Reservdelar - hur många år?
-
Reservdelar - hur många år?
Har för mig att det finns någon lag som regelerar hur många år en tillverkare måste tillgodose kunden mer service/reservdelar till elektroniska prylar - stämmer det?
Vad är det som gäller?
Vad är det som gäller?
-
- EF Sponsor
-
-
Förrut var det i sverige reglerat att vissa produkter skulle gå att använda 10år. Det var typ större produkter TV, frysar etc. Numera tror jag inte att det finns, om det finns är det svårt att få att fungera. Vem är "tillverkare" om produkten tillverkas i Kina och importören här har försvunnit?
Siemens vet jag håller 10år på sina industriella produkter. t.ex PLC-systemet S5 som slutade tillverkas ganska nyligt. Men jag undrar om det inte är mera för att det ger förtroende hos industrin.
Siemens vet jag håller 10år på sina industriella produkter. t.ex PLC-systemet S5 som slutade tillverkas ganska nyligt. Men jag undrar om det inte är mera för att det ger förtroende hos industrin.
-
Angående garantier och konsumentköplag kan man ju alltid gå in på konsumentverkets hemsida och kolla på "garanti".
Angående reservdelshållning så finns ingen lag om det. Det finns hur många prylar som helst, vare sig det är elektronik eller annat, som inte kan lagas därför att det inte existerar reservdelar. Spelar ingen roll om prylen är 1 månad gammal eller 10 år.
Angående reservdelshållning så finns ingen lag om det. Det finns hur många prylar som helst, vare sig det är elektronik eller annat, som inte kan lagas därför att det inte existerar reservdelar. Spelar ingen roll om prylen är 1 månad gammal eller 10 år.