En fräs i acrylplast? ptja varför inte...

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
warpcore
Kontakt:

En fräs i acrylplast? ptja varför inte...

Inlägg av warpcore »

Tänkte att jag måste få tummen ur äntligen, och lägga upp mitt bygge som jag gjorde klart i april i år..

Eftersom nog inte någon på detta forumet har lyckats undgå "CNC-sjukan", då inkluderat mig med, så beslöt jag mig i vintras att cadda upp och bygga ihop en enklare fräs/plotter i acrylplast, och så mycket som möjligt helst.

Syftet var att den skulle vara med på en mässa vi hade via jobbet i april detta året, och att den då skulle plotta upp och rita lite roligt på ett papper, allt för att dra lite folk till vår monter :) Och så blev det, jag hann till mässan, och populär blev den. Tänk på att den aldrig var gjord för att sätta spindel på och fräsa i något material, då hade den nog gått sönder direkt :)

Eftersom den skulle vara så snygg och ball som möjligt, gjorde jag allt i acrylplast, hela bygget kom tillslut att bli kallat "plexifräsen" så det är under det namnet den får gå här med :) Även om den inte fräser i något egentligen, utan bara ritar :)

Alla bitar, och hela konstruktionen har jag ritat upp själv, fräst ut och monterat, kulskruvarna, och axelstålen som slädarna löper på köpte jag ifrån igus.

Vet inte hur många timmar jag lagt ner på detta bygget, alldeles för många säkert. Men det har varit en hel del lärotimmar för mig med.

Kommer inte ihåg allt jag borde skriva, så väntar på era frågor istället...

Här kommer lite bilder, inte alla i exakt datumordning, men det listar ni nog ut.. Lägger även upp en filmsnutt (26Mb), och vore tacksam ifall någon annan med kraftig server kunde länka till den? Min stackars ADSL lina kommer dö annars :)

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Sen här kommer filmklippet:

http://www.youtube.com/watch?v=MGzj0I0uHsM
Senast redigerad av warpcore 1 september 2007, 15:44:42, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Oj oj oj, utrusta en pleximaskin som inte ska fräsa utan bara rita med dom där skruvarna, gejdrarna, motorerna och kabelkedjorna... klart overkill...

Men det blev å andra sidan en riktigt kaxig maskin :D
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

Det var nog den snyggaste CNC jag sett!! :bravo: :bravo: :drool:
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Snygg CNC. Ligger filmen på på ADSL eller? får typ 25kbyte/sec, vilket är lite.
Användarvisningsbild
pcmper
EF Sponsor

Inlägg av pcmper »

Verkligen en tuff maskin :)

8mm plexi :?:
Användarvisningsbild
warpcore
Kontakt:

Inlägg av warpcore »

ja det går sakta, är på en 0.8mbit ADSL, så om någon kunde lägga upp filmen på nån 10mbit server etc så vore jag tacksam.. orkar inte med de där rapidshare :)

Den är mest byggt i 10mm acryl, även 6mm bitar förekommer..

Jovisst. men det är kul att bygga med bra grejjer, och då blir det oftast bra i slutet med :)
pheer
EF Sponsor

Inlägg av pheer »

Fin maskin! Vad jobbar du med?
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Han har ju sin fina CNC konverterade Optimum BF20L... :wink:

Tjusig skrockade vargen, tjuusigt... Kom osökt att tänka på dendär "3D skrivaren" i plexi som var uppe i någon tråd här för en tid sedan, fast den arbetade med flytande plast. :)

Edit: hittar inte tråden just nu, men Har för mig det fans ett open soce prog att ladda ned gratis till den, där man kunde göra ett slags 3D utskrifter med tex epoximassa i stegmotorstyrda injektions sprutor. Kanske något att fundera på?
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Mizzarrogh: jag antar att du syftar på http://www.fabathome.org/wiki/index.php?title=Main_Page
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Stämmer nog bra det :)

Fast, kommer inte ihåg om det sedan gjordes förslag på en del konstruktionsförbättringar här på detta forum ang doseringsfunktionen och sådant, mins det var på tapeten i allafall. :)

Edit: Doseringsprylen fans även som ett löst påhängsverktyg, har jag för mig.
Senast redigerad av Mizzarrogh 1 september 2007, 14:06:07, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Jo, det var nog min tråd. Enda alternativet jag kom fram till var tyvärr att skriva ut med gips, och det var inte så lockande, så jag tyckte inte det var värt att fortsätta...
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Ok, var kanske en tryckluft driven apparat för ifyllning av linjer vid en viss typ av lackeringsarbeten jag tänkte på då, kanske... :humm:

Edit:

"tack för hjälpen.. och inte mer 3d skrivare i min "plexifrästråd" är ni snälla.. Smile annars är kritik välkomnat"

Nähä nä... Nåja, då får jag väl ta och ändra mitt omdöme då; That ehr..."thing" is nothing more than just another useless pice of crap, that...

Nåja skämtade bare... :D
Senast redigerad av Mizzarrogh 1 september 2007, 17:24:08, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
pcmper
EF Sponsor

Inlägg av pcmper »

http://www.youtube.com/watch?v=MGzj0I0uHsM

Laddat upp den här, hoppas att det är OK.
Användarvisningsbild
warpcore
Kontakt:

Inlägg av warpcore »

Pcmper, det är okej!

tack för hjälpen.. och inte mer 3d skrivare i min "plexifrästråd" är ni snälla.. :) annars är kritik välkomnat
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Helt klart läcker! :tumupp:
Den ser dock större ut i värkligheten än på bilderna!. :wink:
Skriv svar