Stort kretskort/experimentkort?!
Stort kretskort/experimentkort?!
Hej, jag ska göra en ljuslåda med 60 dioder utspridda på en yta av 420 x 279 mm. Jag har alla komponenter utom ett kretskort i ovan nämnda dimensioner. Nu undrar jag om detta går att köpa någonstanns? Jag har letat men icke...
Annars undrar jag om någon kan göra ett sådant stort kretskort, mot betalning naturligtvis...
Tack på förhand!
/Pontus
Annars undrar jag om någon kan göra ett sådant stort kretskort, mot betalning naturligtvis...
Tack på förhand!
/Pontus
-
jag är shockerad, detta är det bästa forumet jag varit på!!!! två svar på 1 minut... =)
Båda idéerna är intressanta, länka ihop - vet inte riktigt hur man gör... (vet iof inte alls hur man gör med exprimentkorten jag sett på Clas Ohlsson...) Jag har dock en lödkolv!
borra ur en plåt - detta är bra, bara att det kändes så smidigt att kunna stoppa in dem i kortet bara!
Annars, är det någon som vet om det överhuvudtaget finns så stora kretskort?
Hälsningar
/ Pontus
Båda idéerna är intressanta, länka ihop - vet inte riktigt hur man gör... (vet iof inte alls hur man gör med exprimentkorten jag sett på Clas Ohlsson...) Jag har dock en lödkolv!

borra ur en plåt - detta är bra, bara att det kändes så smidigt att kunna stoppa in dem i kortet bara!
Annars, är det någon som vet om det överhuvudtaget finns så stora kretskort?
Hälsningar
/ Pontus
> vet inte riktigt hur man gör...
Exakt på samma sätt som det skulle ha gjorts på kretskortet !
> Annars, är det någon som vet om det överhuvudtaget finns så stora kretskort?
Inte expeimentkort (man du kan använda flera), utan det blir
i så fall speiellt framtagna kort (*mycket* dyrt för 1 kort i den storleken).
Exakt på samma sätt som det skulle ha gjorts på kretskortet !
> Annars, är det någon som vet om det överhuvudtaget finns så stora kretskort?
Inte expeimentkort (man du kan använda flera), utan det blir
i så fall speiellt framtagna kort (*mycket* dyrt för 1 kort i den storleken).
Om du vill så kan jag fräsa & borra till en plexiskiva men nc-maskinen så får du allt perfekt utplacerat & med presspassform så du slipper limma.
Och har du lysdioderna tillräckligt nära varandra så är det ju bara att bocka benen mot varandra ink resistorer & löda ihop.
T.e.x som jag gjort några bilder ner i denna tråden...
http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... cbf0ccae82
Och har du lysdioderna tillräckligt nära varandra så är det ju bara att bocka benen mot varandra ink resistorer & löda ihop.
T.e.x som jag gjort några bilder ner i denna tråden...
http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... cbf0ccae82
Re: Stort kretskort/experimentkort?!
Låter som en UV exponeringslåda med LEDs. Vore kul å höra hur bra den fungerar (exponeringstid + precision), samt material kostnad?pontush skrev:Hej, jag ska göra en ljuslåda med 60 dioder utspridda på en yta av 420 x 279 mm.
Kanske du kan använda spegelplast och borra två små hål och limma. På så sätt får du nytta av ev ströljus som annars förspills.
Bara att gå hit så får du ett pris på en gång, men troligtvis blir det från många tiotusingar till för många tiotusenlappar för ett 1x1 meterskort. Kanske tom över det också.squiz3r skrev:Jag vet att i alla fall multi-teknik kunde göra kort som var nästan 1*1 meter!![]()
Men det är nog inte så billigt