Strömmätare med halleffektsensor

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Wise
Inlägg: 431
Blev medlem: 17 maj 2005, 17:57:19
Ort: Hudiksvall
Kontakt:

Strömmätare med halleffektsensor

Inlägg av Wise »

Funderar på ett framtida projekt. Tänkte bygga en liten strömmätare att ha till LiPo laddaren till helikoptern så man kan logga laddningscyklerna. Skulle även kunna användas för att göra strömloggar under flygning.

Min funderig är om Sodjan's halleffektsensor Allegro UGN3503 skulle kunna vara lämplig tillsammans med en lagom stor ferritring. Tänkte att man sågar ett spår i ringen och limmar fast sensorn där. Vill kunna mäta strömmar från 100mA till 5A vid laddning och upp till 50A vid flygloggning. Prioritering av upplösning vid laddning och snabbhet vid flygning. Har inte så stor koll på magnetfältsstyrkor, skulle sensor och ferritring kunna fungera?

Tänkte såhär vid laddning:
Sensor - instrumentförstärkare - AVR - ev.översättnings/linjäriseringstabell - RS232 - dator

eller vid flygning:
Sensor - instrumentförstärkare - AVR - ev.översättnings/linjäriseringstabell - I2C minne - knapptryckning och ladda över via 232 till dator.

/Henrik
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 17630
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

funkar, gäller bara att välja rätt så man inte bottnar ferritkärnan, ungefär samma lösning annvänder indramat för sina servon, dom kollar både utströmmen till 3 faser i synkronmotorer på strömmar upp till 100A och inkommande likström i strömmatningsbussen

jag kan mäta diametern på kärnorna och kolla färgkoden för materialet

att såga jacket i ferriten var enkelt med kakelskärare med vattenkyld diamantklinga
Wise
Inlägg: 431
Blev medlem: 17 maj 2005, 17:57:19
Ort: Hudiksvall
Kontakt:

Inlägg av Wise »

Låter bra än så länge :) Har du någon formel man kan räkna med? Tänker på strömtäthet och magnetiskt flöde osv. Kan tänka mig att det går att vid laddning dra laddkabeln flera varv runt ferriten för att få upp det magnetiska flödet, men hur räknar man på det?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 17630
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

vet inte, matte är inte min starka sida, jag provar mig fram till det det funkar eller jag vat att det inte funkar :lol: :oops:

två varv ger dubbla utslaget o.s.v tills man bottnar kärnan eller givaren
samma sak som i en vanlig ström trafo
SvenW
Inlägg: 1156
Blev medlem: 24 april 2007, 16:23:10
Ort: Göteborg

Inlägg av SvenW »

Det går nog bra. Men att såga upp ett spår i en ferritring är ingen bra lösning. Då kan det bli olinjärt, förutom allt besvär. Använd en delad ferritkärna! Den här typen av strömsensor använder man om man inte kan göra ingrepp i strömledaren. Har man möjlighet att klippa av den är det givetvis enklare och billigare med ett lågohmsmotstånd.
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Inlägg av Andy »

Det enklaste är att använda kabelns egen resistans som shunt för strömmätning, den är inte känslig för vibrationer och vikten av den finns ju redan som ”nyttolast” ombord.
Wise
Inlägg: 431
Blev medlem: 17 maj 2005, 17:57:19
Ort: Hudiksvall
Kontakt:

Inlägg av Wise »

SvenW: Vart kan man få tag på delade ferriter? Iofs är olinjäritet inget större problem då jag kan linjärisera i processorn.

Hmm, shunt, vet inte om jag gillar den idéen då LiPo batterierna är väldigt känsliga på spänningen vid laddning. Iofs tror laddaren att batterierna är fulla innan de är de med spänningsfallet över shunten. Shunt i helin känns inte helt bra. Tycker hallsensor och delad ferrit känns bäst hittills.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26662
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Starup (Haderslev), Danmark

Inlägg av Icecap »

Shunten finns ju redan: ledningen mellan batteri och motorn! Alltså ger man knappast extra vikt av detta, elektroniken blir ca: det samma, alltså är det en viktfördel till shunten som alltså bara är den befintliga ledningen.
SvenW
Inlägg: 1156
Blev medlem: 24 april 2007, 16:23:10
Ort: Göteborg

Inlägg av SvenW »

Wise:
Olinjaritetet behöver inte bli något stort problem förutsatt att man sågar igenom hela matrialet. Jag trodde du kanske bara tänkte såga en liten skåra tillräcklig för sensorn.
Delade ferriter finns t.ex. på Elfa, i form av E-kärnor för transformatorer och 'ferritblock får rundkabel'. För strömmätning har man inte några krav på låga förluster eller hög permeabilitet. Det man får se upp med är remanens, och det brukar inte finnas så mycket av det i ferritmatrial. Störande yttre fält däremot kan vara ett problem, och då är nog den uppsågade varianten bättre.
Wise
Inlägg: 431
Blev medlem: 17 maj 2005, 17:57:19
Ort: Hudiksvall
Kontakt:

Inlägg av Wise »

Att köra med strömshunt med befintliga kablar är nära nog uteslutet då jag vill kunna flytta mätaren lätt från modell till modell och till laddaren. Det kan även vara olika typer av kontakter på batterier/laddare/fartreglage, så att göra en mellankabel med strömshunt är inte heller något bra alternativ. Tror jag försöker med uppsågade ferriten, men det ligger lite i framtiden.. Lite andra projekt som ska klaras ut först, men spåna kan man ju alltid :)
Skriv svar