Det finns säkert flera här i ytmonteringens tidevarv som gått och grubblat på hur man kunde bygga en lödpasta dispenser utan tillgång till kompressor. Kompressorer är ju inte så vanligt att man har, speciellt inte i sitt hobbyrum.
Jag har själv grubblat länge på olika enkla och billiga lösningar. Bestämde mig slutligen för en lösning med ett R/C servo och en pinnbult. R/C servot modifierade jag lite så att det kan snurra hela varvet runt. På min modell var det bara att trycka ut feedback potentiometern ur sin skåra och skära bort en liten plastbit som fungerat som stoppare. Sen lite plåt och metallarbete. Sen bygga en styrkrets som styr servot med PWM. Servot kan backa och köra framåt i valbar hastighet. Ett tryck på "start" knappen körde framåt en viss tid, sedan bakåt nästan lika länge. Detta matade fram lite pasta ur sprutan. Åtminstone var det tänkt så.

Det fungerade inte!

Problemet är att när man kopplat bort feedback potentiometern på servot kommer det att snurra olika långt beroende på belastning. Pinnbulten och övrig "mekanik" var inte tillräckligt precis för att ge jämn belastning. Detta betydde att när jag justerat in lämpliga tider för lakom pastaklickar, förändrades mängden pasta beroende på pinnbultens läge, etc. Mest irriterande var det när pastan fortsatte att korva ut ur nålen eftersom servot inte backat tillräckligt långt... inte bra!
Project failed!

Jag behöver en dispenser, så det ena ledde till det andra och jag blev tvungen att skaffa kompressor.

Det visade sig att den inte var speciellt tyst. 59 dB A-vägt säger handboken, och det är tystare än de flesta kompressorer. Men 59 dBA är mycket i en lägenhet med grannar ovanför, under och på sidan. Det blev att bygga en ljuddämpningsbox:

Byggd av 22 mm spånskiva. Rejäla reglar som styvar upp väggar och tak. 5 cm glasull och en filt som isolering. Eftersom kompressorn blir varm tänkte jag att lådan behöver luftkanaler. En uppe och en nere så att det blir cirkulation. Hålen är borrade så att det går att sätta in 120 mm fläktar inne i lådan om det behövs.
Med hål i lådan läcker det givetvis ut ljud. Första versionen av lådan hade jag bara måttat till på högt, med mindre lyckat resultat. Det visade sig att kompressorns grundresonans, som ligger vid ca 45 Hz, förstärktes av tunnlarna.

Jag minskade tunnlarnas area genom att flytta mellanväggen. Helmholtz resonansen ligger nu vid ca 20 Hz, vilket betyder att kompressorns grundresonans och övertoner dämpas rejält av tunnlarna. Nedan lite akustiska mätningar. Notera att det är relativa mätningar eftersom min mikrofon inte är kalibrerad för absolut ljudtryck. Mikrofonkapseln är dock av bra typ, Sennheiser KE 4-211-2. Mikrofonen placerad ungefär mitt i rummet.
Tyst rum, endast bakrundsljud från PC'n (Flat):

Kompressorn på (Flat):

Kompressorn på med ljuddämpningsboxen över (Flat):

Här nedan kommer samma mätningar men A-vägt.
Tyst rum, endast bakrundsljud från PC'n (A-vägt):

Kompressorn på (A-vägt):

Kompressorn på med ljuddämpningsboxen över (A-vägt):

Jämför man nu kurvorna med och utan ljuddämpningsbox ser man att grundresonansen vid 45 Hz dämpas ca 20 dB. Första övertonen vid 90 Hz dämpas över 30 dB. Kring 500 - 1000 Hz är dämpningen mellan 20 - 30 dB. Det här resultatet är jag helt nöjd med, med tanke på att lådan har två 120 mm ventilatinshål i sidan. Rent subjektivt så är dämpningen också tillräcklig. Man kan utan problem prata med svag röst alldeles intill boxen och höra varandra tydligt. En tvättmaskin, som ju är en vanlig pryl i lägenheter har nog mera ljud.
Jag har inte mätt temperaturen inne i lådan ännu. Skall göra det nån gång. Om det inte blir för hett kommer jag att korka igen hålen helt och då blir det ännu tystare.
Sen blev det att skaffa en riktig dispenser som fungerar med tryckluft. Det blev den här modellen från Hong Kong:

Auto läget fungerar dock inte som jag tänkt. I det läget klickar den ut pasta med jämna mellanrum, vilket inte är användbart för kretskort. Det borde vara så att ett tryck på pedalen matar fram pasta en viss tid, som man justerar in på Time ratten. Det blir nog att bygga ett nytt kontrollerkortet i något skede. Får använda manuellt läge tills dess. Dispensern verkar dock vara gedigen och välbyggd.