Lödpasta dispenser med R/C servo (misslyckat projekt)

Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

Lödpasta dispenser med R/C servo (misslyckat projekt)

Inlägg av mri »

Hej hå!

Det finns säkert flera här i ytmonteringens tidevarv som gått och grubblat på hur man kunde bygga en lödpasta dispenser utan tillgång till kompressor. Kompressorer är ju inte så vanligt att man har, speciellt inte i sitt hobbyrum.

Jag har själv grubblat länge på olika enkla och billiga lösningar. Bestämde mig slutligen för en lösning med ett R/C servo och en pinnbult. R/C servot modifierade jag lite så att det kan snurra hela varvet runt. På min modell var det bara att trycka ut feedback potentiometern ur sin skåra och skära bort en liten plastbit som fungerat som stoppare. Sen lite plåt och metallarbete. Sen bygga en styrkrets som styr servot med PWM. Servot kan backa och köra framåt i valbar hastighet. Ett tryck på "start" knappen körde framåt en viss tid, sedan bakåt nästan lika länge. Detta matade fram lite pasta ur sprutan. Åtminstone var det tänkt så.

Bild

Bild

Det fungerade inte! :(

Problemet är att när man kopplat bort feedback potentiometern på servot kommer det att snurra olika långt beroende på belastning. Pinnbulten och övrig "mekanik" var inte tillräckligt precis för att ge jämn belastning. Detta betydde att när jag justerat in lämpliga tider för lakom pastaklickar, förändrades mängden pasta beroende på pinnbultens läge, etc. Mest irriterande var det när pastan fortsatte att korva ut ur nålen eftersom servot inte backat tillräckligt långt... inte bra!

Project failed! :(

Jag behöver en dispenser, så det ena ledde till det andra och jag blev tvungen att skaffa kompressor. :D En liten söt och "tystgående" minikompressor:

Bild

Det visade sig att den inte var speciellt tyst. 59 dB A-vägt säger handboken, och det är tystare än de flesta kompressorer. Men 59 dBA är mycket i en lägenhet med grannar ovanför, under och på sidan. Det blev att bygga en ljuddämpningsbox:

Bild

Bild

Byggd av 22 mm spånskiva. Rejäla reglar som styvar upp väggar och tak. 5 cm glasull och en filt som isolering. Eftersom kompressorn blir varm tänkte jag att lådan behöver luftkanaler. En uppe och en nere så att det blir cirkulation. Hålen är borrade så att det går att sätta in 120 mm fläktar inne i lådan om det behövs.

Med hål i lådan läcker det givetvis ut ljud. Första versionen av lådan hade jag bara måttat till på högt, med mindre lyckat resultat. Det visade sig att kompressorns grundresonans, som ligger vid ca 45 Hz, förstärktes av tunnlarna. :? Efter lite beräkningar och mätningar visade det sig att lådans/tunnlarnas Helmholtz resonans låg vid ungefär 45 Hz. Hehe, kul! Jag hade alltså byggt en subwoofer. :D

Jag minskade tunnlarnas area genom att flytta mellanväggen. Helmholtz resonansen ligger nu vid ca 20 Hz, vilket betyder att kompressorns grundresonans och övertoner dämpas rejält av tunnlarna. Nedan lite akustiska mätningar. Notera att det är relativa mätningar eftersom min mikrofon inte är kalibrerad för absolut ljudtryck. Mikrofonkapseln är dock av bra typ, Sennheiser KE 4-211-2. Mikrofonen placerad ungefär mitt i rummet.

Tyst rum, endast bakrundsljud från PC'n (Flat):

Bild

Kompressorn på (Flat):

Bild

Kompressorn på med ljuddämpningsboxen över (Flat):

Bild

Här nedan kommer samma mätningar men A-vägt.

Tyst rum, endast bakrundsljud från PC'n (A-vägt):

Bild

Kompressorn på (A-vägt):

Bild

Kompressorn på med ljuddämpningsboxen över (A-vägt):

Bild

Jämför man nu kurvorna med och utan ljuddämpningsbox ser man att grundresonansen vid 45 Hz dämpas ca 20 dB. Första övertonen vid 90 Hz dämpas över 30 dB. Kring 500 - 1000 Hz är dämpningen mellan 20 - 30 dB. Det här resultatet är jag helt nöjd med, med tanke på att lådan har två 120 mm ventilatinshål i sidan. Rent subjektivt så är dämpningen också tillräcklig. Man kan utan problem prata med svag röst alldeles intill boxen och höra varandra tydligt. En tvättmaskin, som ju är en vanlig pryl i lägenheter har nog mera ljud.

Jag har inte mätt temperaturen inne i lådan ännu. Skall göra det nån gång. Om det inte blir för hett kommer jag att korka igen hålen helt och då blir det ännu tystare.

Sen blev det att skaffa en riktig dispenser som fungerar med tryckluft. Det blev den här modellen från Hong Kong:

Bild

Auto läget fungerar dock inte som jag tänkt. I det läget klickar den ut pasta med jämna mellanrum, vilket inte är användbart för kretskort. Det borde vara så att ett tryck på pedalen matar fram pasta en viss tid, som man justerar in på Time ratten. Det blir nog att bygga ett nytt kontrollerkortet i något skede. Får använda manuellt läge tills dess. Dispensern verkar dock vara gedigen och välbyggd. :tumupp:
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Vad betalade för dispensern? Och var köpte du den? Skulle ha glädje av en, men för dyrt med riktig "fina-produktionsverktygs-leverantörens" ? Tryckluft harjag gott om...
Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

Inlägg av mri »

155 USD (+ 50 USD frakt) från jlwtools på ebay.
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

Detta blev mer en lektion i akustik än dispenser... :lol:
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

en annan fråga, kompressorn, vilken effekt är det på den och vad kostade den?

har kollat en del efter en kompressor som man kan köra på växelriktare, men dom flesta är för stora och dom andra för små, någonstans runt 500w motoreffket vore lämpligt
Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

Inlägg av mri »

Power Craft Kompressor 0.7 HK (Art No 54100)
500 W, 8 bar, 6 liter tank, 97 l/min, oljefri
Definitivt ingen kvalitetskompressor med den består ju inte av så många delar så det går säkert att reparera ifall något går sönder.

79 Euro (+ frakt) från www.ostox.fi. Jag tror det var deras sista jag köpte. Har dock sett andra modeller av märket Power Craft i vanlig butik.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

;) tackar för tipsen, skall innom några veckor flytta till nya labb och läge att skaffa lite fler verktyg. Man har ju fyllt 35 och att löda är inte lika roligt längre så lika bra att göra lödningen till en materialsport.... Med dispenser, bra pinceter och reflowugn så kan även 35+ are löda smått med god tillförlitlighet..... Behöver en starkare lampa för handlödning... man ser ju knappt hur 0603 sitter ens.... *suck*

Ungdomen är bortkastad på de unga - för de förstår inte att uppskatta dess värden..... ;)
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

bengt-re, du har så rätt, var tvungen att köpa en hope linser och förstorings smäck bara för att se skiten, funderar på att börja med rör och annat stort
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

mri, vad tycker du om den kompressorn?
vettig eller skramlig?

hittade en i sverige som sålde den fast för ett högre pris 988 + 168 i frakt

någon annan som sett något liknande i butikerna?
Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

Inlägg av mri »

"hope linser och förstorings smäck" ?!?? :shock:
Vid 35 års ålder behöver man definitivt ett sånt här:

Bild

och före in frågar, det är från www.villenkello.fi och kostar 270 Euro. 10x och 20x förstorning. 10x är ganska lagom vid ytmontering.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Det finns ju billiga hos Rusta annars, håller säkert lika bra... (kompressorer alltså) sök på art.nr. 200029 :wink:

/PeterH
Senast redigerad av PeterH 21 september 2007, 22:41:33, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

Inlägg av mri »

grym: Den var billig, men verkar okay. Den svarta huven är av plast och skramlar inte. Allt annat sitter ordentligt fast. Har inte kört den så många gånger ännu. Den gör det den ska, dvs pumpar luft. Varken mer eller mindre. Ett stycke kompressor. :-)
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

PeterH, som sagt, för stor motoreffekt för att kunna köra den på växelriktare, eller åtminstånde dom jag har med mig i valpen
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Räcker en liten 12V kompressor? Man kan ju bygga en liten tank till en sån, dom klarar ju i alla fall av att fylla ett däck med 2-3kg 8) 12V kompressorer hittar du nog på både Biltema, Micro och Mekonomen, kanske till och med din lokala mack!

Edit: såg precis att du redan provat mindre kompressorer... :)

/PeterH
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

mri:
"Om det inte blir för hett kommer jag att korka igen hålen helt och då blir det ännu tystare."

Annars kan du bygga en ljudfälla. Den består av en labyrint klädd med något ljuddämpande material.

En snabb skiss med en U-sväng:

Bild

Ena änden av "röret" sätts ihop med lådans lufthål. Andra änden går rakt in i lådan och där kan du sätta en fläkt om det behövs. Man bör ha fler svängar än i skissen, åtminstone som ett S ungefär.

edit: Att din låda fungerar som en subwoofer kan bero på att du hade för lite (för tunnt) ljudisoleringsmaterial. Eller så sprider sig stomljuden igenom fötterna på kompressorn och rakt igenom lådmaterialet.

Det bästa är om man bygger en låda i lådan. Båda ska vara klädda med ljudisolerande material. Helst ska den innersta lådan sväva i luften, men det kan ju bli lite svårt... :) Jag brukar ställa den innersta lådan på såndär bubbelplast med jättestora bubblor, då svävar den ju faktiskt nästan i luften. :D

Se man på... ännu mer akustiklektioner... :D
Skriv svar