Klick, svaj och konstigheter i datorns ljud

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Spinxen
Kontakt:

Inlägg av Spinxen »

JimmyAndersson skrev:edit 2: Microsoft gör ju en pryl varje månad som laddas ner via Windows Update och som ska kolla trojaner eller liknande. Minns inte riktigt...
Hittar inte den i "Lägg till / ta bort program". Det kanske är den som bråkar? Någon som vet var jag hittar och tar bort det ?
C:\Program\Windows Defender
Fast jag tror inte att det är det som är problemet.
Har du provat med ett annat ljudkort, allt kan ju gå sönder? Du har väl en hög liggandes? ;-)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Mindmapper:
"Du låter så säker på att det inte är ljudkortet så jag vågar nästan inte fråga Flyttade du över ljudkortet när du provade på den andra datorn?"

Som jag skrivit tidigare så är det bara *en* dator, men två separata installationer av WinXP. Bara det att det fungerar i ena installationen är tydliga tecken på att det inte är något hårdvarufel.

"Går det att installera om ljudprogrammet på ljuddatorn utan att du tappar alla plugin på den."

Felen märks oavsett vilket ljudprogram jag använder.

"Prova att modifiera plugin i den andra installationen och se om den modifieringen behålls när du instalerar Edit: över (om). Isåfall bör du kunna göra en ominstallation i ljuddatorn."

Modifieringarna behålls vid omstart, men naturligtvis inte om man rensar och installerar om. Men felen märks även när man inte har startat något plugin överhuvudtaget.

Spinxen:
Japp, jag har en skaplig stapel med ljudkort liggandes. :D
Men som sagt: Det fungerar i andra Windows-installationen. För de som inte känner till Delta1010 så kan jag berätta att det är ett proffsljudkort (som kostade 12000kr) med 10 kanaler in och lika många ut. Det finns många inställningar och några diagostik-grejjer. Jag har testat alla möjliga inställningar utan att kunna få varken fler eller färre störningar.

edit: Windows Defender känner jag inte igen. Har det inte ens på datorn. Det jag tänkte på heter något annat.
Spinxen
Kontakt:

Inlägg av Spinxen »

Kanske C:\Program\Microsoft AntiSpyware?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Finns inte heller. Har ingen mapp i Program-mappen som heter något med Microsoft. De enda mappar där som heter något med "Windows" är "Windows Media Player", "Windows NT" och "WindowsUpdate" (den sistnämnda är tom.)
BJ

Inlägg av BJ »

Här är ett program som är lite mer avancerat än aktivitetshanteraren:
http://www.microsoft.com/technet/sysint ... lorer.mspx
Senast redigerad av BJ 30 augusti 2007, 08:32:35, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Tack för tipset! Det programmet var mycket bra. :)
BJ

Inlägg av BJ »

Vad bra. Varsågod. :)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Tyvärr hittade jag inget konstigt med det programmet. Allt ser så fint och bra ut.

What to do, what to do... :humm:
Spinxen
Kontakt:

Inlägg av Spinxen »

Du skrev tidigare att det tappade synkningen med jämna mellanrum, så det borde vara något som är igång hela tiden.
Har du olika inställningar på det virtuella minnet i dom olika xp-installationerna?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Det virtuella minnet är en sak som jag brukar ändra på när jag installerat ett OS som ska pyssla med musik-arbete. Det är inget vidare när Windows ändrar storleken för det virtuella minnet hela tiden.

Men det är inställt likadant. Det kan använda 768 - 1536MB hårddiskutrymme som virtuellt minne. "Musik-XP" är installerat på C: och använder därför även C: för virtuellt minne. Vanliga XP är installerat på D: och lagrar därför sitt virtuella minne där.

I Musik-XP har jag ställt "Schemaläggning av processer" så att att "Bakgrundstjänster" får bäst prestanda. Det fungerar tveklöst bäst eftersom alla effekter är .dll-filer som körs i bakgrunden. I vanliga XP är processerna schemalagda så att "Program" får bäst prestanda.

"Program" får bäst "minnesprestanda" i båda installationerna.

Så har jag haft det inställt sedan WinXP släpptes och det har fungerat fint.
Här saknar jag faktiskt Win98. Där kunde man göra mycket fler inställningar direkt i .ini-filerna. Har inte hittat något motstvarande i WinXP tyvärr.

Orsaken till att jag kör med WinXP är förresten pga att minnesanvändningen och buss-hanteringen flyter bättre för tunga tunga program med detta OS, jämfört med Win98. Annars är själva Win98 mycket mindre krävande för datorn.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Tidigare skrev jag:
"Microsoft gör ju en pryl varje månad som laddas ner via Windows Update och som ska kolla trojaner eller liknande. Minns inte riktigt...
Hittar inte den i "Lägg till / ta bort program". Det kanske är den som bråkar? Någon som vet var jag hittar och tar bort det ?"

Nu berättade Windows Update att det fanns en sådan att ladda ner (till mitt "vanliga Windows), så jag tog en skärmdump:

Bild

Jag har inte ServicePack2 i "Musik-Windows" så jag är inte helt säker på att detta har laddats ner där. Vet inte ens om det kräver ServicePack2.

Någon som vet var denna uppdatering hamnar på datorn och om man kan stänga av detta program ("Borttagning av skadlig programvara") så att det inte körs hela tiden?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Upptäckte att jag har hållit på med de här störningarna i över ett år utan att hitta felet.... :roll:

Fortsatte gräva igår. Installerade Cubase i "vanliga" WinXP.
Där blev det inga störningar, trots att jag har massa program igång samtidigt. Så där fick ni bekräftelsen på att ljudkortet är ok. :)

I "MusikXP" blir det däremot störningar när jag spelar in i Cubase. Men däremot inte när jag spelar in i SoundForge. Skillnaden mellan programmen är att SoundForge spelar in till minnet och Cubase till hårddisken.

Hårddiskarna är förresten hela. Annars skulle det inte heller fungera med Cubase i vanliga WinXP.

Om det är VIA-chipset och GeForce-grafikkorten eller IRQ-inställningarna som krockar så skulle det ju bli störningar i båda Windows-installationerna, eftersom inställningarna och grafikkkort är gjorda likadant i båda OS-installationerna.

Jag har grubblat länge på vad det är som gör att det blir problem i ena OS-installationen. Det måste vara något som skiljer dem åt. Hårdvaran är samma, så den behöver man ju inte bry sig om. Lika så drivrutinerna och inställningarna. Vanliga WinXP har fler program igång. MusikXP har knappt något annat än musikprogrammet igång, så det kan inte vara något program som stjäl resurser. Det finns inga trasiga filer i MusikXP. Har provat att installera om Cubase utan någon skillnad.

Idag dök ett nytt problem upp utan att jag ändrat något sedan igår.
Jag skulle starta Reason, men registreringsnyckeln hade trillat bort, så det gick inte att starta. Hur kan den försvinna när datorn har varit avstängd och jag inte har något virus eller fel på hårddisken?

Kan det t.ex bli fel på registret ändå?

Det här senaste problemet fick mig iallafall att misstänka något galet med Windows. Något som varken jag eller något program har lyckats hitta. Så det får bli en ominstallation trots allt...
Usch, jag vet vad det innebär.... massor med jobb!
Men det får det vara värt ifall det fungerar sedan. Som det är nu så kan jag ändå inte göra nånting.
BJ

Inlägg av BJ »

Visst kan det bli fel på saker ibland. Nu får jag inte igång "Creative surround mixer" längre. Jag har tittat med Filemon och då står det att det blir en massa fel. Så nu är det väl bara att installera om filerna till ljudkortet.

Finns det nåt bra sätt att spara drivrutiner på hårddisken? Många av dom har jag redan där, men Creatives har jag inte kommit på hur man gör med än. Det var så många grejer på den skivan.
Det är så onödigt att behöva leta efter skivan, och köra den, och sitta och vänta på effekter och rullande text och sånt. Det är bättre om man bara kan lägga in drivrutinerna direkt.
Jag har läst att man kan spara hela skivan som en fil, men då får jag ju med allt det andra joxet, och det vill jag inte. :wink:
Användarvisningsbild
oJsan
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av oJsan »

Har du kört något Benchmarkprogram i de två installationerna Jimmy? Vad visar skriv/läshastighet till diskarna, dma för diskar? (Kan tänkas att du skrivit något om benchmark, har läst igenom tråden för ett par dagar sedan... orkar inte läsa hela igen)

BJ: Skulle nog fungera att leta reda på inf och sys-filerna och bara spara dom. "Presentationen" och allt extra lull-lull är sällan nödvändigt... hatar sånt! Skulle installera en nätverksskrivare häromdagen, var tvungen att ladda ner en 8MB(!) fil från HP för att få en sketen bläckstråleskrivare att fungera
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Jag har testat Cubase benchmarkprogram för att se om jag har lagom bufferinställningar och det har visat att det ska fungera utmärkt. Men jag har inte testat med något annat benchmark-program. Det var en bra idé! Ska göra det. :)

Förslag på benchmark-program? :)
Skriv svar