bygga eller färdig cnc
bygga eller färdig cnc
Hejsan jag är lite sugen på att köpa/bygga en cnc. Den skall ha en arbetsyta på ungefär 600x900x50 mm (XYZ). Den är tänkt att användas till aluminium/stålplåt och plast. Jag undrar om det är någon som har ritningar på liknande maskin som kan skänkas eller säljas för en billig peng. Jag undrar också om det kanske finns någon som har en till salu?..och undrar vad det hade kostat totalt för köp eller bygge.
Hej,
Alltså det beror ju på vad du menar med fräs och vad du vill kunna göra med den. En knä- eller bäddfräs i den storleken kostat massor, även begagnade, flera hundratusen - minst.
Om du menar en portalfräs, vilket jag antar med "bara" 50mm i Z så behöver det inte bli SÅ dyrt. Jag tror att det blir svårt att hitta nått färdigt - det finns men då kostar det.
Om det är hål i 1mm stålplåt du skall fräsa (och skall göra det seriöst) så kanske det går att göra något hyffsat för ~100.000 (Min gissning).
Än en gång, det beror på vad du skall göra.
/H.O
Alltså det beror ju på vad du menar med fräs och vad du vill kunna göra med den. En knä- eller bäddfräs i den storleken kostat massor, även begagnade, flera hundratusen - minst.
Om du menar en portalfräs, vilket jag antar med "bara" 50mm i Z så behöver det inte bli SÅ dyrt. Jag tror att det blir svårt att hitta nått färdigt - det finns men då kostar det.
Om det är hål i 1mm stålplåt du skall fräsa (och skall göra det seriöst) så kanske det går att göra något hyffsat för ~100.000 (Min gissning).
Än en gång, det beror på vad du skall göra.
/H.O
Jag tänkte alltså på att köpa färdig portalfräs som klarar lite tjockare stålplåt (ett par mm)
Som exempel kan vi ta att mitt bygge, kommer nog sluta runt 50k och den har lite mer än 1/4 av den arbetsytan du vill ha och är inte planerad för stål...
Alternativt fagges bygge, ligger i samma prisklass även den, och han jobbar inte i något som är hårdare än aluminium.
Som exempel kan vi ta att mitt bygge, kommer nog sluta runt 50k och den har lite mer än 1/4 av den arbetsytan du vill ha och är inte planerad för stål...
Alternativt fagges bygge, ligger i samma prisklass även den, och han jobbar inte i något som är hårdare än aluminium.
jag har använd min dremel kopia för att fräsa i chassie till datorer, varför skulle det vara mycket svårare för en cnc att göra det?, och jag betalade bara 300kr för min kopia. är priserna ni pratar om ifall man köper eller bygger?
Allt bygg material så som mdf, rundstänger får jag gratis ifall jag bygger själv. det är den totala kostnaden för allt annat som är intressant, kan det verkligen stiga till 6-7 (100 000 - 9 999 999) sifrigt belopp?
Allt bygg material så som mdf, rundstänger får jag gratis ifall jag bygger själv. det är den totala kostnaden för allt annat som är intressant, kan det verkligen stiga till 6-7 (100 000 - 9 999 999) sifrigt belopp?
Jag tror allt att du ska klara dig undan ett sjusiffrigt belopp utan större problem.Seiko89 skrev:jag har använd min dremel kopia för att fräsa i chassie till datorer, varför skulle det vara mycket svårare för en cnc att göra det?, och jag betalade bara 300kr för min kopia. är priserna ni pratar om ifall man köper eller bygger?
Visst ska du ju tydligen fräsa mycket tunn plåt nu, men MDF känns nog ändå lite klent för den sortens bearbetning.
Berätta gärna lite mer, hur du tänkt fräsa lite mer ingående samt vad du har för kunskaper för att ev. kunna bygga en egen fräs!
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Du kan inte bygga en fräs av MDF och sen fräsa i stål.
Det finns en anledning till att fräsar man kan köra stål med ser ut såhär:

och är gjorda i metall. Det finns också en anledning till att folk köper just sådana och konverterar till CNC för att komma billigt undan.
Men bygg en billig CNC-fräs av billigt material och fräs i stål med lyckat resultat, så kan du sälja ditt koncept och bli rik, eftersom du lär vara först.
Det finns en anledning till att fräsar man kan köra stål med ser ut såhär:

och är gjorda i metall. Det finns också en anledning till att folk köper just sådana och konverterar till CNC för att komma billigt undan.
Men bygg en billig CNC-fräs av billigt material och fräs i stål med lyckat resultat, så kan du sälja ditt koncept och bli rik, eftersom du lär vara först.