Först lite bakgrundsinformation kanske, jag studerar till civilingenjör elektroteknik på Chalmers i Göteborg. Tillsammans med ett par kompisar (vi är 5-10 stycken nu) utvecklar jag ett hemautomationssystem som fortfarande befinner sig i startgroparna. Vi designar allting från scratch och har valt att använda oss av CAN-bussen, den återfinns bland annat i moderna bilar. Än så länge är projektet inte jättekompetent, men det blir bättre och bättre hela tiden.
Systemet använder centraliserad logik, det vill säga en dator som koordinerar alla noder mot varandra. Här kommer en liten sammanfattning av vad jag har än så länge (taget direkt ifrån min blogg):
Datorinterface
Jag är medlem i ett elektronikprojekt om ungefär tio personer vars mål är att utveckla ett hemautomationssystem, det vill säga ett sätt att skapa det intelligenta hemmet. Det befinner sig fortfarande rejält i utvecklingsstadiet, men nu har jag dragit ut lite kabel och kopplat det så att det är fast anslutet till mediaservern.
Anslutningen består av en usb->rs232-omvandlare som är ansluten till ett generellt kort (nodeEssential) som är vårat grundläggande kort. Uppställningen kanske inte är jättesnygg, men den fungerar sålänge tills det hela blir ethernetanslutet. Jag har dessutom en ansluten nod på skrivbordet som just nu mäter temperaturen, men det är tänkt att det ska bli en liten utvecklingshörna här med ett par noder.
Kylning av Tv-Bänken
Tjosan! Ledig förmiddag betyder meck med hemautomationen! Eftersom jag placerat min stereoförstärkare i tv-möbeln blir det väldigt varmt där inne och om det är något jag inte gillar så är det varm elektronik. Alltså tänker jag montera in en fläkt för att kyla av, och fläktens varvtal ska givetvis bero på temperaturen där inne.
Idag nöjer jag mig dock med att försöka ta reda på hur mycket kylning som behövs, så jag har gjort ett hål och monterat in en fläkt med en liten fläktkontroller på som gör att jag kan ställa in temperaturen manuellt. Passade även på att snygga upp kabeldragningen runt tv-möbeln när jag ändå var igång. Nu ska jag iväg till Andreasson Musik och testa gitarreffektpedaler med Björn!
Temperaturövervakning av TV-Bänken
Ikväll betsämde jag mig för att fortsätta lite med hemautomationen så jag lödde ihop en liten nod som övervakar temperaturen i min TV-Möbel, närmare bestämt avdelningen där förstärkaren står. Jag använde en generisk nod med en liten kopplingsyta på som passade perfekt. Efter att jag lött på en DS18S20-termometer såg det ut såhär:
Det fungerade utmärkt, jag saknade dock en vettig låda att bygga in det i så jag tog en antistatpåse ifrån elfa som jag klippte ett hål för sensorn i bara. Isolerade med lite eltejp ifrån biltema efter att bilden togs. Nu funkar det iallafall utmärkt, jag har en temperatur på mellan 35 och 45 grader beroende på belastning och en rumstemperatur på 25 grader. Jag hoppas att det inte är för varmt, men ska se om jag inte kan få lite mer fart på fläkten. Temperaturen står på LCD-Skärmen som jag har på skrivbordet, men det ska snyggas till innan jag visar bilder här.
Nummerpresentatör
Idag har jag färdigställt min nummerpresentatör och byggt in den i en låda. Den är ansluten till hemautomationen såklart, och här har jag ett par bilder:
Jag har minsann filat och putsat och borrat! Och den passade perfekt efter lite mekkande

Jag har använt ett perlscript för att kommunicera med growl på datorn som visar ett fint meddelande när någon ringer. Fungerar finfint! För övrigt var vi på ikea i helgen och köpte en del smått och gott, kommer bilder på det inom kort!
Vill du veta mer om projektet kan du svänga in på vår projektsida.