Strömmätare med halleffektsensor
Strömmätare med halleffektsensor
Funderar på ett framtida projekt. Tänkte bygga en liten strömmätare att ha till LiPo laddaren till helikoptern så man kan logga laddningscyklerna. Skulle även kunna användas för att göra strömloggar under flygning.
Min funderig är om Sodjan's halleffektsensor Allegro UGN3503 skulle kunna vara lämplig tillsammans med en lagom stor ferritring. Tänkte att man sågar ett spår i ringen och limmar fast sensorn där. Vill kunna mäta strömmar från 100mA till 5A vid laddning och upp till 50A vid flygloggning. Prioritering av upplösning vid laddning och snabbhet vid flygning. Har inte så stor koll på magnetfältsstyrkor, skulle sensor och ferritring kunna fungera?
Tänkte såhär vid laddning:
Sensor - instrumentförstärkare - AVR - ev.översättnings/linjäriseringstabell - RS232 - dator
eller vid flygning:
Sensor - instrumentförstärkare - AVR - ev.översättnings/linjäriseringstabell - I2C minne - knapptryckning och ladda över via 232 till dator.
/Henrik
Min funderig är om Sodjan's halleffektsensor Allegro UGN3503 skulle kunna vara lämplig tillsammans med en lagom stor ferritring. Tänkte att man sågar ett spår i ringen och limmar fast sensorn där. Vill kunna mäta strömmar från 100mA till 5A vid laddning och upp till 50A vid flygloggning. Prioritering av upplösning vid laddning och snabbhet vid flygning. Har inte så stor koll på magnetfältsstyrkor, skulle sensor och ferritring kunna fungera?
Tänkte såhär vid laddning:
Sensor - instrumentförstärkare - AVR - ev.översättnings/linjäriseringstabell - RS232 - dator
eller vid flygning:
Sensor - instrumentförstärkare - AVR - ev.översättnings/linjäriseringstabell - I2C minne - knapptryckning och ladda över via 232 till dator.
/Henrik
funkar, gäller bara att välja rätt så man inte bottnar ferritkärnan, ungefär samma lösning annvänder indramat för sina servon, dom kollar både utströmmen till 3 faser i synkronmotorer på strömmar upp till 100A och inkommande likström i strömmatningsbussen
jag kan mäta diametern på kärnorna och kolla färgkoden för materialet
att såga jacket i ferriten var enkelt med kakelskärare med vattenkyld diamantklinga
jag kan mäta diametern på kärnorna och kolla färgkoden för materialet
att såga jacket i ferriten var enkelt med kakelskärare med vattenkyld diamantklinga
Det går nog bra. Men att såga upp ett spår i en ferritring är ingen bra lösning. Då kan det bli olinjärt, förutom allt besvär. Använd en delad ferritkärna! Den här typen av strömsensor använder man om man inte kan göra ingrepp i strömledaren. Har man möjlighet att klippa av den är det givetvis enklare och billigare med ett lågohmsmotstånd.
SvenW: Vart kan man få tag på delade ferriter? Iofs är olinjäritet inget större problem då jag kan linjärisera i processorn.
Hmm, shunt, vet inte om jag gillar den idéen då LiPo batterierna är väldigt känsliga på spänningen vid laddning. Iofs tror laddaren att batterierna är fulla innan de är de med spänningsfallet över shunten. Shunt i helin känns inte helt bra. Tycker hallsensor och delad ferrit känns bäst hittills.
Hmm, shunt, vet inte om jag gillar den idéen då LiPo batterierna är väldigt känsliga på spänningen vid laddning. Iofs tror laddaren att batterierna är fulla innan de är de med spänningsfallet över shunten. Shunt i helin känns inte helt bra. Tycker hallsensor och delad ferrit känns bäst hittills.
Wise:
Olinjaritetet behöver inte bli något stort problem förutsatt att man sågar igenom hela matrialet. Jag trodde du kanske bara tänkte såga en liten skåra tillräcklig för sensorn.
Delade ferriter finns t.ex. på Elfa, i form av E-kärnor för transformatorer och 'ferritblock får rundkabel'. För strömmätning har man inte några krav på låga förluster eller hög permeabilitet. Det man får se upp med är remanens, och det brukar inte finnas så mycket av det i ferritmatrial. Störande yttre fält däremot kan vara ett problem, och då är nog den uppsågade varianten bättre.
Olinjaritetet behöver inte bli något stort problem förutsatt att man sågar igenom hela matrialet. Jag trodde du kanske bara tänkte såga en liten skåra tillräcklig för sensorn.
Delade ferriter finns t.ex. på Elfa, i form av E-kärnor för transformatorer och 'ferritblock får rundkabel'. För strömmätning har man inte några krav på låga förluster eller hög permeabilitet. Det man får se upp med är remanens, och det brukar inte finnas så mycket av det i ferritmatrial. Störande yttre fält däremot kan vara ett problem, och då är nog den uppsågade varianten bättre.
Att köra med strömshunt med befintliga kablar är nära nog uteslutet då jag vill kunna flytta mätaren lätt från modell till modell och till laddaren. Det kan även vara olika typer av kontakter på batterier/laddare/fartreglage, så att göra en mellankabel med strömshunt är inte heller något bra alternativ. Tror jag försöker med uppsågade ferriten, men det ligger lite i framtiden.. Lite andra projekt som ska klaras ut först, men spåna kan man ju alltid