bygger?

Allt bygg material så som mdf, rundstänger får jag gratis ifall jag bygger själv. det är den totala kostnaden för allt annat som är intressant, kan det verkligen stiga till 6-7 (100 000 - 9 999 999) sifrigt belopp?
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Då slipar man ner, inte fräser.

Testa kör med ett frässtål på din dremel, kommer slitas på nolltid och gå segt.
spufuz

Inlägg av spufuz »

Seiko89 skrev:jag har använd min dremel kopia för att fräsa i chassie till datorer, varför skulle det vara mycket svårare för en cnc att göra det?, och jag betalade bara 300kr för min kopia. är priserna ni pratar om ifall man köper eller bygger?

Allt bygg material så som mdf, rundstänger får jag gratis ifall jag bygger själv. det är den totala kostnaden för allt annat som är intressant, kan det verkligen stiga till 6-7 (100 000 - 9 999 999) sifrigt belopp?
Jag tror allt att du ska klara dig undan ett sjusiffrigt belopp utan större problem.

Visst ska du ju tydligen fräsa mycket tunn plåt nu, men MDF känns nog ändå lite klent för den sortens bearbetning.
Berätta gärna lite mer, hur du tänkt fräsa lite mer ingående samt vad du har för kunskaper för att ev. kunna bygga en egen fräs!
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Du kan inte bygga en fräs av MDF och sen fräsa i stål.

Det finns en anledning till att fräsar man kan köra stål med ser ut såhär:
Bild
och är gjorda i metall. Det finns också en anledning till att folk köper just sådana och konverterar till CNC för att komma billigt undan.

Men bygg en billig CNC-fräs av billigt material och fräs i stål med lyckat resultat, så kan du sälja ditt koncept och bli rik, eftersom du lär vara först. ;)
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Seiko89, kan du inte förklara hur du gör när du bearbetar plåten med din Dremelkopia? Tex några bilder skulle inte sitta ivägen.

Jag tror också som zeus, att du slipar isf fräser. Sätter du i ett frässtål, slipstift eller rondell (en liten skiva, så att du kapar i 90° mot underlaget)?
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Skulle iofs vara väldigt häftigt med en CNC-styrd rondell-slip.

Lite småsvårt i praktiken, men tål ju att tänkas på.
Skriv svar