"Nytt" sätt för hemmatillverkning av kretskort!

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Så, nu när jag har lyckats få ett bra resultat tänkte jag sattsa lite mer på det, så jag åkte och köppte den vältetsade "rustalamminatorn" :D Ska testa med den nu!
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Tycker du ska modda den du som verkar göra så mycket projekt. Väl värt det tycker jag.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Vad är det man gör då? Sätta på en tempkontroll eller??

Jag testade nu, tjockleken på kortet verkar inte vara några problem, den gick igenom hur mjukt och fint som helst :)

Och resultatet skulle jag kalla närmast perfekt! :D (Visst va "outline"'en inte helt felfri över allt men annars va det bra! Dock llossnade lite av tonern(?) som kjell kattalogen va tryckt med :!:

Mvh. Daniel Andersson
Användarvisningsbild
korp

Inlägg av korp »

v-g, jag har en liten knodd på väg i dagarna och ingen tid över till att modda min laminator. Du har inte lust att sälja ett komplett "moddkit"? Lödningen kan jag fixa, men ser ingen möjlighet till att hinna etsa och beställa komponenter.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Måste man pilla i 220v delen då?? Jag gillar inte att pilla i dem delarna :) (Därför jag fuskade med mitt labbagg och använde ett färdigt nätagg till en dator :eh: )

Mvh. Daniel Andersson
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

korp:Visst skulle det kunna ordnas, men tyyvärr saknas trafo & relä (trafon var från kjell relät från ELFA). Trafon kan ordnas men relät fixar jag inte tyvärr.

Sen saknas det en transistor också jag "fullödde" dit en hålmonterad, dock blev det problem pga det (sabbade banorna).

Skulle du kunna ordna relät+transistorn själv så skulle jag kunna ordna resten. Priset skulle jag nog sätta på 200:- inkl trafo exkl frakt.

Kan låta dyrt men det är nästan bara självkostnad (bara potten+lock+ratt är 50 spänn nästan :shock: ) Kan nämna att min beställning för detta på ELFA (exkl trafo men inkl frakt) blev 454:- 8)

För 2 st set plus lite mer så billig mod? Inte om man handlar från ELFA iaf :D

Har du nära till kjell kan du dra av 50 pix så slipper du merfrakten för trafon också.

Squizer:Ja det måste du. Värmen drivs av 220V direkt via relät.
Användarvisningsbild
korp

Inlägg av korp »

v-g, tackar det låter inte dumt alls, men då det ändå innebär lite bök så avvaktar jag tills det stabiliserar sig här :lol: Hör av mig framöver om/när det blir aktuellt.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Är det någon här som moddat Clas i Sjöns laminator "Peach Photo Laminator A4, Silver Line", eller nån liknande?

Köper gärna komplett kit eller komponentlista + layoutförslag, så man slipper göra allt från början.

Jag har min fortfarande ouppackad i lådan. :wink:

Likaså med min Pizza-ugn, som står å ruvar i skåpet. :(
Användarvisningsbild
korp

Inlägg av korp »

Jojje, har du inte provat den omoddad än? Jag har fått till mycket tunna banor och bra resultat med rätt toner och papper, med min omoddade Rustalaminator. Temperaturmoddning är oftast bara en förbättring, inte en förutsättning för resultat :)
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

:oops: men snart :wink:
Battery

Inlägg av Battery »

Denhär metoden är ju fullständigt underbar :D har övergått helt och hållet till att göra kretskort på dethär sättet numera, har inte misslyckats en enda gång, till skillnad från belysningsmetoden. Trevligt att man äntligen kan använda billiga laminat utan fotoresist också.

Brukar bara ta något slumpmässigt reklampapper som ligger innanför dörren och skriva ut på, sedan köra ca 10ggr genom clas ohlsons lamineringsmaskin, ner i en skål med vanligt vatten och vänta en minut, sedan drar jag bort pappret och slänger i kortet i kastrullen med etsvätska :)

"Bläcket" sitter som berget på kretskortet också, totalt omöjligt att få bort fast hur man än gnuggar med fingrarna och sköljer med hett vatten, däremot väldigt enkelt med aceton så man kan experimentera hur mycket man vill utan att det går åt laminat i onödan.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Nu fattas bara ett enkelt sätt att få genomplätteringar, hmm...
Användarvisningsbild
korp

Inlägg av korp »

Battery, vad har du för skrivare?
Användarvisningsbild
Jeppsson
EF Sponsor

Inlägg av Jeppsson »

Följande kort är gjorda med "Direct Toner Method" läs mer under min projekttråd PIC baserad GLCD Interface (Många bilder).

Bild

Bild

/ Jeppsson
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Är det någon mer än jag som använder en omoddad rusta laminator?? Min har börjat avge konstiga ljud, den låter ungefär som ett ånglok :p. Tror ni det är svårt att fixa det? Har för mig att jag har sett att det va fjädringen eller något sånt :?:
Skriv svar