H.O's Maskin. [Många bilder....och video]

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
JBV

Inlägg av JBV »

Jag köpte det här + ett spänhylsekit nyligt:
http://www.jula.se/Butik/docs/produkt.a ... _id=SE-256
Har dock bara MK2 så jag kan inte använda 20mm fräsarna :P
H.O

Inlägg av H.O »

pcmper,
Det där ser ju riktigt bra ut, kul att du börjar få ordning på det!! Vilket CAD/CAM?? (Eller har du handkodat?)

Som sagt, jag tror inte man skall stirra sig blind på siffror om man har något som redan fungerar... Det skiljer ju väldigt mycket från en 6mm fräs till en annan beroende på ytbeläggning, spiralvinkel mm mm.

dancar,
Min lokala järnaffär (Järnia) tar hem från Dormer, de inte billiga men vad är billigt i den här hobbyn....

/Henrik.
Användarvisningsbild
pcmper
EF Sponsor

Inlägg av pcmper »

Ja H.O Som jag skrev innan så har Du hjälpt mig mycket och det har verkligen lossnat :)

Pillar lite med Visual Mill 5 demo kan inte allt på progget än men tycer det är OK. Vill Du prova det?
Har nu också testat med 6mm solid carbid 3 flutes endmill, som jag blev mycket nöjd med. körde 2000 rpm 100 mm/min. och så sakta plunge förstås.

Lägger upp bild på biten direkt från fräsen (ej efterarbetad)

Bild
H.O

Inlägg av H.O »

Hej,
Har lagt upp en ny video på Youtube. Eftersom jag inte använt radiekompensering så ofta så ville jag testa lite för att se hur det fungerar och hur man använder det i praktiken. Och då passade jag på att filma lite. Först körs 25mm hålet upp till 29.85 och sedan två finskär med radiekompensering för att nå fram till slutlig diameter.

/H.O
Användarvisningsbild
blackadder

Inlägg av blackadder »

:bravo: snajsigt värre :)

Blir mer och mer impad av din kontrollpanel ju mer jag ser på den.

Du provade inte att köra programmet igen efter att satt i lagret? :lol:
H.O

Inlägg av H.O »

Nej, det har jag inte provat - jag fick tillräckligt med problem ändå..... Min Y-axel har upfört sig lite konstigt på sista tiden och jag har misstänkt allt från Mach3 via drivsteget till mekaniken. Efter ett inlägg på annat forum så pekade det mot mekaniken. Så jag rev ner Y-axeln idag för att se om jag kunde hitta felet. Så här såg kulskruven ut när jag fick ut den:

Bild

I stort behov av rengörning alltså. Muttern hamnade i en burk med lacknafta och får ligga där över natten:

Bild

Förhoppningsvis så var det "bara" detta som var problemet.

Är det nåt särskillt du undrar över ang. panelen så bara hojta!

/H.O
Användarvisningsbild
pcmper
EF Sponsor

Inlägg av pcmper »

Vilken fin precition och det med "fel" på kulskruven. Och nu en sak jag inte förstår ett dyft av, IGEN, vad är radiekompensering för något :?: vet att det har en Gkod 41 eller något, men vad gör den :?:
Skulle det inte gå att köra 30 mm direkt :?:

Ps.det blir roligt att peta i kulorna på sin plats Ds. :D
H.O

Inlägg av H.O »

Hej,
Här är ett klipp på X-axeln under sakta joggning och här är Y-axeln - som synes beter dom sig inte riktigt lika dant. Nu är jag inte 100% övertygad om att det enbart beror på skräpet i kulmuttern men jag blir glad om jag blir överbevisad - time will tell.....

Radiekompensering, G41=till vänster, G42=till höger (om programerad bana). Utan kompensering så följer verktygets centrum den programerade banan. Skall du fräsa ett 30mm hål med en 6mm fräs så programerar du en cirkel med diameter 24mm. Har du en 4mm fräs så programmerar du en 26mm cirkel.

Om du programerar FÖR radiekompensering så programerar du en 30mm cirkel och sedan talar du om för styrningen (Mach3) vilken diameter du har på verktyget så ser den till att hålla "kanten" på fräsen längs din programerade bana.

Hade maskin och verktyg varit 100% så visst - då hade man programerat för typ 29.995mm - men det finns inte en chans i hel---e att min maskin klarar att hålla sig där. SÅ jag har programmerat "spiral-banan" till dia 14.95 eller nått sånt. Med en 10mm fräs så blir ju det en håldiameter på 29.9mm (nominellt). Sen programerade jag en 30mm cirkel MED radiekompensering och talade om för Mach3 att mitt verktyg är 10mm i diameter - då blev hålet kanske 29.96 eller nått (lagret gick inte i alla fall).

Hålet BORDE blivit 30.000mm men pga flex i maskinen och/eller slitage på verktyget så blev det inte det.

Så då "lurade" jag Mach3 att mitt verktyg är 9.97mm istället och sedan körde jag samma program igen. Vad som då händer är ju att den kommer att "ta" ytterligare 0.03mm.

Nu är det lite krångligare i praktiken - det finns en del saker man måste ta hänsyn till men principen är i alla fall enligt ovan.

Hoppas den något invecklade förklaringen gav något - om inte så får jag göra ett nytt försök.

/H.O
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Borde man då inte kunna "lura" programmet direkt och mata in i Mach3 att ex. verktyget är 23.997 (eller vad det nu blir, orkar inte räkna) istället för 24mm och uppnå samma effekt? Eller är det så att man först måste kolla hur mycket fel verktyg och maskin ger?

/PeterH
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Visserligen vill man väl helst ha inpressning av ett lager så att det sitter stabilt och utan någon som helst risk för att det glappar? Så som det var i slutet på videon var ju perfekt enligt mitt tycke att man måste hamra in det lite lätt för att den skall gå ner i hålet men utan att ta i som bara den utan alltså med ca 0.05 mm för litet hål eller så.
H.O

Inlägg av H.O »

PeterH,
Om du vet exakt hur mycket maskinen "flexar" och hur stort verktyget är så visst kan man det. Men man vill nog ändå först skrota bort material och sedan ta ett finskär. Att jag fick ta två finskär berodde ju på att jag inte visste ovanstående parametrar - nästa gång så gör jag finskäret med diamtern 9.97mm angivet istället för 10.00mm så borde det passa direkt. När verktyget sen blir slitet så är det bara att ändra offset-värdet.

Henry,
Ja, det blev en rätt lagom passning faktiskt. Egentligen vet jag inte exakt vilken diamter jag fick eftersom jag körde tills det passade men jag tror iofs att -0.05mm är alldeles för tight för ett så litet lager. Jag skulle tippa att det ligger mellan -0.01 och -0.02. Sen är hålet med största säkerhet inte 100% runt heller - det är ju en hembyggd maskin av alumniumprofiler, inte en flerop för 2MSEK.

/H.O
Användarvisningsbild
pcmper
EF Sponsor

Inlägg av pcmper »

Ok, då förstår jag lite om radiekompensering :) När jag programerar banan i Visual mill så anger jag om fräsen skall gå på utsida eller insida (engraving) och diametern på fräsen skall ju anges i programmet, sen räknas spåret ut alledes av sig självt. :)

Har dock ibland också "fuskat" och anget en lite mindre diameter för att få en större utfräsning, bra trick som jag tydligen inte är ensam om.

Kul video, såg riktigt hur kulan eller kulorna "hoppade" rätt i Y-axlen.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Hmm... Både på X och Y så knäpper ett av stegen till högre än de andra med jämna mellanrum. Så blir det med mina motorer om jag kör högre mikrostegning än 1/2. Dessutom ligger inte stegen lika långt från varandra. Kör jag exempelvis 1/16, blir det ungefär såhär under en längdskala: ( | = steg )

-|-|-|--|--|---|---|---|----|----|-----|-----|------|------|------|----------------|

Där det sista är helsteget, och där knäpper det till ordentligt.
Mätte även vinkeln mellan varje mikrosteg, och det var mycket riktigt olika... :s

Efter analys av ljudet från dina filmer verkar du köra med 1/10-steg. De högre knäppen borde betyda att just där får motorn mest spänning (100% på båda lindningarna) och det i sin tur borde betyda att accelerationen dit från tidigare steg är högre än mellan alla andra. Exakt som i mina egna motortester. Därav nålens hopp. Vissa motorer tycker inte om mikrostegning. Har du provat med andra mikrostegsdelningar än 1/10?
Skruva loss en motor och mät vinkeln mellan varje mikrosteg. Eller om du kommer åt axeln utan att skruva isär allt så är det ju bra. :)
H.O

Inlägg av H.O »

pcmper,
Japp, och det är ju det vanligaste. Fast när du gör det i VM så måste du ju generera ny G-kod när du upptäcker att hålet är 0.05mm för litet. Om du genererat G-koden med G41/G42 så justerar du tool-offset i Mach3 och kör igen.

MM,
Yes, 1/10steg är helt riktigt. Det är väldigt vanligt att mikrostegen inte blir "jämnt" uppdelade över ett helsteg. För att dom skall bli det krävs nästan att drivsteget är matchat till motorn. (SIN/COS tabellen justerad för respektive steg). De "nya" fyrkantiga motorerna lär tydligen vara betydligt bättre än dom gamla runda dock. (Jag har gamla runda... :-?) Och Geckodrives har extremt gott rykte om sig ang just deras jämna mikrostegning.

Men det är inte det som är/var problemet med Y utan den "hoppar och studsar". När det säger "klonk" så hoppar nålen på indikatorklockan en eller ett par 1/10 delar och sen tillbaka igen. Och när den vänder håll så sticker den iväg en bit i fel riktning först. Jag förstår ditt resonemang att när motorn hamnar på ett "helsteg" så "fjädrar" den först förbi och sen tillbaks och att det är det som gör att nålen hoppar men om du tittar på videon så hoppar inte nålen när det "klonkar" i ena riktningen utan bara i den andra.

Jag har inget fett hemma så jag får vänta tills imorgon med att pilla i kulorna i muttern, men ju mer jag tänker på det desto mer övertygad blir jag att det ÄR det som är problemet....hoppas...hoppas.

/H.O
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Hmm ja det har du rätt i. Reflekterade inte över det först. :P
Jag har dock fyrkantiga motorer. Vet inte hur kända Allegro är för jämna steg... Men det känns inte som jag behöver mer än 1/2-steg med 1,5mm stigning, så det gör inget. :D
Skriv svar