Hej,
Här är ett klipp på X-axeln under sakta joggning och
här är Y-axeln - som synes beter dom sig inte riktigt lika dant. Nu är jag inte 100% övertygad om att det enbart beror på skräpet i kulmuttern men jag blir glad om jag blir överbevisad - time will tell.....
Radiekompensering, G41=till vänster, G42=till höger (om programerad bana). Utan kompensering så följer verktygets centrum den programerade banan. Skall du fräsa ett 30mm hål med en 6mm fräs så programerar du en cirkel med diameter 24mm. Har du en 4mm fräs så programmerar du en 26mm cirkel.
Om du programerar FÖR radiekompensering så programerar du en 30mm cirkel och sedan talar du om för styrningen (Mach3) vilken diameter du har på verktyget så ser den till att hålla "kanten" på fräsen längs din programerade bana.
Hade maskin och verktyg varit 100% så visst - då hade man programerat för typ 29.995mm - men det finns inte en chans i hel---e att min maskin klarar att hålla sig där. SÅ jag har programmerat "spiral-banan" till dia 14.95 eller nått sånt. Med en 10mm fräs så blir ju det en håldiameter på 29.9mm (nominellt). Sen programerade jag en 30mm cirkel MED radiekompensering och talade om för Mach3 att mitt verktyg är 10mm i diameter - då blev hålet kanske 29.96 eller nått (lagret gick inte i alla fall).
Hålet BORDE blivit 30.000mm men pga flex i maskinen och/eller slitage på verktyget så blev det inte det.
Så då "lurade" jag Mach3 att mitt verktyg är 9.97mm istället och sedan körde jag samma program igen. Vad som då händer är ju att den kommer att "ta" ytterligare 0.03mm.
Nu är det lite krångligare i praktiken - det finns en del saker man måste ta hänsyn till men principen är i alla fall enligt ovan.
Hoppas den något invecklade förklaringen gav något - om inte så får jag göra ett nytt försök.
/H.O