crize skrev:... hade räknat med att dammsugaren skulle suga ut så pass mycket varm luft att det inte skulle behövas någon kylfläkt.
Har du tänkt på att det behövs tilluftsventil för att det ska fungera? Det blir svårt för dammsugaren att suga ur någon luft om det inte samtidigt tillförs luft genom en ventil...
Varför inte bara vända på lådan uppochner, då kan man ju bara lyfta av huven enkelt.
Sen skrev GFEF
"Man kan aldrig vara säker på långsam rörelsen med luftcylindrar.
Om något fastnar kan cylinder fyllas med till fullt tryck.
Och sedan slå ut med väldig fart. "
Det är fel, eller ja om man sätter strypventilen på fel sida så kan det hända, men då har man byggt fel.
Strypventil för att strypa hastigheten på en luftcylinder ska alltid strypa luften som kommer FRÅN cylindern.
Men du hade ju redan köpt saxliftar
Personligen tycker jag att det låter som en icke bra ide.
Gunnar: Lådan ser väldigt stor ut och 22mm väggar, då borde den vara riktigt tung också.
Det är lite det som är själva tricket. Bra isolering ska väga ganska mycket. Då minskar man risken för att resonanser och lägre frekvenser ska ta sig ut.
Det går att köra med tunnare väggar, t.ex 9mm, men då är det ett måste med dubbla väggar och dubbel isolering. Avståndet mellan väggarna beror lite på valet av isolering och hur apparaten låter, men det bör inte vara mindre än 3-4 cm mellan väggarna. Den totala tjockleken blir nog ungefär lika stor iallafall.
Ledsen för att jag tar fokuset lite ifrån tråden men den verkar ju ganska död nu så jag tror jag kan göra det med rent samvete. Och helt OT är det inte heller =).
Jimmy, du verkar ju ha en del erfarenhet när det gäller ljudisolering. Jag tänkte på en grej när jag läste den här tråden. Ska själv bygga en liknande låda till min Lillasyster (for the record så är det alltså Jojjes MDF-fräs vi pratar om, inget annat) och jag har funderat lite över det här med insug för dammsugaren. Visst borde det väl vara så att insuget i lådan, om man gör det rimligt stort förstås, inte borde släppa ut särskilt mycket av ljudet från själva fräsen eftersom det borde vara svårt för ljudet att fortplanta sig "motströms" så att säga. Alltså, dammsugaren kommer ju att vara på hela tiden när fräsen låter illa och kommer alltså att suga in luft genom insugshålet i lådan vilket förhoppningsvis gör det svårare för ljudet att ta sig ut. Inte för att min gamla elektrolux flyttar luft i några Mach-hastigheter men det borde väl ändå dämpa en hel del av ljudet? Alternativet är ju att strippa ner damsugaren så mycket man kan och sen bygga in den i lådan. Eller bara dra tillbaka utblåset in i lådan.
Vad tror ni? Kanske egentligen riktar sig mer till någon som är bra på ventilation...
Det är väl bara att räkna på det. Ljudets hastighet vet ni.
Det lilla ljudet som eventuellt kan smyga sig ur hålet där bak överröstas nog mångfallt av det som läcker ur resten av lådan, och från dammsugaren.
Sen tror jag att iden med att köra tillbaka samma luft inte är så bra.
Luften värms upp ganska mycket av en dammsugare, och den behöver nog kallare & kallare luft för sin egen kylning, inte varmare & varmare.
Ett hål släpper ut massor av ljud, tror inte lite motströmsluft kommer dämpa märkbart. Däremot kan du låta insuget gå genom en isolerad kanal ( en ljuddämpare mao) på insidan av lådan.
Lite olika teorier hær alltså. Bra synpunkt med værmen dær Jojje. Hade faktiskt inte alls tænkt på det men fræsen kan væl bli ståendes och fræsa i timtal ibland och då lær det ju bli riktigt varmt dær inne om både dammsugaren och kressen och allt det andra ska værma på med en helisolerad box. hehe.
Inte mycket till anstrængning att slænga ihop en liten ljuddæmpare så det kan nog bli en sån nær det beger sig...