ESD- och överspännings- skydd för uC-ingångar?
ESD- och överspännings- skydd för uC-ingångar?
Jag har en PIC där jag kommer att dra iväg med några ingångar ett par meter från kretsen. Dessa ingångar kommer att vara åtkomliga via enkla kontaktdon i "andra ändan" på kabeln.
Min önskan är att ingångarna ska klara kontinuerlig drift med inspänning 5-12V, hållas låg om den är flytande, samt ha ett rimligt ESD-skydd.
Skulle denna koppling räcka, eller bör jag stoppa in ett extra motstånd mellan C1 och R2 för att minska den överspänning som Vf i dioderna orsakar?
Eller ska jag göra på något helt annat sätt med nå'n zener eller dyl.?
Min önskan är att ingångarna ska klara kontinuerlig drift med inspänning 5-12V, hållas låg om den är flytande, samt ha ett rimligt ESD-skydd.
Skulle denna koppling räcka, eller bör jag stoppa in ett extra motstånd mellan C1 och R2 för att minska den överspänning som Vf i dioderna orsakar?
Eller ska jag göra på något helt annat sätt med nå'n zener eller dyl.?
-
Jag funderade också lite på en sådan zener-lösning, men var osäker på ett par saker:
1. Är en zener är snabb nog?
2. För att zenern ska jobba korrekt krävs väl en ström på kanske 5-10mA för att vara säker, vilket ger ett ingångsmotstånd på ca 500-1000 Ohm. Ger inte det risk för ganska stora strömmar vid en "ESD-träff"?
3. Vilken typ och hur pass kraftig zener bör man välja.
4. Hur stort värde på R2 (pulldown) kan man ha innan det finns risk för oavsiktlig "trigg"?
1. Är en zener är snabb nog?
2. För att zenern ska jobba korrekt krävs väl en ström på kanske 5-10mA för att vara säker, vilket ger ett ingångsmotstånd på ca 500-1000 Ohm. Ger inte det risk för ganska stora strömmar vid en "ESD-träff"?
3. Vilken typ och hur pass kraftig zener bör man välja.
4. Hur stort värde på R2 (pulldown) kan man ha innan det finns risk för oavsiktlig "trigg"?
Ja transientskyddsdioder är fina. Vi använder den dubbelriktade typen på jobbet och sätter som gnist-släckare över ventilspolar.
Men i det här fallet blir det på tok för klumpigt.
En annan sak:
Om man ska bygga ingångsfiltret ytmonterat, vilken storlek/typ på komponenterna bör man välja och hur stora avstånd mellan banorna på kortet bör man ha?
Jag förväntar mig som sagt inte att åskan ska slå ned, utan jag behöver bara ett stabilt och emidigt "allmänskydd".
Men i det här fallet blir det på tok för klumpigt.
En annan sak:
Om man ska bygga ingångsfiltret ytmonterat, vilken storlek/typ på komponenterna bör man välja och hur stora avstånd mellan banorna på kortet bör man ha?
Jag förväntar mig som sagt inte att åskan ska slå ned, utan jag behöver bara ett stabilt och emidigt "allmänskydd".
- bengt-re
- EF Sponsor
- Kontakt:
0603 duger fint - diodlösningen fungerar bra - välj dock gärna snabba dioder. Jag har för skojs skull testat att zappa med utrustningen på EMC-labbet direkt in i en snarlik koppling (utan R2 dock) och det var inga som helst problem.
PIC klarar sig mycket ofta med enbart 10k motståndet och kondingen som enda skyddskomponenter (fast då med 10nF bara istället - blir långsam ingång med 100nF och 10k...) Jag vill inte 100% rekomendera den kopplingen, men enligt min erfarenhet så klarar den lösningen av mycket, men givetvis finns det en gräns för allt...
PIC klarar sig mycket ofta med enbart 10k motståndet och kondingen som enda skyddskomponenter (fast då med 10nF bara istället - blir långsam ingång med 100nF och 10k...) Jag vill inte 100% rekomendera den kopplingen, men enligt min erfarenhet så klarar den lösningen av mycket, men givetvis finns det en gräns för allt...
-
- Kontakt: