Mini Projekt: Fjäderreverb av skrot.
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Bra idé!
Cosmox:
"Dom ser ut att vara en 15-20cm, eller?"
Ganska nära.
Fjädrarna är ca 13,5cm långa.
9,2cm i diameter på det bredaste stället och ca 5cm på det smalaste.
"Jag skulle vilja prova att "seriekoppla" så att man får en fjäder på 150cm.
Går det bra?"
Det behövs alltså 11st då (148,5cm). Inga problem.

Cosmox:
"Dom ser ut att vara en 15-20cm, eller?"
Ganska nära.

9,2cm i diameter på det bredaste stället och ca 5cm på det smalaste.
"Jag skulle vilja prova att "seriekoppla" så att man får en fjäder på 150cm.
Går det bra?"
Det behövs alltså 11st då (148,5cm). Inga problem.

Intressant!
Man kan ju tänka sig att det viktigt med lång längd. Sanningen är att lång längd ger egentligen bara längre delay. För att få ett långt reverb skall vibrationerna hänga kvar en stund, och då passar ju en ganska lätt fjäder kan jag tänka mig? Eller att ger en stark puff på fjädern, dvs hög effekt i drivspolen.
Funderar lite grann på hur sängfjädern skulle fungera
Man kan ju tänka sig att det viktigt med lång längd. Sanningen är att lång längd ger egentligen bara längre delay. För att få ett långt reverb skall vibrationerna hänga kvar en stund, och då passar ju en ganska lätt fjäder kan jag tänka mig? Eller att ger en stark puff på fjädern, dvs hög effekt i drivspolen.
Funderar lite grann på hur sängfjädern skulle fungera

- JimmyAndersson
- Kontakt:
Jag är själv väldigt nyfiken. Håller på att leta efter elektromagneter.
Hittade två som fungerat som broms i en laserskrivare. Verkar vara ganska starka och vill ha 24V.
För att ge lite idéer till fästen av fjädrar och strängar så plockade jag isär min Roland Cube60:

Ungefär i höjd med loggan sitter reverbet:

..som är kopplat hit: (de röda och blå sladdarna).

Men det var ju själva fästena vi skulle kika på. Såhär ser det ut:
Ena sidan:

Andra sidan:

Fjädrarna sitter i krokar som går ut på andra sidan. Strax innaför kroken syns något form av rör. Verkar inte vara särskillt magnetiskt när jag provade med en ganska magnetisk skruvmejsel iallafall. Dessa rör+krokar kan röra sig 4-5 millimeter när man rör dem och verkar alltså vara ganska fritt upphängda.
Något liknande skulle nog fungera på mandolinsträngarna.

Hittade två som fungerat som broms i en laserskrivare. Verkar vara ganska starka och vill ha 24V.
För att ge lite idéer till fästen av fjädrar och strängar så plockade jag isär min Roland Cube60:

Ungefär i höjd med loggan sitter reverbet:

..som är kopplat hit: (de röda och blå sladdarna).

Men det var ju själva fästena vi skulle kika på. Såhär ser det ut:
Ena sidan:

Andra sidan:

Fjädrarna sitter i krokar som går ut på andra sidan. Strax innaför kroken syns något form av rör. Verkar inte vara särskillt magnetiskt när jag provade med en ganska magnetisk skruvmejsel iallafall. Dessa rör+krokar kan röra sig 4-5 millimeter när man rör dem och verkar alltså vara ganska fritt upphängda.
Något liknande skulle nog fungera på mandolinsträngarna.

Sitter det fjäderreverb i Cube-60? Coolt! Har spelat på just en sån
.
Mycket intressant konstruktion av spolen på kärnan där. Jag hade nog förväntat mig mer "magnetiskt" kontakt mellan fjädern och kärnan. Eller så har det nån koppling med det mystiska röret där bakom
.
Hmm detta gav ju lite nya idéer..

Mycket intressant konstruktion av spolen på kärnan där. Jag hade nog förväntat mig mer "magnetiskt" kontakt mellan fjädern och kärnan. Eller så har det nån koppling med det mystiska röret där bakom

Hmm detta gav ju lite nya idéer..
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Misstänkte att du kunde ha användning för bilden.
Jo jag misstänker att det är ferrit-ploppar. Ser iallafall ut så och har likande struktur när man rör dem.
Tror nog att det borde gå att göra något liknande med sängfjädern. Fast med lite större grejjer.
Fritzell:
"Sitter det fjäderreverb i Cube-60? Coolt! Har spelat på just en sån."
Aha kul!
Cube-60 är en bra förstärkare. De har extremt riktat ljud, men låter bra. När jag spelar in med den så brukar jag splitta gitarrsignalen så den både går till en förstärkarsimulator och till Cube60. Förstärkarsimulatorn går direkt till mixerbordet och från Cube60 skickar jag signalen (via Preamp Out) till ett delay på 60-70ms och en EQ som gör ljudet tunnt och skrapigt, sedan in i mixern. När båda gitarrsignalerna slås ihop så låter det stort och trevligt.
Samma lösning går förresten att höra på några av Popshop's låtar.

Jo jag misstänker att det är ferrit-ploppar. Ser iallafall ut så och har likande struktur när man rör dem.
Tror nog att det borde gå att göra något liknande med sängfjädern. Fast med lite större grejjer.

Fritzell:
"Sitter det fjäderreverb i Cube-60? Coolt! Har spelat på just en sån."
Aha kul!

- JimmyAndersson
- Kontakt:
Om man skickar dem som brev (en rulle) så kostar det 33kr.
"Kom på en sak, det kanske inte är feritkärnor ändå utan magneter.
Det makar lite mer sense."
Det har du ju rätt i.
Jag vill så gärna börja labba med det här, men jag måste bli klar med två andra projekt först. Lyckligtvis är labb-bordet fullt pga de projekten, så jag har inget val.
Nu ska jag till förrådet och hämta fler fjädrar, för som ni vet; "En fjäder gör ingen höna".
"Kom på en sak, det kanske inte är feritkärnor ändå utan magneter.
Det makar lite mer sense."
Det har du ju rätt i.

Jag vill så gärna börja labba med det här, men jag måste bli klar med två andra projekt först. Lyckligtvis är labb-bordet fullt pga de projekten, så jag har inget val.

Nu ska jag till förrådet och hämta fler fjädrar, för som ni vet; "En fjäder gör ingen höna".
Va bra!
Är du säker på att du inte vill ha något för sveda och verk då?
Jag är på havet denna veckan men kommer hem på måndag.
Kan du PMa eller hellst maila ditt kontonr så kan jag sätta in kr när ja kommer hem.
Jag kom på en ganska kool sak oxå.
Man borde husera det hela i en gamal moraklocka
Med fjädern i pendelhuset och elektroniken där själva klockan sitter.
Ska se om jag kan hitta en sådan någon stans.
EDIT: Stavning
Jag är på havet denna veckan men kommer hem på måndag.
Kan du PMa eller hellst maila ditt kontonr så kan jag sätta in kr när ja kommer hem.
Jag kom på en ganska kool sak oxå.
Man borde husera det hela i en gamal moraklocka

Med fjädern i pendelhuset och elektroniken där själva klockan sitter.
Ska se om jag kan hitta en sådan någon stans.
EDIT: Stavning
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Vet inte riktigt, men jag kan mäta i kväll.
En liten peng (eller något kul) tar jag gärna emot för det är ganska jobbigt
att plocka bort fjädrarna. Särskillt eftersom jag inte har någon plåtsax.
Jag kan maila kontonummret när paketet är klart.
Mycket kul idé med moraklockan!
En liten peng (eller något kul) tar jag gärna emot för det är ganska jobbigt
att plocka bort fjädrarna. Särskillt eftersom jag inte har någon plåtsax.

Jag kan maila kontonummret när paketet är klart.
Mycket kul idé med moraklockan!

När jag spelar in med den så brukar jag splitta gitarrsignalen så den både går till en förstärkarsimulator och till Cube60
Har läst i en av AKG's studio-manualer att man kan göra just såhär, även till elbas att man blandar en uppmickning av förstärkaren och direktsignal från instrumentet till en mixer. Har inte provat med jag kan tänka mig att det låter stort och bra
"En fjäder gör ingen höna".

Har läst i en av AKG's studio-manualer att man kan göra just såhär, även till elbas att man blandar en uppmickning av förstärkaren och direktsignal från instrumentet till en mixer. Har inte provat med jag kan tänka mig att det låter stort och bra

"En fjäder gör ingen höna".

- JimmyAndersson
- Kontakt: