ide signalnivå?
ide signalnivå?
fick tag i en ssd disk för en liten summa men behöver kunna koppla in den till datorn, disken är en pata66 1.8" format för laptop, kollade lite på adaptrar och det finns från 3.5" till 1.8" hårddiskadaptrar men jag blev smyg på signalnivåerna, på den simpla adaptern så såg det ut att vara en 5v till 3v spänningsregulator med kondingar men iget annat förutom kontakterna,
funderar , har inte vanliga hårddiskar 5v i signalnivå, eller går det bra att köra det rakt av med sådanna adaptrar?
funderar , har inte vanliga hårddiskar 5v i signalnivå, eller går det bra att köra det rakt av med sådanna adaptrar?
- bengt-re
- EF Sponsor
- Kontakt:
http://www.transcendusa.com/support/dlc ... GIFD18.pdf
De har 5V 1,8" are.
Kolla gärna på DOM-moduler också, det kan vara smidigt allternativ till 1,8" Hdd, men var också där noga med att läsa databladet - man kan inte lita säkert på spänningarna...

De har 5V 1,8" are.
Kolla gärna på DOM-moduler också, det kan vara smidigt allternativ till 1,8" Hdd, men var också där noga med att läsa databladet - man kan inte lita säkert på spänningarna...

fick inte den i min hand förren nu
samsung mcaqe16g8apr-0xa
hittade databladet då med
http://www.samsung.com/global/business/ ... _rev01.pdf
hittade denna rad med, så då bör man bara behöva ha en 3.3v regulator på en enkel adapter
Vdd = 3.0 to 3.6(V), Ta = 25(°C), Vext = 5V ± 0.25V
samsung mcaqe16g8apr-0xa
hittade databladet då med
http://www.samsung.com/global/business/ ... _rev01.pdf
hittade denna rad med, så då bör man bara behöva ha en 3.3v regulator på en enkel adapter
Vdd = 3.0 to 3.6(V), Ta = 25(°C), Vext = 5V ± 0.25V
kollade på länken och dom är nog bra
jag köpte min på vinst och förlust för att testa lite, med 16 gig så är det stort nog även för xp, även om jag vill prova det på labbdatorn, men om det fungerar bra och priserna sjunker så kanske man kan ha dom som normala hårddiskar , och bulklagring på externa nas
jag köpte min på vinst och förlust för att testa lite, med 16 gig så är det stort nog även för xp, även om jag vill prova det på labbdatorn, men om det fungerar bra och priserna sjunker så kanske man kan ha dom som normala hårddiskar , och bulklagring på externa nas
fick hem en billig adapter nu och gjorde ett snabbt test för att kolla att allt fungerar och det gör det, kommer prova att instalera xp på den och på en vanlig hd och kolla skillnaden i prestande, nu har jag den i kopplad till en usbadapter
återkommer så småningom, men inte förren efter älgjakten är över
återkommer så småningom, men inte förren efter älgjakten är över
nu surafar jag planlöst med två olika datorer
så gott som identiska förutom att den ena är rena skrotet fysiskt och att det sitter en seagate barracuda 40 gig pata respektive en samsung 16 gig ssd
ingen överväldigande skillnad
att öppna en 425 MB bmp i fotoshop tog 13 sekunder i ssd och 18 i hd
ladde hem något hd test, hd tune
resultaten
HD Tune: ST340016A Benchmark
Transfer Rate Minimum : 23.5 MB/sec
Transfer Rate Maximum : 40.9 MB/sec
Transfer Rate Average : 35.7 MB/sec
Access Time : 14.8 ms
Burst Rate : 51.4 MB/sec
CPU Usage : 100.0%
HD Tune: MCAQE16G8APR Benchmark
Transfer Rate Minimum : 45.2 MB/sec
Transfer Rate Maximum : 48.4 MB/sec
Transfer Rate Average : 47.6 MB/sec
Access Time : 0.2 ms
Burst Rate : 41.4 MB/sec
CPU Usage : 3.7%
ska prova ssd'en med ett långsammare system med via c3 och se vad som händer där med motsvarande saker
men som det känns nu så är det ingen så där super mycket bättre
hm, har glömt start tider för windows, återkommer om ett tag
så gott som identiska förutom att den ena är rena skrotet fysiskt och att det sitter en seagate barracuda 40 gig pata respektive en samsung 16 gig ssd
ingen överväldigande skillnad
att öppna en 425 MB bmp i fotoshop tog 13 sekunder i ssd och 18 i hd
ladde hem något hd test, hd tune
resultaten
HD Tune: ST340016A Benchmark
Transfer Rate Minimum : 23.5 MB/sec
Transfer Rate Maximum : 40.9 MB/sec
Transfer Rate Average : 35.7 MB/sec
Access Time : 14.8 ms
Burst Rate : 51.4 MB/sec
CPU Usage : 100.0%
HD Tune: MCAQE16G8APR Benchmark
Transfer Rate Minimum : 45.2 MB/sec
Transfer Rate Maximum : 48.4 MB/sec
Transfer Rate Average : 47.6 MB/sec
Access Time : 0.2 ms
Burst Rate : 41.4 MB/sec
CPU Usage : 3.7%
ska prova ssd'en med ett långsammare system med via c3 och se vad som händer där med motsvarande saker
men som det känns nu så är det ingen så där super mycket bättre
hm, har glömt start tider för windows, återkommer om ett tag