varför små elektrolyter?
varför små elektrolyter?
bara funderar på varför man annvänder små elektrolyter när det finns bättre allternativ
tänkte mera på 0.1µf 50v och liknande där plastkondingarna är i samma storlek och prisklass
tänkte mera på 0.1µf 50v och liknande där plastkondingarna är i samma storlek och prisklass
Kan finnas vissa fördelar med dessa i förhållande till dom i plast och om dom då ändå kostar lika mycket så väljs förstås elektrolyt.
Har tex för mig att elektrolyter agerar lite som en diod vid låga spänningar på runt max 1V eller så och det kan ju i vissa fall vara önskvärt vid tex kanske någon avkoppling i något ljudsammanhang eller så. Plastkondingar har så vitt jag vet inte denna egenskap.
Har tex för mig att elektrolyter agerar lite som en diod vid låga spänningar på runt max 1V eller så och det kan ju i vissa fall vara önskvärt vid tex kanske någon avkoppling i något ljudsammanhang eller så. Plastkondingar har så vitt jag vet inte denna egenskap.
- bengt-re
- EF Sponsor
- Kontakt:
Ibland VILL man ha ESR då goda kondesatorer som plast eller keramiska kan orsaka självsvägningar om man har lite otur - en lösning då är att göra kondingen sämre med en serieresistor... Låter korkat, men är ibland en bra idé - det finns konstruktioner som jag har i serieproduktion där jag har satt resistor i serie med kondensator vid avkoppling för att undvika resonansproblemet. Med en E-lyt hade jag inte haft det problemet, men det var inte något bra alternativ på grund av att jag försöker alltid begränsa antalet e-lytar då dessa är den enskilda komponent som lider mest av åldringsproblem i vettigt konstruerad elektronik.
Sen finns det mycket stora skillnader i livslängd på kondensatorer om man väljer 105 grader typer och aldrig överskrider max rippelström(detta fuskas det med i många konstruktioner märkligt nog) samt köper "high end" kondesatorer så visst går det att bygga system med e-lytar som håller länge utan underhåll.
Sen finns det mycket stora skillnader i livslängd på kondensatorer om man väljer 105 grader typer och aldrig överskrider max rippelström(detta fuskas det med i många konstruktioner märkligt nog) samt köper "high end" kondesatorer så visst går det att bygga system med e-lytar som håller länge utan underhåll.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
- bengt-re
- EF Sponsor
- Kontakt:
Jag designade faktist in en 10uF 0805 i en krets nyligen - var till biaskontroll för en audioförstärkare och det fungerade så bra så. Tar rätt mycket mindre plats än en E-lyt 10uF (vilken också har lite för hög ESR för att vara lämpligt).
EDIT:
Taiyo Yuden är det som gör den jag valde och det är en flerlagers X5R konding. ELFA har dem och även Farnell. Ungefär 20-30 dyrare än motsvarande, men vad då? Vi pratar ändå om väldigt billiga komponenter.
EDIT:
Taiyo Yuden är det som gör den jag valde och det är en flerlagers X5R konding. ELFA har dem och även Farnell. Ungefär 20-30 dyrare än motsvarande, men vad då? Vi pratar ändå om väldigt billiga komponenter.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt: