Upptäckte att jag har hållit på med de här störningarna i över ett år utan att hitta felet....
Fortsatte gräva igår. Installerade Cubase i "vanliga" WinXP.
Där blev det inga störningar, trots att jag har massa program igång samtidigt. Så där fick ni bekräftelsen på att ljudkortet är ok.
I "MusikXP" blir det däremot störningar när jag spelar in i Cubase. Men däremot inte när jag spelar in i SoundForge. Skillnaden mellan programmen är att SoundForge spelar in till minnet och Cubase till hårddisken.
Hårddiskarna är förresten hela. Annars skulle det inte heller fungera med Cubase i vanliga WinXP.
Om det är VIA-chipset och GeForce-grafikkorten eller IRQ-inställningarna som krockar så skulle det ju bli störningar i båda Windows-installationerna, eftersom inställningarna och grafikkkort är gjorda likadant i båda OS-installationerna.
Jag har grubblat länge på vad det är som gör att det blir problem i ena OS-installationen. Det måste vara något som skiljer dem åt. Hårdvaran är samma, så den behöver man ju inte bry sig om. Lika så drivrutinerna och inställningarna. Vanliga WinXP har fler program igång. MusikXP har knappt något annat än musikprogrammet igång, så det kan inte vara något program som stjäl resurser. Det finns inga trasiga filer i MusikXP. Har provat att installera om Cubase utan någon skillnad.
Idag dök ett nytt problem upp utan att jag ändrat något sedan igår.
Jag skulle starta Reason, men registreringsnyckeln hade trillat bort, så det gick inte att starta. Hur kan den försvinna när datorn har varit avstängd och jag inte har något virus eller fel på hårddisken?
Kan det t.ex bli fel på registret ändå?
Det här senaste problemet fick mig iallafall att misstänka något galet med Windows. Något som varken jag eller något program har lyckats hitta. Så det får bli en ominstallation trots allt...
Usch, jag vet vad det innebär.... massor med jobb!
Men det får det vara värt ifall det fungerar sedan. Som det är nu så kan jag ändå inte göra nånting.