varför små elektrolyter?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Nej, jag tänker på piezoelektrisk effekt. Kondingen rör sig mekaniskt under det att den "bränner" elektrisk effekt.
Dielektrisk absorption är något annat.
peter555

Inlägg av peter555 »

Aha, då förstår jag vad du menar.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Ja, om man är audiofil så kanske det är ett lite litet problem - men med en förstärkare med 1% dist vid 3W uteffekt? Nej, dessutom så ligger kondingen på ungefär samma potential hela tiden, den är för medelvärdesbilda till DC-skyddskrets så den är inte ens i aktiva loopen då den ligger med gränsfrekvens på omkring 4Hz...... Ingångsfiltret har 3dB punkten på 75Hz.... Inte så stor mening att släppa fram lägre frekvenser om högtalaren knappt ger något under 120Hz.... Tror inte att ljudet hade blivit bättre med papperskondensatorer.

Audiofiler vill inte ha motstånd, keramsika kondensatoer, halvledare, elektrolytkondenatorer, kontakter eller kretskort...... Allt detta kan ju påverka ljudet :lol:

Nej, stiftgammofon med stenkakor och lur skall det vara - ingen läskig elektronik som kan påverka ljudet...

Bild
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Lite OT, men jag hamnade på ett audio/hifi-forum där man kom att diskutera ormolja .... suck.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

*asg*

Finns så mycket sjukt där - inget ont med bra högtalare och bra förstärkare, men när man blandar in religon så blir det bara fjantigt - Rörförstärkare(där utgångsrören förstärker och inte bara är spänningsföljare som i PPP) har en mysig ljud om de drivs nära bottning, men detta är enkelt att påvisa - det är ju bara att de ger ett annat övertonssprktrum. Men sedan folk som påstår att en PPP-rörförstärkare låter bättre än en bra transistorförstärkare? Nja, har faktist blindtestat med tre olika förstärkare i sammaband med att jag byggde PPP-stärkaren. Alla trodde att mosfet-stärkaren var rörförstärkaren ;) PPP och bipolärförstärkaren låter likadant nästan hela vägen och det är klart svårt att mäta fram någon skillnad - den (nästan oåterkopplade) mosfetförstärkaren däremot är en klart sämre förstärkare på pappret då den distar mer och är något ojämn i frekvensåtergivningen...

Slutsumman är nog att det mer är själva konstruktionen som avgör ljudet än komponenterna som man bygger av. PPP-förstärkaren kostar delarna 10 gånger mer till gentemot bipolärförstärkaren (klassisk AB) och den låter varken bättre eller sämmre eller ens annorlunda, men den är finare att titta på ;)

EDIT. Inser att inlägget var svårt OT - sorry, jag återlämnar tråden.
Skriv svar